Academic satisfaction and impact on public career: a case study of the bachelor's degree in Public Administration distance education format from the Federal University of Juiz de Fora

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2387

Keywords:

Course Quality, Distance education, Student satisfaction, Public administration, Course quality

Abstract

This article investigated the satisfaction of students studying the Bachelor of Public Administration at the Federal University of Juiz de Fora (UFJF), in the distance learning format. The research collected data from active, retired and retired students, through a structured questionnaire, covering questions about the quality of the course, impact on their career and suggestions for improvement. The results indicated a positive general satisfaction, highlighting the crucial role of the course in training for the public sector and the importance of the distance learning modality for students with geographic or financial restrictions. However, the research also revealed areas for improvement, such as the need for more synchronous classes, better communication with the administrative team and a greater offering of subjects. The contributions of this study are significant both for academia, offering a detailed overview of student satisfaction, and for educational practice, suggesting concrete improvements. The study reaffirms the value of distance learning as a tool for inclusion and democratization of access to higher education, highlighting the UFJF course as an example of success in this context. It is concluded that the course contributes significantly to the training of qualified professionals for public administration, recommending continuous improvements to maintain its quality and effectiveness.

 

Keywords: Distance education. Student satisfaction. Course quality. Public administration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABDALLA, J. P. de A. Os cursos de graduação e pós-graduação na modalidade a distância da Faculdade de Administração e Ciências Contábeis da Universidade Federal de Juiz de Fora: conquistas, reflexões e desafios. 2020. 117 f. Dissertação (Mestrado Profissional) — Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação/CAEd. Programa de Pós-Graduação em Gestão e Avaliação da Educação Pública. Disponível em: https://repositorio.ufjf.br/jspui/bitstream/ufjf/11883/2/josepaulodeabrahimabdalla.pdf. Acesso em: 19 ago. 2024.

ANVERSA, L. 5 melhores cursos para quem quer ser funcionário público. Exame, 21 jun. 2024. Disponível em: https://exame.com/carreira/guia-de-carreira/5-melhores-cursos-para-quem-quer-ser-funcionario-publico/. Acesso em: 19 ago. 2024.

ARRUDA, E. P.; ARRUDA, D. E. P. Educação à distância no Brasil: políticas públicas e democratização do acesso ao ensino superior. Educação em Revista, v. 31, n. 3, p. 321–338, jul. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/L8pKJVB44tLnp5rTzNB3SvC/#ModalHowcite. Acesso em: 19 ago. 2024.

BERGUE, S. Gestão de pessoas: liderança e competências para o setor público. Coleção Gestão Pública. Brasília: Enap, 2019. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/4283/1/7_Livro_Gest%C3%A3o%20de%20pessoas%20lideran%C3%A7a%20e%20compet%C3%AAncias%20para%20o%20setor%20p%C3%BAblico.pdf. Acesso em: 16 ago. 2024.

BICALHO, R. Bacharelado em Administração Pública. Faculdade de Administração e Ciências Contábeis, Universidade Federal de Juiz de Fora, julho 2023.

BORGES, F. A. F. A EaD no Brasil e o Processo de Democratização do Acesso ao Ensino Superior: Diálogos Possíveis. EaD em Foco, v. 5, n. 3, 19 dez. 2015. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/283. Acesso em: 16 ago. 2024.

CARVALHO, A. I.et al. Escolas de governo e gestão por competências: mesa-redonda de pesquisa-ação. Brasília: ENAP, 2009. 109 p. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/398/1/livro_mesa_redonda.pdf. Acesso em: 19 ago. 2024.

COELHO, F. S. História do ensino de administração pública no Brasil (1854-2006): antecedentes, ciclos e a emergência do campo de públicas. Brasília: Enap, 2019. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/4285/1/9_Livro_Hist%C3%B3ria%20do%20ensino%20de%20administra%C3%A7%C3%A3o%20p%C3%BAblica%20no%20brasil%20%281854-2006%29.pdf. Acesso em: 19 ago. 2024.

ESCOLA NACIONAL DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA (Enap). Administração Pública e o Contexto Institucional Contemporâneo: Módulo 1. Brasília: Diretoria de Desenvolvimento Gerencial, Programa de Desenvolvimento de Gerentes Operacionais (DGO), 2014. Apostila. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/2260/1/1.%20Apostila%20-%20M%C3%B3dulo%201%20-%20Administra%C3%A7%C3%A3o%20P%C3%BAblica.pdf. Acesso em: 16 ago. 2024.

ESCOLA NACIONAL DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA (Enap). Competências transversais de um setor público de alto desempenho. Brasília, DF: Enap, 2021. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/5663/4/1_Compete%CC%82ncias%20transversais%20de%20um%20setor%20pu%CC%81blico%20de%20alto%20desempenho_16.12.2021.pdf. Acesso em: 30 jan. 2025.

FISCHER, T. Administração pública como área de conhecimento e ensino: a trajetória brasileira. Revista de Administração de Empresas, v. 24, n. 4, p. 278–288, dez. 1984. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/VXrdK9ZbvrLXFvngpRS4wzb/. Acesso em: 16 ago. 2024.

FARAH, M. F. S. Formação em política pública no Brasil. Das iniciativas pioneiras dos anos 60 à institucionalização do “campo de públicas”. Estudios Políticos (Medellín), n. 49, p. 192–215, jul. 2016. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-51672016000200011. Acesso em: 16 ago. 2024.

GATTO, M. Educação a Distância: Capilaridade e Inclusao de Minorias. Revista Tópicos, v. 2, n. 14, 2024. ISSN: 2965-6672. Disponível em: https://revistatopicos.com.br/artigos/educacao-a-distancia-capilaridade-e-inclusao-das-minoriasem: 30 jan. 2025.

GOMIDE, A. de A.; et al.Guia referencial para concursos públicos: promoção do ethos público, realidade brasileira, inclusão, diversidade e direitos humanos. Brasília: Enap; MGI, 2023. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/7735/1/Guia_concursos_completo.pdf. Acesso em: 19 ago. 2024.

LOURENÇO, C. D. da S.; MAGALHÃES, T. F.; FERREIRA, P. A. Formação em Administração Pública no Brasil: Desafios, Perfil de Formação e Especificidades da Área. Administração Pública e Gestão Social, [S. l.], v. 6, n. 4, p. 177–186, 2013. DOI: 10.21118/apgs.v6i4.4494. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4494. Acesso em: 30 jan. 2025.

MENDONÇA, R. R. S. de. Inserção do ensino a distância na Faculdade de Administração e Ciências Contábeis da UFJF: memórias, reflexões e desafios. Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Administração e Ciências Contábeis. Junho 2016.

NICOLINI, A. M. Aprender a governar: a aprendizagem de funcionários públicos para as carreiras de Estado. 2007. Tese (Doutorado em Administração) — Programa de Pós-Graduação em Administração, Escola de Administração, Universidade Federal da Bahia, Salvador. . Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/1711/2/Aprender_a_governar_Nicolini.pdf. Acesso em: 16 ago. 2024.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA (UFJF). Projeto pedagógico do curso de bacharelado em administração pública: modalidade a distância. Janeiro 2020. Disponível em: https://www2.ufjf.br/administracaopublica/wp-content/uploads/sites/430/2023/07/Projeto-Pedag%C3%B3gico-do-Curso-BAP.pdf. Acesso em: 19 ago. 2024.

Published

2025-02-26

How to Cite

Campos, M. V. B. (2025). Academic satisfaction and impact on public career: a case study of the bachelor’s degree in Public Administration distance education format from the Federal University of Juiz de Fora. EaD Em Foco, 15(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2387

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.