A Deep Dive into the Digital Educator's Training Process: a Survey of Dict Courses in Postgraduate Teaching Programs in the State of Rio de Janeiro

Análisis de las Disciplinas de Tdic en los Programas de Postgrado en el Área de Enseñanza en el Estado de Río de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2279

Keywords:

Digital technologies, Professional competencies, Postgraduate

Abstract

Digital Information and Communication Technologies (DICTs) and teaching in Brazil are closely linked. In 2019, this connection became more evident with the introduction of the National Curriculum Base (NCB) for teacher training, covering undergraduate and postgraduate courses. However, the competencies required in ICT for teachers still fall short of the reality of teacher training in the country. This study aims to analyze how DICTs are integrated into postgraduate teaching courses in the state of Rio de Janeiro. Using textual analysis of data from the Sucupira Platform using Voyant® software, 70 subjects were identified in 18 CAPES postgraduate programs in the area of teaching at 12 research institutions in the state. It can be seen that the majority of disciplines maintain an instrumentalist approach and do not keep up with technological transformations. Even in the face of new demands, many subjects remain unchanged, which shows a lack of updating in the face of contemporary challenges and emerging needs, such as those caused by the pandemic.

 

Keywords: Digital technologies. professional competencies. disciplines. graduate studies. Rio de Janeiro.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Campello Nogueira Ramos, Fundação Oswaldo Cruz

Doutoranda no Programa de Ensino em Biociências e Saúde da Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Mestre em Ciências pela Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Gestora Ambiental pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro (IFRJ), integrante do Laboratório de Avaliação e Promoção da Saúde Ambiental (LAPSA) da Fundação Oswaldo Cruz e Representante Discente Geral dos Programas do Instituto Oswaldo Cruz (IOC) da Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Rio de Janeiro - Brasil. 

Mariana Conceição de Souza , Oswaldo Cruz Foundation (Fiocruz)

PhD from the Oswaldo Cruz Foundation (FIOCRUZ). Researcher at the Institute of Drug Technology (Farmanguinhos-FIOCRUZ), Deputy Coordinator of the Postgraduate Program in Bioscience and Health Education at the Oswaldo Cruz Institute (IOC - Fiocruz), Rio de Janeiro, RJ, Brazil.

Clélia Christina Mello Silva Almeida da Costa, Oswaldo Cruz Foundation (Fiocruz)

She has a degree in Biological Sciences, a Master's in Parasitic Biology from the Oswaldo Cruz Foundation (FIOCRUZ, 1996), a PhD in Sciences from the Federal Rural University of Rio de Janeiro (UFRRJ, 2005) and a post-doctorate in Education (UFRRJ, 2018). She is currently head of the Environmental Health Assessment and Promotion Laboratory at the Oswaldo Cruz Institute (IOC)/ Fiocruz. Coordinator of the Postgraduate Program in Teaching Biosciences and Health at the Oswaldo Cruz Institute (IOC/Fiocruz).

References

AL HUDITHI, E. Review of Voyant tools: See through your text - Language Learning and Technology. Language Learning & Technology,n. 25(3), p. 43–50, 2021. Disponível em: https://www.lltjournal.org/item/10125-73446/ - Acesso em: 02/02/2024

BERSAN, R. R.; CLOUX, R. F. O ensino por competências como futuro da educação: uma revisão de literatura. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 11, p. 85605-85623, 2020. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/1944 - Acesso em: 02/02/2024

BITTENCOURT, Z. A. Políticas de formação continuada de professores sob responsabilidade de universidades públicas. Revista Internacional d’Humanitats CEMOrOc-Feusp / Univ. Autònoma de Barcelona. p. 29-38, n. 45, jan-abr, 2019. Disponível em: http://www.hottopos.com/rih45/zoraia.pdf - Acesso em: 10/02/2024

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília , 15 de abril de 2020, Seção 1, p. 46-49. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN22019.pdf - Acesso em: 14/04/2024

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plataforma Sucupira. Brasília,DF:2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-ainformacao/acoes-e-programas/avaliacao/sobre-a-avaliacao/avaliacao-o-que-e/sobre-aavaliacao-conceitos-processos-e-normas/conceito-avaliacao - Acesso em: 02/02/2024

COUTO A. A, MOTTA M. V. Análise da capacidade de compreensão pelo paciente do termo de consentimento cirúrgico informado. Persp Med Legal Pericia Med. 2023; Disponível em: 8: e230310 https://dx.doi.org/10.47005/230310 - Acesso em: 03/04/2024

COSTA, S. et al. Tecnologias digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v 19, 2015. DIsponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/NwwLwRTRTdBDmXWW4Nq7ByS/ - Acesso: 02/02/2024

DEGUCHI, A. et al. What is society 5.0. Society, v. 5, n. 0, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/41719/2020_Book_Society50.pdf?sequence=1#page=18 - Acesso em: 01/02/2024

DEPEXE, S. N. Vivo e Twitter: da coleta de dados à exploração do dataset# coronavírus brasil. Comunicação & Inovação, v. 23, n. 51, 2022. Acesso em: 28/01/2024

DOS SANTOS, J. M. T.; KIOURANIS, N. M. M. Concepções de Corpus de Análise na Pesquisa em Educação em Ciências Naturais: Uma Investigação em Dissertações e Teses de um Programa de Pós-Graduação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p. 799-822, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/19439 - Acesso em: 26/01/2024

EDUARDO, Y. C. F.; DE EMPRESAS, Carrera de Administración. Uso de la inteligencia artificial para la investigación cualitativa a través de Voyant Tools, 2023. Disponível em: https://innovacioneducativa.upc.edu.pe/wp-content/uploads/2023/07/Uso-de-Voyant-Tools.pdf - Acesso em: 26/01/2024

