Drug Education in Teacher Training: Considerations about a Remote Mini Course for Teaching Professionals
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2074Keywords:
Drugs, Teacher Training, Harm ReductionAbstract
This work is a report on an experience that analyzed a remote (synchronous) mini-course on drugs, offered to Education professionals from a municipal network in the interior of the state of Rio de Janeiro. Understanding the importance of extension work, and how the possibilities become greater when offered by the EAD modality, especially in a post-pandemic scenario. Through pedagogical activities used during the course, such as creating an imaginary drug, it was noticeable the frequent presence of prohibitionist and stigmatizing discourses in relation to drugs, their users and crossings, revealing social and pedagogical deficiencies in the face of the theme. In this perspective, although remote training is more economical for the teacher and for the educational management networks, there are limitations that can be overcome by face-to-face training, such as connectivity difficulties and shyness to stand in front of groups. It is important to highlight the importance of demanding from public institutions that they avoid the presence of management professionals, in order not to influence the freedom of participation of teachers and to understand globally the desires and weaknesses of how such professionals deal with the issue of drugs.
Keywords: Drugs. Teacher training. Harm reduction.
Downloads
References
ACSELRAD, G. “Drogas, a educação para a autonomia como garantia de direitos”. Revista da EMERJ, Rio de Janeiro, v.16, n.63 (Edição Especial), p.96-104, out. - dez., 2013. Disponível em: https://www.emerj.tjrj.jus.br/revistaemerj_online/edicoes/revista63/revista63_96.pdf – Acessado em 12/04/2023.
ADICHIE, C. N. O Perigo da história única. São Paulo. SP: Companhia das Letras, (2009). Adaptação da primeira palestra proferida por Chimamanda Ngozi Adichie no TED Talk, em 2009.
ADORNO, T. W. A educação contra a barbárie. In: ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. 3ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003, p. 155-168.
ALMEIDA, W. C.; SANTOS, E. O. A Emergência da Educação On-line: Narrativas Docentes-discentes de uma Educação On-line por/em outras Presencialidades. EaD em Foco, v. 12, n. 3, e1922, 2022. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1922
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988.
BRASIL, 2006. Lei n. 11.343. Dispõe sobre o Sistema Nacional de Políticas Públicas sobre Drogas. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11343.htm – Acessado em 12/04/2023.
CARLINI, E. E. C. O uso medicinal da maconha [Entrevista concedida à Revista Pesquisa FAPESP]. MARCOLINI, N.; ZORZETTO, R. Pesquisa FAPESP, São Paulo, SP, Edição 168, p. 8 – 13, fevereiro, 2010.
COELHO, F. J. F.; SILVA, M. L.. Mediação de Conflitos em Cursos Sobre Drogas na Formação de Professores. In: MAIA, B.; VERISSIMO, M.; FILPO, K.; MONTEIRO, P. (org). Administração de Conflitos no Espaço Escolar: Estudos Interdisciplinares II. Rio de Janeiro, RJ: Autografia, 2021, p. 237-259.
COELHO, F. J. F.; MONTEIRO, S.; LUZ, M. R. M. P. Formação de Professores em um Curso On-line sobre Drogas: Contribuições da Redução de Danos e da Aprendizagem Colaborativa. EaD em Foco, v. 11, n. 1, e1215, 2021. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1215
SILVA, M. L.. "Álcool, medicamentos e outras drogas nos materiais paradidáticos entre os anos 1970-2000: Embates de sentidos na educação". ANPUH – Brasil 30° Simpósio Nacional de História, Recife, PE, jul. 2019.
TEIXEIRA, N. F.; ALMEIDA, P. V. Formação de Professores na Educação a Distância e a Prática Reflexiva. EaD em Foco, v.5, n.3, p. 1-14, dez, 2015. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v5i3.281
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.