Simultaneous Teaching and Learning Strategies and Hybridism – Analysis, Development and Application
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2156Keywords:
Teaching methodology, Professional education, Hybrid learningAbstract
The peri- and post-pandemic periods of COVID-19 exposed vulnerabilities within the Brazilian educational system, underscoring the need for innovative methodologies to adapt to the "new normal" and integrate the digital era into school practices. This study aimed to develop hybrid teaching strategies to enhance the learning experience of students in Integrated Secondary Education. The primary data collection and analysis techniques employed included Bibliographic Research, Semi-Structured Interviews, and Document and Content Analysis. The study involved theoretical research and the selection of hybrid teaching strategies, as well as the construction of corresponding hybridization models. The pilot project was conducted with a class from the Technical Chemistry Course at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Northern Minas Gerais (IFNMG). The class was selected based on criteria established by the participating teacher, who chose to take part following a meeting with the principal researcher. The chosen and adapted hybridization model (Brainstorming) was selected by the teacher based on teaching needs, class characteristics, and available educational resources. The implementation proceeded without complications, with the teacher’s guidance proving crucial. Interviews revealed the significant role of the teacher in understanding the potential of hybrid teaching strategies. The study highlights the teacher's commitment and decisive role in motivating students to actively and responsibly participate in the learning process.
Keywords: Professional education. Teaching methodology. Hybrid learning.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (Orgs.). Processos de ensinagem na Universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 5ª ed. Joinville, SC: UNIVILLE, 2005.
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
BARATO, J. N. Conhecimento, trabalho e obra: Uma proposta metodológica para a educação profissional. Boletim Técnico Senac, Rio de Janeiro, v. 3, n. 34, p.4-15, set. 2008.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Parecer CNE/CP nº 5/2020, aprovado em 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.phpoption=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 12 jul. 2022.
COSTA, M. A. Ensino Remoto Intencional: reinventando saberes e práticas na Educação Profissional e Tecnológica. Curitiba: Brazil Publishing, 2020.
DALTRO FILHO, G. C. Aprender fazendo: guia de estratégias didáticas para a educação profissional. 2019. 125 p. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) - Instituto Federal de Santa Catarina, Centro de Referência em Formação e Educação à Distância – CERFEAD, Santa Catarina, 2019.
GOMES, C. A. et al. Impactos psicológicos e no processo de aprendizagem de alunos do Ensino Fundamental I durante a pandemia do COVID-19. Research, Society and Development. São Paulo, v. 11, n. 2. jan.2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/25841 Acesso em: 05 set. 2022.
GRAMSCI, A. Caderno 12. In: Cadernos do Cárcere. Vol. 2 (Os intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo). Edição e Tradução de Carlos Nelson Coutinho. Co-edição de Luiz Sérgio Henriques e Marco Aurélio Nogueira. 2ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
HORN, M. B.; STAKER; H. Blended: usando a inovação disruptiva para aprimorar a educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
MORAN, J. Educação híbrida um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino Híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
OLIVIER, A.; WOLLINGER, P.; BAHIA, A. B. Livro 2 - Planejamento do Ensino na Educação Profissional, 2019.
SAVIANI, D. O Choque Teórico da Politecnia. Trabalho, Educação e Saúde. Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz, n. 1, p. 131-152, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/zLgxpxrzCX5GYtgFpr7VbhG/?lang=pt Acesso em 10 jul. 2021.
SEIFFERT, O. M. L. B. Portfólio de avaliação do aluno: como desenvolvê-lo? Olho Mágico, Vol. 8 - Nº 1 jan./abr.2001. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/897782/mod_resource/content/0/Portfolio_de_Avaliacao_Seiffert Acesso em 30/06/2023.
SILVA, C. R. M.; VASCONCELOS, F. H. L.; SILVA, M. G. V. Laboratórios virtuais no ensino de química: uma revisão sistemática de literatura. Conexões - Ciência e Tecnologia, [S.l.], v. 16, p. e022019, may 2022. ISSN 2176-0144. Disponível em: http://conexoes.ifce.edu.br/index.php/conexoes/article/view/2278 Acesso em: 10 de maio, 2023.
WOLLINGER, P. R. Educação em tecnologia no ensino fundamental: uma abordagem epistemológica. 2016. 198 p. Tese (Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília, 2016.
WOLLINGER, P. R. Livro Didático: Experiência na Educação Profissional. Florianópolis: Instituto Federal de Santa Catarina, 2018. Livro eletrônico html. 21 páginas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.