The Social Representations of Undergraduate Students in Physics Teaching Degree about the Virtual Learning Environment in Support of Emergency Remote Teaching
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2098Keywords:
Emergency remote teaching , Initial teacher training, Social representations, Virtual learning environmentAbstract
Abstract. The Covid-19 pandemic has significantly affected the lives of students, teachers and other sectors of society around the world. Due to the need for social distancing, schools and universities have had to adapt their classes to so-called virtual learning environments. There is a large number of works in the literature on the impacts of the pandemic on students' learning and behavior, but, without a doubt, there is room for investigation of possible social representations consolidated by massive exposure to digital communication and information technologies. In this sense, this work sought to map the social representations of a group of undergraduate students in physics teaching degree about the virtual learning environment during emergency remote teaching. Supported by the theoretical-methodological framework of the Central Core Theory, the results showed that students considered the importance of adopting the technological tool during the period of emergency remote teaching; however, they indicated that their teachers were unprepared in their use. Showing, therefore, the need for continued training for teachers working in the degree course in physics, aiming, above all, or working with technological tools aligned with pedagogies that potentialize the participation of students.
Keywords: Virtual learning environment. Social representations. Initial teacher training. Emergency remote teaching.
Downloads
References
ABRIC, J-C. A abordagem estrutural das representações sociais. In: MOREIRA, A. Silva P.; OLIVEIRA, D. C. (org.). Estudos Interdisciplinares de representação social. Goiânia, GO: AB, 1998.
ANUNCIAÇÃO, O. B. O uso do ambiente virtual de aprendizagem em apoio ao ensino remoto emergencial: um estudo à luz das representações sociais de estudantes de licenciatura em física. 2023. 66 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo – Campus São Paulo. São Paulo, 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação da pandemia do novo Coronavírus – Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nª 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 62, 17 jun. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 10 set. 2023
CASTRO, A. A. M.; LACERDA, F. K.; SABA, C. C. A. N. Educação a Distância na Pandemia Covid-19: o Que Dizem os Licenciandos em Ciências Biológicas do Polo Magé/RJ sobre essa Experiência? EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. e1943, 2023.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 5a ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
SILVA, R. S. Moodle para autores e tutores. 2. ed. São Paulo: NOVATEC, 2011.
SILVA, V. R. V. Representações sociais de tecnologias digitais da informação e comunicação compartilhadas por licenciandos/as em pedagogia: houve mudanças a partir do ensino remoto emergencial? 2022. 152 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Pernanbuco - Centro de Educação - Departamento de Educação - Programa de Pós-Graduação em Educação, Recife, PE, 2022.
SILVA, V. R. V.; BONA, V. ENSINO REMOTO EMERGENCIAL: UMA ANÁLISE DO QUE PENSAM ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS ACERCA DESSE FENÔMENO A PARTIR DA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 25, p. 1–21, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.