Spanish Language Teaching Enhanced by Instagram: a Proposal for Digital Interaction and Co-creation in Language Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2343

Keywords:

Spanish language teaching, Social networks, Digital technologies in teaching, OnLIFE education

Abstract

This qualitative research involved the study of the insertion of the Instagram platform in Spanish Language classes at the Instituto Federal do Amapá. The proposal aimed to analyze the impacts and potential of interaction with the language through the social network in question.With a conceptual basis in the onLIFE education conception and digital technologies for language learning, this research was developed through a didactic sequence with digital co-creation activities between teachers and students through Instagram.The investigation included the participation of 29 students from the Integrated High School class of the Technical Course in Food. For data production, a conversation circle was proposed at the end of the classes, in order to learn about students' perceptions about their experience on digital interaction in language learning. The results allow us to conclude that Instagram presents benefits and potential for the development of linguistic skills in Spanish Language, but that it requires special planning for use in teaching contexts, so that this interaction does not transcend the teacher's work boundaries.

 

Keywords: Spanish language teaching. Social networks. Digital technologies in teaching. OnLIFE education.

Downloads

Author Biography

Kári Lúcia Forneck, Universidade do Vale do Taquari

Doutora em Letras pela PUCRS. Docente titular do Programa de P´ós-Graduação em Ensino e dos cursos de Letras e Pedagogia da Universidade do Vale do Taquari - Univates.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução Luís A. Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

CABRERA, A. F. La enseñanza del español como L2 y LE mediada por la tecnologia. In: TRUJILLO, F. (Coord.). Tecnología versus/para el aprendizaje de lenguas. Barcelona: Difusión, 2022. p. 55-73.

CASSANY, D. Nuevos roles para enseñar y aprender en contextos cambiantes. In: TRUJILLO, F. (Org.). Tecnología vesus/para el aprendizaje de lenguas: Reflexiones y conversaciones sobre el futuro de la enseñanza y el aprendizaje de lenguas mediados por la tecnología. Barcelona: Difusión, 2022. p. 14-39. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/360439470_Tecnologia_versuspara_el_aprendizaje_de_lenguas_Reflexiones_y_conversaciones_sobre_el_futuro_de_la_ensenanza_y_el_aprendizaje_de_lenguas_mediados_por_la_tecnologia Acesso em: 15 mai. 2024.

COIMBRA, C. dos S. Rede social como espaço educativo para a educação. 2012. 139f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.

COMBE, C. Alfabetización digital, géneros digitales y enseñanza a distancia In: TRUJILLO, F. (Org.). Tecnología vesus/para el aprendizaje de lenguas: Reflexiones y conversaciones sobre el futuro de la enseñanza y el aprendizaje de lenguas mediados por la tecnología. Barcelona: Difusión, 2022. p. 40-55.

CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Brasília: Ministério da Saúde, 2012. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf Acesso em: 20 mar. 2024.

CONSELHO NACIONAL DE SAÚDE. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Brasília: Ministério da Saúde, 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf Acesso em: 20 mar. 2024.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. (Dir.). Exprimir-se em francês sequências didáticas para o oral e a escrita. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 95-128.

FERREIRA, A. La enseñanza del español como L2 y LEmediada por la tecnologia. In: TRUJILLO, F. (Org.). Tecnología vesus/para el aprendizaje de lenguas: Reflexiones y conversaciones sobre el futuro de la enseñanza y el aprendizaje de lenguas mediados por la tecnología. Barcelona: Difusión, 2022. p. 56-73.

MOLINA, R. K.; MOLINA NETO, V. Pesquisar a escola com narrativas docentes e grupo de discussão. Educação, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 402-413, set./dez. 2012. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/reveduc/v35n03/v35n03a13.pdf Acesso em: 20 nov. 2022.

MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, Goiânia, v. 20, p. 63438, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438 Acesso em: 27 out. 2022.

OLLIVIER, C. Tareas ancladas en la vida real, ciudadanía digital y autonomia. In: TRUJILLO, F. (Org.). Tecnología vesus/para el aprendizaje de lenguas: Reflexiones y conversaciones sobre el futuro de la enseñanza y el aprendizaje de lenguas mediados por la tecnología. Barcelona: Difusión, 2022. p. 74-91.

PRESTON, R. D; YOUNG, R. Adquisición de segundas lenguas: variación y contexto social. Madrid: Arco Libros S.L., 2000.

RECUERO, R. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.

SCHLEMMER, E.; DI FELICE, M.; SERRA, I. M de S. Educação onLIFE: a dimensão ecológica das arquiteturas digitais de aprendizagem. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, p. e76120, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/5kXJycPzpBZn6L8cXHRMRVy/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 26 fev. 2024.

TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/3DkbXnqBQqyq5bV4TCL9NSH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2023.

TRUJILLO, F. El futuro de la enseñanza de segundas lenguas: retos tecnológicos entre la utopía y la distopia. In: TRUJILLO, F. (Org.). Tecnología vesus/para el aprendizaje de lenguas: Reflexiones y conversaciones sobre el futuro de la enseñanza y el aprendizaje de lenguas mediados por la tecnología. Barcelona: Difusión, 2022. p. 112-122.

ZENHA, L. Redes Sociais online: o que são redes sociais e como se organizam. Caderno de Educação, Belo Horizonte, n. 49, v. 1, p. 19-42, 2018. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/cadernodeeducacao/article/view/2809 Acesso em: 20 ago. 2023.

Published

2025-03-19

How to Cite

Forneck, K. L., & Santos, T. C. M. dos. (2025). Spanish Language Teaching Enhanced by Instagram: a Proposal for Digital Interaction and Co-creation in Language Teaching. EaD Em Foco, 15(1), e2343. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2343

Issue

Section

Estudos de Caso

Most read articles by the same author(s)