Pedagogical Possibilities and Limits Oof the Use Of WhatsApp In the Early Years of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2124Keywords:
Teaching, Pedagogical practices, Digital technologies, WhatsAppAbstract
This study addresses the pedagogical possibilities and limits of using the WhatsApp application as a didactic-pedagogical resource in the classes of the 1st Year of Elementary School. It occurred in the context of the COVID-19 coronavirus pandemic, years of 2020 to 2022, where teachers were challenged in online classes. It is a research with a qualitative approach that aimed to identify and analyze pedagogical potentialities of the use of WhatsApp in a class of the 1st Year of Elementary School, in the municipality of Santana-AP. The participants in this investigation were the class teacher and her 24 students. A semi-structured interview and a systematized observation of remote classes were adopted to collect information with the teacher, in the months of August and September 2021, via the WhatsApp class group. A conversation circle was also held with the students. The results enable to affirm that the WhatsApp application presents potentialities to develop innovative pedagogical practices, as it reconfigures the classroom as a place and time, building new teaching and learning processes, helping to develop digital competences. As limits, were identified that the access to the connection by students is unequal; not everyone has a cell phone at home; a 'family mediator' is needed with the student during the class, but the digital illiteracy of some parents makes it difficult to help. In conclusion, the use of WhatsApp with children-students in the construction of knowledge does not replace face-to-face, but expands the possibilities of ways of teaching, establishing it as a didactic-pedagogical resource that can enhance learning.
Keywords: Teaching. Pedagogical practices. Digital technologies. WhatsApp
Downloads
References
BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre, RS: Penso, 2015. E-book.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994. E-book.
Disponível em: https://ria.ufrn.br/jspui/handle/123456789/1119 - Acesso em: 25 abr. 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2019. Disponível em: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Pedagogia-da-Autonomia-Paulo-Freire.pdf - Acesso em: 05 set. 2021.
GONÇALVES, I. C. B. et al. Ensino remoto para quem? Relato de experiências em quatro escolas públicas do Rio de Janeiro durante a pandemia da covid-19. EaD em Foco, Rio de janeiro, RJ, v. 10, n. 3, p. e1310, 2020. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1310/631 - Acesso em: 27 de maio 2021.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua. Educação: 2019. Rio de Janeiro, RJ: IBGE, 2020. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101736 - Acesso em: 22 out. 2021.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de População e Indicadores Sociais. Estimativas da população residente com data de referência 01 de julho de 2020. Cidades e estados. Santana (AP). Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ap/santana.html - Acesso em: 24 out. 2021.
LOPES, C. G. Aprendizagem histórica na palma da mão: os grupos do whatsapp como extensão da sala de aula. 1. ed. Curitiba, PR: Appris, 2018. E-book.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 9. ed. São Paulo, SP: Atlas, 2022.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3.ed. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2016.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 1. ed. Campinas: Papipurs, 2022. E-book. Disponível em: https://plataforma.bvirtual.com.br - Acesso em: 07 ago. 2023.
MORAN, J. M. Educação híbrida um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre, RS: Penso, 2015. E-book.
MARTINS, A. O. Além dos muros da escola - uma experiência de debate pelo WhatsApp no Ensino Fundamental II. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo – USP, 21 fev. 2018.
NEGRÃO, M. M. S.; NEUENFELDT, D. J. Mediação Pedagógica em Aulas Online no 1º Ano do Ensino Fundamental. EaD em Foco. Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. e1895, 2022a. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1895/838 - Acesso em: 09/09/2023.
NEGRÃO, M. M. S.; NEUENFELDT, D. J. O lugar da escola nos tempos atuais. In: NEUENFELDT, Derli Juliano (Organizador). O lugar do corpo, da escola e da educação física em tempos digitais. Porto Alegre: Ideograf, 2023.
NEGRÃO, M. M. S.; NEUENFELDT, D. J. O Ensino Mediado pelo WhatsApp: Reflexões sobre a Prática Docente no Ensino Fundamental. EaD em Foco. Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, p. e1672, 2022b. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1672/746 - Acesso
em: 01/09/2023.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, SP, v.47, n.166, p.1106-1133, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/?format=pdf&lang=pt - Acesso em: 17 out. 2021.
NÓVOA, A.; ALVIM, Y. C. Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 42, p: e249236, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/mvX3xShv5C7dsMtLKTS75PB/?format=pdf&lang=pt - Acesso em: 06 fev. 2022.
ORRICO, C., A. A influência das tecnologias de informação e comunicação na leitura de alunos do 6º ano do Ensino Fundamental II. 2018. Dissertação (Mestrado em Processos de Ensino, Gestão e Inovação) - Programa de Pós-graduação em Processos de Ensino, Gestão e Inovação, Universidade de Araraquara – UNIARA, Araraquara, SP, 26 abr. 2018.
SANTAELLA, L. Humanos Hiper-Híbridos: linguagens e cultura na segunda era da internet. São Paulo, SP: Paulus Editora, 2021. E-book.
SCHORN, G. T. Competências digitais para o ensino fundamental: foco no aluno dos anos inicial. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação na Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Porto Alegre, RS, 10 set. 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/216893 - Acesso em: 25 set. 2021.
VYGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.