Historical Roots of Prejudice About Ead: in Search of a Democratic Rationality
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2240Keywords:
Prejudice, Racism, Democratic Rationality, Distance education , Democratic rationalityAbstract
In this essay, we face the problem of prejudice related to distance education (EaD) in the Brazilian context. Our objective was to demonstrate how such prejudice can be an outcome of a broader and more complex phenomenon, whose roots are found in racism, as a mechanism for reproducing and maintaining the interests of the economic elite. We assume that such prejudice results from the expansion of Brazilian higher education, in which EaD plays a central role, precisely because it allows significant layers of a historically neglected portion of society – mostly made up of black and poor people – to access higher levels of training. We advance by demonstrating the need for distance learning to consolidate itself as a powerful instrument of educational democracy, the existence of a permanent critique that can, following the assumptions of the critical theory of technology, point to democratic rationality as crucial.
Keywords: Prejudice. EaD. Racism. Democratic Rationality.
Downloads
References
ALONSO, K. M. A expansão do ensino superior no Brasil e a EaD: dinâmicas e lugares. Educação & Sociedade, 31 (113), 1319-1335, 2010. https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/TgSHBsj9L6Rv38CGWcnq7Kn/. Acesso em 01 fev. 2024.
BERTOLIN, J. C. G. Existe diferença de qualidade entre as modalidades presencial e a distância? Cadernos de Pesquisa, 51, e06958. https://doi.org/10.1590/198053146958. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/D3V5HhqRcBvPsthDdjxwxYS/. Acesso em 01 fev. 2024.
BIELSCHOWSKY, C. E. Qualidade na Educação Superior a Distância no Brasil: Onde Estamos, para Onde Vamos?. EaD em Foco, [S. l.], v. 8, n. 1, 2018. DOI: 10.18264/eadf.v8i1.709. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/709. Acesso em: 1 fev. 2024.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Nogueira, M. Alice; Catani, A. (orgs). 10ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008
BRANCO, L. S. A., CONTE, E., & HABOWSKI, A. C. Evasão na educação a distância: pontos e contrapontos à problemática. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (campinas), 25 (1), 132-154, 2020 https://doi.org/10.1590/S1414-40772020000100008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/MHWXpfQMQ4jGQzR7TBrMXxN/abstract/?lang=pt. Acesso em 01 fev. 2024.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. artes de fazer. 2ª Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996
CORREA, Stevan de Camargo; SANTOS, Larissa Medeiros Marinho dos. Preconceito e educação a distância: atitudes de estudantes universitários sobre os cursos de graduação na modalidade a distância. ETD, Campinas , v. 11, n. 01, p. 273-297, dez. 2009 . Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-25922009000300016&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 01 fev. 2024.
FEENBERG, Andrew. Tecnologia, Modernidade e Democracia. Inovatec: Lisboa, Portugal, 2018.
FREITAS, Lorena. A instituição do fracasso: a educação da ralé. In: A ralé brasileira: quem é e como vive. São Paulo: Contracorrente, 2018.
GIOLO, JAIME. Educação a Distância no Brasil: a expansão vertiginosa. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia , v. 34, n. 1, p. 73-97, jan. 2018 . Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2447-41932018000100073&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 01 fev. 2024. https://doi.org/10.21573/vol34n12018.82465.
LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 1997.
MARCHISOTTI, Gustavo Guimarães et al . Diretrizes para a disseminação da educação a distância, a partir da análise do preconceito contra esta modalidade de educação. Acta Educ., Maringá , v. 44, e53622, 2022 . Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2178-52012022000100109&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 24 jan. 2024. Epub 01-Fev-2022. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.53622.
ORSO, Paulino José. Elitização da universidade brasileira em perspectiva histórica. Roteiro, Joaçaba , v. 45, e22156, jan. 2020 . Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592020000100210&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 29 jan. 2024. Epub 04-Jun-2020. https://doi.org/10.18593/r.v45i0.22156.
QUIROGA, Fernando Lionel. A Evasão Na Educação a Distância (EaD) e Suas Interfaces com a Democratização do Acesso e a Intensificação das Desigualdades. J. Pol. Educ-s, Curitiba , v. 16, e87069, 2022 . Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-19692022000100129&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 01 fev. 2024. Epub 30-Maio-2023. https://doi.org/10.5380/jpe.v16i0.87069.
______. A educação pública sob ameaça: os perigos da corrida mercantilista na educação superior a distância. J. Pol. Educ-s; Curitiba, v. 17, fev. 2023. ISSN 1981-1969. doi:http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v17i2.89538. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/jpe/article/view/89538. Acesso em 01 fev. 2024.
SOUZA, Jessé, A Ralé Brasileira: quem é e como vive. 3ª ed. Jessé Souza, colaboradores André Grillo et.al. São Paulo: Contracorrente, 2018.
______: Como o racismo criou o Brasil. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2021.
PUELLO-SOCARRÁS, José Francisco. Un ensayo sobre la depravación total. Nuevo Neoliberalismo Académico y Capitalismo ‘por posesión, Revista Izquierda, Bogotá, n. 14, ago., pp. 18-23, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.