ESHET-ALKALAI, Y. Digital literacy: a conceptual framework for survival skills in the digital era. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, v. 13, n. 1, p. 93- 106, 2004. DIsponível em: https://www.learntechlib.org/p/4793/ - Acesso em: 15/01/2024

FIORELLI, J. M. Práticas de letramento na rede: ações discursivas, agência e o papel do outro na construção da autoria. 2009. Tese (Doutorado em Letras) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8142/tde-05022010-160307/pt-br.php - Acesso em: 16/01/2024

FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. Construindo o conceito de competência. Revista de administração contemporânea, v. 5, p. 183-196, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/C5TyphygpYbyWmdqKJCTMkN/?lang=pt - Acesso em: 22/01/2024

FREITAS, M. T. Letramento digital e formação de professores. Educação em revista, v. 26, p. 335-352, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/N5RryXJcsTcm8wK56d3tM3t/?format=pdf - Acesso em: 06/01/2024

GRAMIGNA, M. R. Gestão por Competências: ferramentas para avaliar e mapear perfis (1ª ed.). Rio de Janeiro: Alta Books, 2017.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 6ª ed, 2003. Campinas: Papirus.

MIRABILE, R. J. Everything you wanted to know about competency modeling. Training & development, v. 51, n. 8, p. 73-78, 1997. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/Everything-You-Wanted-to-Know-about-Competency-Mirabile/b25cd05d6bde2e045661f521d5282490f9cee155 - Acesso em: 08/01/2024

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. Blog, Universidade de São Paulo, 2020 Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/metodologias_moran1.pdf - Acesso em: 26/01/2024

MUNHOZ, A. S. Aprendizagem ativa via tecnologias. [livro eletrônico]. Curitiba: InterSaberes,2019. Disponível em: https://www.bvirtual.com.br/NossoAcervo/Publicacao/176311. Acesso em: 13/01/2024

NEUENDORF, K. A. (2017). The content analysis guidebook (Second edition). SAGE.

OLIVEIRA, A. A. de; SILVA, Y. F. de O. Mediação pedagógica e tecnológica: conceitos e reflexões sobre o ensino na cultura digital. Revista Educação em Questão, v. 60, n. 64, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/28275 - Acesso em: 02/02/2024

PALÚ, J.; SCHÜTZ, J. A.; MAYER, L. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, v. 324, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Janete-Palu/publication/349312858_DESAFIOS_DA_EDUCACAO_EM_TEMPOS_DE_PANDEMIA/links/602a572592851c4ed571ff33/DESAFIOS-DA-EDUCACAO-EM-TEMPOS-DE-PANDEMIA.pdf - Acesso em: 22/01/2024

PERRENOUD, P. Dez novas competências para uma nova profissão. Pátio. Revista pedagógica, v. 17, p. 8-12, 2001. Disponível Em: http://penta3.ufrgs.br/MEC-CicloAvan/integracao_midias/modulos/1_introdutorio/pdf/etapa2_as_novas_competencias.pdf - Acesso em: 14/01/2024

PINTO, J. V.; BOSCARIOLI, C. Literacia digital: possibilidades em contextos formativos de professores. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 18, n. 39, p. 1-23, 2022. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/375878748_Literacia_digital_possibilidades_em_contextos_formativos_de_professores - Acesso em: 18/01/2024

PRENSKY, M. Digital natives, Digital Immigrants, MCB University Press, 2011. Disponível em: http://ww.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20Part1.pdf - Acesso em: 04/01/2024

RAMOS, F. C. N.; MARTINS, N. M. H.; SOUZA, M. C.; MELLO-SILVA, C. C.; A Netnografia como metodologia de pesquisa e seu uso na Pesquisa em Biociências. In: Tecnologias educacionais para o ensino de biociências e saúde : fundamentos e experiências / Daniel Fábio Salvador, Marcelo Camacho, Jessica Norberto Rocha (orgs.). – 1. ed. – Curitiba : Appris, 2023. 260 p. ; 23 cm. – (Educação tecnologias e transdisciplinaridade).

SANTOS, A. E.; OLIVEIRA, C. A.; CARVALHO, E. N. Educação 5.0: uma nova abordagem de ensino-aprendizagem no contexto educacional. Faculdades IDAAM. 2019. Disponível em: http://repositorio.idaam.edu.br/jspui/handle/prefix/1112. - Acesso em: 05/01/2024

SCHUARTZ, A. S.; SARMENTO, H. B. de M. Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) e processo de ensino. Revista katálysis, v. 23, p. 429-438, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/xLqFn9kxxWfM5hHjHjxbC7D/?format=pdf - Acesso em: 02/01/2024

ZARIFIAN, P. Objectif compétence. Paris: Liaisons, 1999.

VILLARROEL, M. U.; DA SILVA, G. T.; OKUYAMA, F. Y. O Letramento Digital para Formação de Professores com Resistência e/ou Dificuldades no Uso de Tecnologias Digitais: The Digital Literacy in Teacher Training to Deal with Resistance and/or Difficulties in the Use of Digital Technologies. Revista Cocar, v. 16, n. 34, 2022. Disponível em: http://177.70.35.171/index.php/cocar/article/view/4799 - Acesso em: 16/01/2024.

Published

2024-07-25

How to Cite

Ramos, F. C. N., Souza , M. C. de, & Costa, C. C. M. S. A. da. (2024). A Deep Dive into the Digital Educator’s Training Process: a Survey of Dict Courses in Postgraduate Teaching Programs in the State of Rio de Janeiro: Análisis de las Disciplinas de Tdic en los Programas de Postgrado en el Área de Enseñanza en el Estado de Río de Janeiro. EaD Em Foco, 14(1), e2279. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2279

Issue

Section

Estudos de Caso