The Potential of Mobile Devices in the Pedagogical Practices of Basic Education Teachers
El potencial de los dispositivos móviles en las prácticas pedagógicas de los docentes de educación básica
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2459Keywords:
Mobile devices, Pedagogical practice, CybercultureAbstract
The social, cultural, and political transformations driven by the digital age in the educational field have demanded changes in the teaching and learning process, requiring educators to develop "technological literacy." In light of this scenario, the Paulo Freire Study and Research Center (NEPAF) developed the Extension Project App Learning: Learning with Mobility, with the aim of providing basic education teachers with the opportunity to appropriate the use of mobile devices in pedagogical practices. This article aims to share the results of the research carried out in the context of this project, seeking to understand how tablets and digital interfaces enhance the teaching and learning process in basic education. The methodology adopted was research-in-training, as it enables the socialization, exchange and sharing of experiences between participants, encouraging reflection on the formative process. The results of the research show that the use of tablets in teaching practices, from a cybercultural perspective, awakens interactivity, collaboration, mobility and autonomy, enhancing the construction of knowledge. We therefore conclude that the adoption of mobile devices in the classroom requires reflection on concepts such as cyberculture, cyberspace, mobility and pedagogical practice, in order to integrate knowledge and promote formative strategies capable of transforming everyday school life.
Keywords: Mobile devices. Pedagogical practice. Cyberculture. Basic education.
Downloads
References
ALVES, M. M.; TEIXEIRA, O. Gamificação na educação. [s.l.]: Pimenta Cultural, 2014.
CARABETTA JÚNIOR, V. Rever, pensar e (re)significar: a importância da reflexão sobre a prática na profissão docente. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 4, p. 580-586, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/sM7Mj6hRK5bjkJLZqrHzv6q/?format=pdf&lang=pt - Acesso em: 9 out. 2023.
CERUTTI, E. Reflexões sobre a prática pedagógica em tempos de cibercultura: um repensar sobre a ação docente. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 8, n. 16, p. 257-266, 2015. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v0i0.3965
ESTEBAN, M. P. S. Pesquisa qualitativa em educação. Porto Alegre: Artmed, 2010.
GÓMEZ, A. I. P. Educação na era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Penso, 2015.
LEMOS, A.; CUNHA, P. (Orgs.). Olhares sobre a cibercultura. Porto Alegre: Sulina/Edipucrs, 2003.
LEMOS, A. (Org.). Cibercidade: as cidades na cibercultura. Rio de Janeiro: Editora e-papers, 2004.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MACEDO, R. S. A etnopesquisa crítica e multirreferencial nas ciências humanas e na educação. Salvador: EDUFBA, 2000.
NASCIMENTO, K. A. S. Mc-Learning: práticas colaborativas na escola com o suporte da tecnologia móvel. 2016. 256 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/21227 - Acesso em: 5 maio 2023.
PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. da S. P. Princípios da educação online: para sua aula não ficar massiva nem maçante! SBC Horizontes, maio 2020. ISSN 2175-9235. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/23/principios-educacao-online - Acesso em: 2 abr. 2025.
PRIMO, A. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. E-Compós, v. 9, 2007. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/153 - Acesso em: 8 maio 2023.
QUARTIERO, E. M.; BONILLA, M. H. S.; FANTIN, M. (Orgs.). Projeto UCA: entusiasmos e desencantos de uma política pública. Salvador: EDUFBA, 2015.
SANTAELLA, L. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
SANTOS, E. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019. E-book. Disponível em: http://www.edmeasantos.pro.br/assets/livros/Livro%20PESQUISAFORMA%C3%87%C3%83O%20NA%20CIBERCULTURA_E-BOOK.pdf - Acesso em: 2 maio 2023.
SHÖN, D. Educando o profissional reflexivo. Porto Alegre: Artmed, 2000.
TOZONI-REIS, M. F. de C. Metodologia da pesquisa. 2. ed. Curitiba: IESDE Brasil, 2009.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Diretrizes de políticas da UNESCO para a aprendizagem móvel. Trad. Rita Brossard. Setor de Educação da Representação da UNESCO no Brasil. Brasília: UNESCO, 2014. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219641?posInSet=1&queryId=98cce866-23a3-437d-a7f1-42abb805f6f5 - Acesso em: 8 set. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.