Accessibility and Identity in Distance Education: the Experience of the Accessibility and Inclusion Center at CEDERJ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2451

Keywords:

Distance education, Accessibility, Inclusion, Identity, CEDERJ

Abstract

 This article analyzes the role of the Accessibility and Inclusion Center (NAI) of the CEDERJ Consortium in shaping the identities of students with special educational needs (SEN) in the Distance Education (DE) modality. The research investigates how assistive technology resources and individualized support services promote inclusion and autonomy for these students. Since its creation in 2020, the NAI has provided curricular adaptations, tailored exams, and personalized support to address various needs, including disabilities and specific conditions, such as Sabbath observance for religious reasons. The study explores how these actions contribute to respecting and valuing student diversity, enabling them to express their multiple identities within the educational context. Through a qualitative approach, the research highlights the importance of integrating students' personal and contextual aspects to foster inclusive education tailored to each learner's specificities.

 

Keywords: Distance Education. Accessibility. Inclusion. Identity. CEDERJ.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2001.

BARRENECHEA, Cristina Azra. A formação da identidade do aluno na educação a distância: reflexões para um debate. Educ. Rev. [online]. 2003, n. 21, p. 01-15. ISSN 0104-4060.

BERSCH, Rita. Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre: Assistiva/Tecnologia da Educação, 2017. 20 p.

BHABHA, H. K. O local de cultura. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

BIELSCHOWSKY, C. E. Consórcio Cederj: A História da Construção do Projeto. EaD em Foco, [S. l.], v. 7, n. 2, 2017. DOI: 10.18264/eadf.v7i2.652. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/652. Acesso em: 20 nov. 2024.

BIELSCHOWSKY, C. E. et al. Fundação Cecierj: ontem, hoje e amanhã. Rio de Janeiro: Carlos Bielschowsky, 2018. 298 p.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo técnico do Censo da Educação Superior 2022 [recurso eletrônico]. Brasília, DF: Inep, 2024.

BRASIL. Lei n. 9394, de 20 de dez. de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996.

DUARTE, R. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de Pesquisa, n. 115, p. 139–154, mar. 2002.

FUNDAÇÃO CECIERJ. Cartilha NAI. Rio de Janeiro: CEDERJ, 2021. Cartilha. Disponível em: https://www.cecierj.edu.br/wp-content/uploads/2021/09/Cartilha-NAI_atualizada_21.pdf. Acesso em: 20 nov. 2024.

FUNDAÇÃO CECIERJ. Consórcio Cederj. Disponível em: https://www.cecierj.edu.br/consorcio-cederj/. Acesso em: 20 nov. 2024.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LITTO, Fredric M. Aprendizagem a distância / Fredric M. Litto; ilustração Paulo Caruso - São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo , 2010. 96 p. : il.

PERDIGÃO, Luciana Tavares. Vendo com outros olhos: a audiodescrição no ensino superior a distância. Niteroi: [s.n.], 2017. 153 f.

PERDIGÃO, L.; FERNANDES, E. Design Instrucional Inclusivo na Educação a Distância. EaD em Foco, [S. l.], v. 14, n. 1, p. e2168, 2024. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2168. Acesso em: 20 nov. 2024.

PERDIGÃO, L.; LIMA, N. R. W.; FERNANDES, E. M. Vendo com outros olhos: a formação de professores em audiodescrição didática. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, [S. l.], v. 7, n. 24, 2021.

RIBEIRO, Darcy. Confissões. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

VELHO, G. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

Published

2025-04-28

How to Cite

Silva, I. J. V. da. (2025). Accessibility and Identity in Distance Education: the Experience of the Accessibility and Inclusion Center at CEDERJ. EaD Em Foco, 15(1), e2451. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2451

Issue

Section

Estudos de Caso