Hybridization and Education 4.0 – Perspectives for the Future of Distance Learning
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2245Keywords:
Hybrid education, Education 4.0, Future of educationAbstract
Abstract. As we analyze the prospects for distance education, it becomes evident that the emerging scenario is one of convergence between this educational modality and traditional face-to-face education, resulting in a hybrid educational process. This essay aims to discuss hybrid education as a new educational field, which creates new opportunities for more flexible and personalized teaching and learning. Through a theoretical discussion, we seek to present concepts that connect this methodological approach to the principles of the so-called Education 4.0, which is characterized by the incorporation of the technologies of the 4th Industrial Revolution into the educational process. We conclude that Education 4.0 is a proposal that fully integrates hybrid education, representing a trend for the near future. Furthermore, it creates new spaces that expand the possibilities for the acquisition of knowledge throughout an individual's life.
Keywords: Hybrid education. Education 4.0. Future of education.
Downloads
References
BACICH, L.; MORAN, J. (EDS.). Metodologias ativas para uma educação inovadora uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2017.
BACICH, L.; TANZI NETO, A..; TREVISANI, F. de M.. Ensino híbrido : personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BRASIL, (INEP). Censo da educação superior: apresentação de resultados. Brasília, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2022/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2022.pdf – Acesso em: 4 fev. 2024.
BRITO, J. M. DA S. A Singularidade Pedagógica do Ensino Híbrido. EaD em Foco, v. 10, n. 1, 23 jun. 2020.
CARNEIRO, M. L. F.; MACEDO, A. L. Gerações da Educação a Distância (verbete). Em: MILL, D. (Ed.). Dicionário Crítico de Educação e Tecnologias e de Educação a Distância. 1. ed. [s.l.] Papirus, 2018. p. 294–297.
CHAKA, C. Is Education 4.0 a Sufficient Innovative, and Disruptive Educational Trend to Promote Sustainable Open Education for Higher Education Institutions? A Review of Literature Trends. Frontiers in Education, v. 7, 2022.
DAMIÃO, M. H.; DELGADO, C. “Cenários” para a educação global: um projeto de futuro delineado no passado e afirmado no presente. Revista Espaço Pedagógico, v. 30, p. e14412, 3 abr. 2023.
DE VRIES, M. J. Teaching about Technology: An Introduction to the Philosophy of Technology for Non-philosophers. Países Baixos: Springer Dordrecht, 2005. v. 27.
FAVA, R. Educação para o século XXII a era do indivíduo digital. São Paulo: Saraiva, 2016.
HORN, M. B.; STAKER, HEATHER. Blended : usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Tradução Maria Cristina Gularte. Monteiro. Porto Alegre: Penso, 2015.
LEWIS, P. Globalizing the Liberal Arts: Twenty-First Century Education. Em: GLEASON, N. W. (Ed.). Higher Education in the Era of the Fourth Industrial Revolution. Singapura: Palgrave Macmillan, 2018. p. 15–37.
MILL, D. Flexibilidade pedagógica: Espaço, tempo e currículo. 1. ed. São Carlos: SEaD-UFSCar, 2021a.
MILL, D. Reflexões sobre aprendizagem ativa e significativa na cultura digital. São Carlos: SEaD-UFSCar, 2021b.
MILL, D.; CHAQUIME, L. P. Apontamentos sobre a educação híbrida como estratégia educacional para a cultura digital. Em: MILL, D.; SANTIAGO, G. (Eds.). Luzes sobre a Gestão da Educação a Distância : uma visão propositiva. Coleção Estudos sobre Educação e Tecnologias. 1. ed. São Carlos: SEaD-UFSCar, 2021. v. 1p. 274.
MIRANDA, J. et al. The core components of education 4.0 in higher education: Three case studies in engineering education. Computers & Electrical Engineering, v. 93, p. 107278, 1 jul. 2021.
MOLLO-FLORES, M.; DERONCELE-ACOSTA, A. Meaningful Learning: towards a Meta-regulated Learning model in Hybrid Education. XVI Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO). Anais... Em: 2021 XVI Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO). 19 out. 2021.
MORAN, J. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. Em: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. DE M. (Eds.). Ensino híbrido : personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 27–45.
MORAN, J. Metodologias Ativas para uma aprendizagem mais profunda. Em: BACICH, L.; MORAN, J. (Eds.). Metodologias ativas para uma educação inovadora uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2017. p. 34–72.
MUBARAK, Z. K.; SELIMIN, M. A. Significance of Innovative Learning Skills in the Era of Education 4.0. International Journal of Sustainable Construction Engineering and Technology, v. 14, n. 3, p. 339–352, 21 set. 2023.
Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico (OCDE). Back to the Future of Education. [S. l.]: OCDE, 2020. Disponível em: https://www.oecd-ilibrary.org/content/publication/178ef527-en – Acesso em: 10 mai. 2024.
PENPRASE, B. E. The Fourth Industrial Revolution and Higher Education. Em: GLEASON, N. W. (Ed.). Higher Education in the Era of the Fourth Industrial Revolution. Singapura: Palgrave Macmillan, 2018. p. 207–229.
PEREIRA, V. A. et al. Las Relaciones Enseñanza-Aprendizaje en el Contexto de la Educación Híbrida Post-Covid-19. Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 17, n. 1, p. e03105, 4 jan. 2023.
RADOMYSLER, C. N. et al. Ensino híbrido: o futuro que queremos? São Paulo: FGV DIREITO SP, 2023.
SARAIVA, T. Educação a Distância no Brasil: lições da história. Em Aberto, Pontos de vista – O que pensam outros especialistas? v. 16, n. 70, p. 17–27, 1996.
SARTOR, A. S. A EDUCOMUNICAÇÃO NA EAD: INTER-RELAÇÕES ENTRE A EDUCAÇÃO E A COMUNICAÇÃO. Em: FIUZA, P. J.; LEMOS, R. R. (Eds.). Inovação em Educação: Perspectivas do Uso das Tecnologias Interativas. 1. ed. Jundiaí (SP): Paco Editorial, 2018. p. 336.
SCHWAB, K.; DAVIS, N.; NADELLA, S. Shaping the fourth industrial revolution. Geneva: World Economic Forum, 2018.
SILVA, R. R. DA .; SILVA, S. P.. Processos educacionais não presenciais: perspectivas das formas de ensinar e de aprender na atualidade. Educação e Pesquisa, v. 49, p. e251906, 2023.
VELOSO, B. Incorporação orgânica da educação a distância nas universidades públicas. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). São Carlos, p. 405. 2022.
YANG, P.; CHENG, Y. Educational Mobility and Transnationalization. Em: GLEASON, N. W. (Ed.). Higher Education in the Era of the Fourth Industrial Revolution. Singapura: Palgrave Macmillan, 2018. p. 39–64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.