Pleasure and Suffering of Teaching Workers in the Context of Distance Education: a Generational Comparison

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2226

Keywords:

Teaching work, Pleasure-suffering, Psychodynamics of work

Abstract

This research sought to analyze the indicators of pleasure-suffering in teaching work carried out remotely, from a generational perspective. A specific scale from the Inventory on Work and Illness Risks was used, applied to 163 higher education teaching professionals linked to the Open University of Brazil and the composite averages were analyzed. With the study, it was possible to highlight teachers' perceptions regarding the professional pleasure-suffering binomial. Analyzes were carried out between the averages of different groups of interviewees, with special differences being observed, directly influenced by the length of professional work and the age of the teachers. The research results shed light on the importance of supporting, mainly, younger teachers with less teaching experience, as these groups presented more critical results in the analyzed constructs. Thus, this research can provide inputs with a view to adapting the management of teachers in distance learning.

 

Keywords: Teaching work. Psychodynamics of work. Pleasure-suffering.

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Author Biographies

Ana Cristina Batista dos Santos, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN, 2013). Mestre em Administração pela Universidade Estadual do Ceará (2005). Docente e pesquisadora na Universidade Estadual do Ceará (UECE). Experiência em pesquisa na área de Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: psicodinâmica do trabalho, mudanças nas organizações e na administração sob o capitalismo flexível, pesquisa qualitativa.

Sérgio Luís Camillo de Lelles, Universidade Estadual do Ceará

Possui graduação em Engenharia de Produção pela Universidade de São Paulo (1999), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002) e especialização em Negociação Coletiva pela UFRGS (2010). É doutorando em Administração no PPGA-UECE e graduando em Ciências Ambientais, na UFC. Atualmente é analista de planejamento, gestão e infra-estrutura da Fundação Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística-IBGE. Tem experiência na área de Gestão Pública, Administração de Recursos Humanos e Desenvolvimento de Pessoas atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento e gestão de pessoas, gestão e suporte para a Superintendência Estadual do IBGE no Ceará.

Priscila Portela de Azevedo, Uninta

Mestre em Administração pela Universidade Estadual do Ceará - UECE, participante do GIS - Grupo Integra Saberes com pesquisa centrada na abordagem teórica Psicodinâmica do Trabalho. Graduada em Administração pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA e em Pedagogia pelo Centro Universitário INTA - UNINTA. Especialista em Gestão de Pessoas e Tutoria em Educação à Distância e Docência do Ensino Superior pelo Centro Universitário INTA - UNINTA. Tutora do Curso de Design de Interiores do Uninta/EAD.

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Published

2024-08-12

How to Cite

Araújo, A. A., Santos, A. C. B. dos, Lelles, S. L. C. de, & Azevedo, P. P. de. (2024). Pleasure and Suffering of Teaching Workers in the Context of Distance Education: a Generational Comparison. EaD Em Foco, 14(1), e2226. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2226

Issue

Section

Estudos de Caso