Oficina de Modelagem 5D – Reflexões, Potencialidades e Transposições para a Educação à Distância

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2251

Keywords:

Teaching-learning, Innovation, ArtScience

Abstract

The promotion of environments conducive to the development of creativity and innovation in current educational processes is necessary, in particular, to overcome challenges in the models of knowledge transmission that we observe in learning spaces. ArtScience is an important approach to face this challenge as it proposes, among other points, the re-humanization of all knowledge. A tool that is based on the principles of ArtScience is the 5D modeling workshop. The activity proposes the creation of models/sculpture of ideas in 5 dimensions (height, width, depth, time/motion and symbology). Over the last decade, the CAIS Research Group – ArtScience, Innovation and Health, linked to the Laboratory of Innovations in Therapies, Education and Bioproducts (Liteb) of the Instituto Oswaldo Cruz- Oswaldo Cruz Foundation (IOC-Fiocruz) has developed a series of applications of 5D workshop in education and extension actions. In this work, we propose a more in-depth look at the construction of this approach by the group, in particular the contributions we made to what was originally proposed by Todd Siler, its creator. From the observation of our “doing together” in this workshop, we focused on reflections about the teaching-learning processes arising from this action on the challenges that were imposed on us in the face of social isolation resulting from the Covid-19 pandemic. We bring our perspective and reflections on the application of this approach in Distance Education (EaD) and present its potential in face-to-face and virtual formats.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rita de Cássia Machado da Rocha , Fundação Oswaldo Cruz



References

ALENCAR, E. M. L. S.; FLEITH, D. de S. Barreiras à promoção da criatividade no ensino fundamental. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 24(1), 59–65. 2008. https://doi.org/10.1590/S0102-37722008000100007

ARAÚJO-JORGE, T. C. et al. CienciArte© no Instituto Oswaldo Cruz: 30 anos de experiências na construção de um conceito interdisciplinar. Ciência e Cultura, 70, p. 25-34, 2018a.

ARAÚJO-JORGE, T. C. et al. Ensino em saúde com cienciarte: o potencial das abordagens qualitativas. Anais do V Seminário Internacional de Pesquisa e Estudos Qualitativos. Foz do Iguaçu/PR. 2018b.

ARAÚJO-JORGE, T. C. et al. “Falamos de Chagas com CienciArte": dossiê acadêmico e projeto político pedagógico curso de extensão. Relatório de projeto, Instituto Oswaldo Cruz (IOC)/Fiocruz – Rio de Janeiro – RJ, 2019a. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/handle/icict/39997/Curso%20Falamos%20de%20Chagas%20dossie%20academico.pdf;jsessionid=DF2162B4EF883E9D728B09F79512DAB9?sequence=2 - Acesso em 20 de maio de 2023.

ARAUJO-JORGE, T. C. et al. CienciArte no Ensino em Saúde: o potencial das abordagens qualitativas. In: BICUDO, M. A. V. e COSTA, A. P.(Org.). Leituras em Pesquisa Qualitativa. 1ed. São Paulo: Editora da Física, v. 1, p. 421-440. 2019b.

FERREIRA, R.R. et al. Baú de Portinari: aplicabilidade na promoção da autonomia e criatividade durante a formação de professores de Ciências. In: COMARÚ, M. W.; KAUARK, F. S.; GONÇALVES, N.T. L. P. (Org.). Ensinando a ensinar Ciências Volume II: Discutindo práticas inclusivas. 1ed. Vitória: Editora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, 2, p. 59-72. 2022a.

FERREIRA, R. R. et al. Ciência e Arte na Pandemia de COVID-19: Encontros Virtuais do Programa CAIS - CienciArte, Inovação e Saúde.. EaD Em Foco, 12(1). 2022b. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1582

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz & Terra, 2006.

MARTÍNEZ, A. M. A criatividade na escola: três direções de trabalho. Linhas Crí­ticas, 8(15), 189–206. 2003. https://doi.org/10.26512/lc.v8i15.3057

MENDES, M. O. O Curso Falamos de Chagas com Ciência e Arte: apontamentos e reflexões sobre uma estratégia para a promoção da saúde com pessoas acometidas pela Doença de Chagas. Monografia Curso de Especialização em Ciência, Arte e Cultura na Saúde, Instituto Oswaldo Cruz (IOC)/Fiocruz – Rio de Janeiro – RJ, 2018.

ROCHA, R. C. M; FERREIRA, R. R.; ARAUJO-JORGE, T .C. Oficina 5D com CIENCIARTE: Processo de Inovação no Simpósio de Ciência, Arte e Cidadania. In: Actas electrónicas del XI Congreso Internacional en Investigación en Didáctica de las Ciencias 2021. p. 503-506. Lisboa: Enseñanza de las Ciencias. 2021.

ROOT-BERNSTEIN, R; ROOT-BERNSTEIN, M. Centelhas de gênios: como pensam as pessoas mais criativas do mundo. São Paulo: Nobel, 2001.

ROOT-BERNSTEIN, R. et al. (2011) ArtScience: integrative collaboration to create a sustainable future. Leonardo, 44 (3), p. 192, Cambridge: MIT Press, 2011.

SANTIAGO, E.; BATISTA NETO, J. Formação de professores e prática pedagógica na perspectiva freireana. Educar em Revista, (61), 127–142. 2016. https://doi.org/10.1590/0104-4060.47202

SILER, T. Pense como um gênio, Rio de Janeiro: Ediouro, 1999.

SILVA, F. S. P. Vivendo com Chagas: registro de histórias de vida e atividades de educação não formal com portadores de Doença de Chagas. 2019. 125 f. Dissertação (Mestrado em Ensino em Biociências e Saúde) - Instituto Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2019.

SILVEIRA, J. R. A.; MALINA, R. F.; LANNES, D. Arteciência: um retrato acadêmico brasileiro. Ciência e Cultura, v. 70, n. 2, p. 46-55, 2018.

Published

2025-08-13

How to Cite

Moraes, V. dos S., Rocha , R. de C. M. da, Garzoni, L. L. de A. R., Araujo-Jorge, T. C., & Ferreira, R. (2025). Oficina de Modelagem 5D – Reflexões, Potencialidades e Transposições para a Educação à Distância. EaD Em Foco, 15(1), e2251. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2251

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)