Drug Education in Teacher Training: Considerations about a Remote Mini Course for Teaching Professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2074

Keywords:

Drugs, Teacher Training, Harm Reduction

Abstract

This work is a report on an experience that analyzed a remote (synchronous) mini-course on drugs, offered to Education professionals from a municipal network in the interior of the state of Rio de Janeiro. Understanding the importance of extension work, and how the possibilities become greater when offered by the EAD modality, especially in a post-pandemic scenario. Through pedagogical activities used during the course, such as creating an imaginary drug, it was noticeable the frequent presence of prohibitionist and stigmatizing discourses in relation to drugs, their users and crossings, revealing social and pedagogical deficiencies in the face of the theme. In this perspective, although remote training is more economical for the teacher and for the educational management networks, there are limitations that can be overcome by face-to-face training, such as connectivity difficulties and shyness to stand in front of groups. It is important to highlight the importance of demanding from public institutions that they avoid the presence of management professionals, in order not to influence the freedom of participation of teachers and to understand globally the desires and weaknesses of how such professionals deal with the issue of drugs.

 

Keywords: Drugs.  Teacher training. Harm reduction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Fernanda Batista Bittencourt Guimarães, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Grupo de Pesquisa Educação e Drogas/UERJ

Faculdade de Educação - Universidade do Estado do Rio de Janeiro

 

Francisco José Figueiredo Coelho, Instituto Oswaldo Cruz

Grupo de Pesquisa Educação e Drogas/UERJ

Programa de Pós-graduação em Ensino em Biociência e Saúde - Instituto Oswaldo Cruz – FIOCRUZ

Maria de Lourdes da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Grupo de Pesquisa Educação e Drogas/UERJ

Programa de Pós-Graduação em Ensino de Química – Instituto de Química - Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ

References

ACSELRAD, G. “Drogas, a educação para a autonomia como garantia de direitos”. Revista da EMERJ, Rio de Janeiro, v.16, n.63 (Edição Especial), p.96-104, out. - dez., 2013. Disponível em: https://www.emerj.tjrj.jus.br/revistaemerj_online/edicoes/revista63/revista63_96.pdf – Acessado em 12/04/2023.

ADICHIE, C. N. O Perigo da história única. São Paulo. SP: Companhia das Letras, (2009). Adaptação da primeira palestra proferida por Chimamanda Ngozi Adichie no TED Talk, em 2009.

ADORNO, T. W. A educação contra a barbárie. In: ADORNO, T. W. Educação e Emancipação. 3ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003, p. 155-168.

ALMEIDA, W. C.; SANTOS, E. O. A Emergência da Educação On-line: Narrativas Docentes-discentes de uma Educação On-line por/em outras Presencialidades. EaD em Foco, v. 12, n. 3, e1922, 2022. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1922

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1988.

BRASIL, 2006. Lei n. 11.343. Dispõe sobre o Sistema Nacional de Políticas Públicas sobre Drogas. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11343.htm – Acessado em 12/04/2023.

CARLINI, E. E. C. O uso medicinal da maconha [Entrevista concedida à Revista Pesquisa FAPESP]. MARCOLINI, N.; ZORZETTO, R. Pesquisa FAPESP, São Paulo, SP, Edição 168, p. 8 – 13, fevereiro, 2010.

COELHO, F. J. F.; SILVA, M. L.. Mediação de Conflitos em Cursos Sobre Drogas na Formação de Professores. In: MAIA, B.; VERISSIMO, M.; FILPO, K.; MONTEIRO, P. (org). Administração de Conflitos no Espaço Escolar: Estudos Interdisciplinares II. Rio de Janeiro, RJ: Autografia, 2021, p. 237-259.

COELHO, F. J. F.; MONTEIRO, S.; LUZ, M. R. M. P. Formação de Professores em um Curso On-line sobre Drogas: Contribuições da Redução de Danos e da Aprendizagem Colaborativa. EaD em Foco, v. 11, n. 1, e1215, 2021. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1215

SILVA, M. L.. "Álcool, medicamentos e outras drogas nos materiais paradidáticos entre os anos 1970-2000: Embates de sentidos na educação". ANPUH – Brasil 30° Simpósio Nacional de História, Recife, PE, jul. 2019.

TEIXEIRA, N. F.; ALMEIDA, P. V. Formação de Professores na Educação a Distância e a Prática Reflexiva. EaD em Foco, v.5, n.3, p. 1-14, dez, 2015. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v5i3.281

Published

2024-02-08

How to Cite

Guimarães, M. F. B. B., Coelho, F. J. F., & Silva, M. de L. da. (2024). Drug Education in Teacher Training: Considerations about a Remote Mini Course for Teaching Professionals. EaD Em Foco, 14(1), e2074. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2074

Issue

Section

Estudos de Caso