The Potential of Mobile Devices in the Pedagogical Practices of Basic Education Teachers

El potencial de los dispositivos móviles en las prácticas pedagógicas de los docentes de educación básica

Authors

  • Socorro Aparecida Cabral Pereira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia https://orcid.org/0000-0003-0854-729X
  • Lara Lorrane da Silva Matos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Maria de Cássia Passos Brandão Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2459

Keywords:

Mobile devices, Pedagogical practice, Cyberculture

Abstract

The social, cultural, and political transformations driven by the digital age in the educational field have demanded changes in the teaching and learning process, requiring educators to develop "technological literacy." In light of this scenario, the Paulo Freire Study and Research Center (NEPAF) developed the Extension Project App Learning: Learning with Mobility, with the aim of providing basic education teachers with the opportunity to appropriate the use of mobile devices in pedagogical practices. This article aims to share the results of the research carried out in the context of this project, seeking to understand how tablets and digital interfaces enhance the teaching and learning process in basic education. The methodology adopted was research-in-training, as it enables the socialization, exchange and sharing of experiences between participants, encouraging reflection on the formative process. The results of the research show that the use of tablets in teaching practices, from a cybercultural perspective, awakens interactivity, collaboration, mobility and autonomy, enhancing the construction of knowledge. We therefore conclude that the adoption of mobile devices in the classroom requires reflection on concepts such as cyberculture, cyberspace, mobility and pedagogical practice, in order to integrate knowledge and promote formative strategies capable of transforming everyday school life.

 

Keywords: Mobile devices. Pedagogical practice. Cyberculture. Basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Socorro Aparecida Cabral Pereira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

PEREIRA é professora do Departamento de Ciências Humanas e Letras na Universidade Estadual do
Sudoeste da Bahia. Completou o seu doutorado na Universidade Federal de Sergipe. Seus interesses
de pesquisa incluem Educação On-line, Saberes Docentes, Desenvolvimento Profissional Docente na
Formação Inicial e no Estágio Supervisionado, com destaque para as Tecnologias da Informação e da
Comunicação. Esteve envolvido em Projeto de Extensão: App Learning: Aprendizagem com Mobilidade
2022/2023 e no Projeto de Pesquisa Contribuições do Pibid para o Desenvolvimento Profissional de
Professores Iniciantes, Ex-Bolsistas de Iniciação à Docência-Uesb 2021/2023.
Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0854-729X
E-MAIL: socorro.cabral@uesb.edu.br

Lara Lorrane da Silva Matos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Matos is a pedagogue who graduated from the State University of Southwest Bahia. Her research interests include Online Education, with emphasis on Information and Communication Technologies. She was involved in the Extension Project: App Learning: Learning with Mobility 2022/2023.

Maria de Cássia Passos Brandão , Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

GONÇALVES é professora do Departamento de Ciências Humanas e Letras na Universidade Estadual
do Sudoeste da Bahia. Completou o seu doutorado na Universidade do Estado da Bahia, com Estágio
Científico Avançado no âmbito de Doutoramento em Ciências da Educação na Universidade do Minho.
Seus interesses de pesquisa incluem Formação de Professores, Docência Universitária, com destaque
para Desenvolvimento Profissional Docente. Esteve envolvida em Projeto de Pesquisa O potencial da
experiência da pesquisa-ação e da reflexão sobre a prática para o desenvolvimento profissional docente 2018/2023; Projeto de Extensão: App Learning: Aprendizagem com Mobilidade 2022/2023 e no Projeto de Pesquisa Contribuições do Pibid para o Desenvolvimento Profissional de Professores Iniciantes, Ex- Bolsistas de Iniciação à Docência-Uesb 2021/2023. 
Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1624-2322
E-mail: cassia.brandao@uesb.edu.br

References

ALVES, M. M.; TEIXEIRA, O. Gamificação na educação. [s.l.]: Pimenta Cultural, 2014.

CARABETTA JÚNIOR, V. Rever, pensar e (re)significar: a importância da reflexão sobre a prática na profissão docente. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 4, p. 580-586, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/sM7Mj6hRK5bjkJLZqrHzv6q/?format=pdf&lang=pt - Acesso em: 9 out. 2023.

CERUTTI, E. Reflexões sobre a prática pedagógica em tempos de cibercultura: um repensar sobre a ação docente. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 8, n. 16, p. 257-266, 2015. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v0i0.3965

ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa qualitativa em educação. Porto Alegre: Artmed, 2010.

GÓMEZ, A. I. P. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.

LEMOS, A.; CUNHA, P. (Orgs.). Olhares sobre a cibercultura. Porto Alegre: Sulina/Edipucrs, 2003.

LEMOS, A. (Org.). Cibercidade: as cidades na cibercultura. Rio de Janeiro: Editora e-papers, 2004.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MACEDO, R. S. A etnopesquisa crítica e multirreferencial nas ciências humanas e na educação. Salvador: EDUFBA, 2000.

NASCIMENTO, K. A. S. Mc-Learning: práticas colaborativas na escola com o suporte da tecnologia móvel. 2016. 256 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/21227 - Acesso em: 5 maio 2023.

PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. da S. P. Princípios da educação online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes, maio 2020. ISSN 2175-9235. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacao-online - Acesso em: 2 abr. 2025.

PRIMO, A. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. E-Compós, v. 9, 2007. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/153 - Acesso em: 8 maio 2023.

QUARTIERO, E. M.; BONILLA, M. H. S.; FANTIN, M. (Orgs.). Projeto UCA: entusiasmos e desencantos de uma política pública. Salvador: EDUFBA, 2015.

SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.

SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019. E-book. Disponível em: http://www.edmeasantos.pro.br/assets/livros/Livro%20PESQUISAFORMA%C3%87%C3%83O%20NA%20CIBERCULTURA_E-BOOK.pdf - Acesso em: 2 maio 2023.

SHÖN, D. Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TOZONI-REIS, M. F. de C. Metodologia da pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil, 2009.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Diretrizes de políticas da UNESCO para a aprendizagem móvel. Trad. Rita Brossard. Setor de Educação da Representação da UNESCO no Brasil. Brasília: UNESCO, 2014. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219641?posInSet=1&queryId=98cce866-23a3-437d-a7f1-42abb805f6f5 - Acesso em: 8 set. 2023.

Published

2025-07-02

How to Cite

Pereira, S. A. C., Matos, L. L. da S., & Brandão , M. de C. P. (2025). The Potential of Mobile Devices in the Pedagogical Practices of Basic Education Teachers: El potencial de los dispositivos móviles en las prácticas pedagógicas de los docentes de educación básica. EaD Em Foco, 15(1), e2459. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2459

Issue

Section

Estudos de Caso

Most read articles by the same author(s)