The Institutionalization of Distance Education in the Federal Network: Challenges and Perspectives for the Federal Institutes of Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2340

Keywords:

Distance education, Professional and technological education, E-learning

Abstract

The article explores the challenges and perspectives faced by the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education, in the context of the implementation and institutionalization of Distance Education, based on the experience lived by Federal Institutes - Minas Gerais case. Utilizing a qualitative approach for the analysis of documentary data, the study sought to understand how the organizational guidelines of the Institutions’ National Council of Professional, Scientific and Technological Education Federal Network, combined with the induction of federal development programs and the progress of financial sustainability of Distance Education, impacted institutional policies for the modality, internally at Federal Network, in the mentioned state. The results highlight the significant evolution in the integration of modality into the institutional policies of these institutions, revealing, however, a persistent obstacle, that is: dealing with the shadow and/or dependence on external financing, originating from national public policies. 

 

Keywords: E-learning. Technological Professional Education. Institutional E-learning Policies.

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Author Biography

Daniel Mill, Universidade Federal de São Carlos

Professor Titular da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), com formação e expertise em Educação a Distância e integração de tecnologias no ensino-aprendizagem. Doutor em Educação pela UFMG, com pós-doutorados pelas Universidade de Coimbra e Universidade Aberta de Portugal. Desde 2007, é líder-fundador do Grupo Horizonte (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Inovação em Educação, Tecnologias e Linguagens). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Membro do Programa de Pós-Graduação em Educação e também já atuou por vários anos no Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade. Como pesquisador, tem particular interesse pela interseção entre as temáticas: Educação, Tecnologias e Linguagens; com especial atenção aos temas aprendizagem significativa, gestão, trabalho docente, cognição, educação a distância, metodologias ativas, entre outros assuntos correlatos. Google Acadêmico: https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=AMIO0c8AAAAJ ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8336-3645 ResearcherID: C-7838-2012 Grupo Horizonte: www.grupohorizonte.ufscar.br Curso EduTec: http://edutec.ead.ufscar.br CIET: https://ciet.ufscar.br

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Published

2025-01-31

How to Cite

Silva, C. T. A. da, & Mill, D. (2025). The Institutionalization of Distance Education in the Federal Network: Challenges and Perspectives for the Federal Institutes of Minas Gerais. EaD Em Foco, 15(1), e2340. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2340

Issue

Section

Estudos de Caso