Network Society: the Impact of Cyberculture on Distance Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2154Keywords:
Cibercultura, Novas tecnologias, Interatividade, Prática pedagógica, Educação a distânciaAbstract
Abstract. The contemporary society undergoes profound transformations, emphasizing cultural and ethnic issues. Cyberculture propels the crucial importance of Distance Education in higher education. Technological advances drive DE, shaping methodologies and media. Educators build skills and competencies in current pedagogical training. This work seeks to provide an in-depth view of the challenges contemporary society faces in incorporating and leveraging new technologies in the educational and cultural landscape. This research is guided by a meticulous review of scientific literature, employing a qualitative approach grounded in an exploratory perspective. The results underscore the significance of cyberculture and technological innovations, including artificial intelligence algorithms, in the student-teacher interaction mediated by tutors. These elements are crucial to ensuring the quality, effectiveness, and success of distance courses.
Keywords: Cyberculture. Distance education. Pedagogical practice. Genetic algorithms. Machine learning;
Downloads
References
ALMEIDA, J. C. P. Textos Gerados por Inteligência Artificial e suas Implicações no EAD. EaD em Foco, v. 13, n. 1, e2083, 2023.
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora. Uma abordagem teórica-prática. Penso, 2018.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. (6a ed.). Almedina. 2011.
BEIRA D. G.; NAKAMOTO P. T. A formação docente inicial e continuada prepara os Professores para o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) em sala de aula? Anais do XXII Workshop de Informática na Escola (WIE 2016), 825-34. DOI: 10.5753/cbie.wie.2016.825
BOTELHO, L. L. R.; CUNHA, C. C. DE A.; MACEDO, M. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Revista Gestão e Sociedade, 5(11), 2011.
BRASIL. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios – Link: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/panorama - Acesso 10 de novembro de 2023.
CARVALHO, M. ;CARMO B.; NETTO, J. P. Cotidiano: conhecimento e crítica. São Paulo: Cortez, 1994.
DAVIS, I. A. et al. O Professor da Educação Básica e as Tecnologias Digitais no Ensino Remoto. Revista Cientifica em Educação a Distância, 2022.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a Filosofia. São Paulo: Ed. 34, 1997.
DEMO, P. Educação e qualidade. 9. ed. Campinas (SP): Papirus, 2004.
FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. Didática Multidimensional: por uma sistematização conceitual, Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 135, p.539-553, abr.-jun., 2016.
FREITAS, H. C. L. Certificação docente e formação do educador: regulação e desprofissionalização. Educação e Sociedade, Campinas, v.24, n. 85, p.1095-1124, dez., 2004.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. (7a ed.). Atlas, 2019.
GOMES, A. N. L. S. Educação a Distância: Um instrumento para a democratização de saberes, Universidade Estadual do Paraíba, 2014.
GUSMÃO, R. Arte-Educação e Ciberespaço: Ponderações sobre o Contexto Pós-Moderno, EaD em Foco, v. 12 n. 2, e1651, 2022 doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1651
KEEGAN, D. Fundations of Distance Education. 2ª ed. Londres ; Routledgem 1991.
KENSKI, V .M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. Campinas, SP: Papirus, 2003.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia de ciberespaço. São Paulo, Loyola, 2007.
J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994
LIBÂNEO, J. C. Formação de Professores e Didática para Desenvolvimento Humano, Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr./jun. 2015.
LUCKESI, C. Educação e Sociedade: redenção, reprodução e transformação. In: LUCKESI, Cipriano. Filosofia da Educação. São Paulo: Cortez, 1994.
MOREIRA, M. A. Unidades de enseñanza potencialmente significativas: UEPS. Aprendizagem significativa em revista. Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 43-63, 2011.
NETO MATTAR, J. A.; MAIA, C. ABC da Educação a Distância. São Paulo: Editora Pearson, 2007.
PACHECO, M. A. C. Algoritmos genéticos: princípios e aplicações. Laboratório de Inteligência Computacional Aplicada, 2019.
PINTO, A. R. F.; MARTARELLI, N. J.; NAGANO, M. S. Algoritmo Genético: Principais Gaps, Trade-offs e Perspectivas para Futuras Pesquisas, Trends in Computational and Applied Mathematics, 23, N. 3 (2022), 413-438.
REAL, G. C. M.; SOUZA, R. F.; POTT, F. P. O que a Área de Educação Divulga sobre Qualidade e Inovação na Educação a Distância? Revista Cientifica em Educação a Distância, 2022.
RODRIGUES, L. M. B. C.; CAPELLINI, V. L. M. F. Educação a Distância Formação Continuada do Professor, Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 18, n. 4, p. 615-628, Out.-Dez., 2012.
SALES, M.; MOREIRA, J. A. Competências digitais docentes no ensino superior: diagnóstico e possibilidades de formação. EmRede Revista de Educação a Distância, v. 9, n. 2, jul./dez. 2022.
SANTOS, S. R. M.; CARDIM, N. N. A arte de ensinar no ciberespaço, Research, Society and Development, v. 1, n. 2 p. 144-155, ago. 2016.
VALDATI, A.B. et al. Caracterização do Processo de Gestão de Ideias no Contexto do Front end da Inovação: uma revisão integrativa, Perspectivas em Gestão & Conhecimento, João Pessoa, v. 10, n. 3, p. 205-225, set./dez. 2020.
VICARI, R. M. Influências das Tecnologias da Inteligência Artificial no ensino, Estudos Avançados 35 (101), 2021.
ZAWACKI-RICHTER, O.; JUNG, I. (org.). Educação digital, aberta e a distância: uma visão internacional. Trad. João Mattar. 1. ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.