Exploring Playful Learning: Development of Interactive Game using Block Calculator

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2023

Keywords:

Educational Game, Android, Lua, Corona SDK

Abstract

Games have great educational potential and attract people due to the interactivity they provide.Using playful elements in education can be promising, especially considering that the new generation grows up immersed in the digital world, acquiring skills naturally when interacting with technological devices.Technology can be an important ally to bring teaching closer to playfulness, allowing the time spent on electronic devices to generate positive results in education.In this sense, an educational game was developed for the Android platform, using the LUA programming language, the Corona SDK emulator and the Sublime Text text editor.The objective of the application is to help teach Mathematics through the block calculator, stimulating cognitive and social aspects, making studying a pleasant moment through challenges that encourage discovery and creating a pleasant study environment conducive to learning.

 

Keywords: Educational game. Games applied in teaching mathematics. Android. Lua. Corona SDK.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRUDA, E. Ciberprofessor. Novas tecnologias, ensino e trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica; FCH-Fumec, 2004.

BELL, D. The Coming of Post-Industrial Society, Basic Books, 1976.

BIANCHESSI, C.; MENDES, A. P. Ensino de História por Meio de Jogos Digitais: Relato de Aprendizagem Significativa com Games. Revista Tempos E Espaços Em Educação, 12(29), 145-160, 2019.

BURTON , B. G. Criando Aplicações Móveis com Corona, Burtons Media Group, 2012.

CANI, J. B. et al. Análise de jogos digitais em dispositivosmóveis para aprendizagem de línguasestrangeira, Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 2017.

COSCARELLI, C. V. Linkando as ideias dos textos. In: ARAÚJO, J. C. A.; DIEB, M. (Org.). Letramentos na web: gêneros, interação e ensino. Fortaleza: UFC, p. 13-20, 2009.

COSTA, J. H. L.; SILVA, H. C. A.; NASCIMENTO, G. F. C. L. A Questão dos Jogos Eletrônicos para Inclusão Digital e Social no Contexto da Biblioteconomia e Ciência da Informação. Encontro Nacional de Estudantes de Biblioteconomia, Documentação, Gestão e Ciência da Informação, 2010, João Pessoa. Anais do 33º Encontro Nacional de Estudantes de Biblioteconomia, Documentação, Gestão e Ciência da Informação (ENEBD), 2010.

FERNANDEZ, M. M. Corona SDK Mobile Game Development: Beginner’s Guide, Editora Packt, 2012.

GAIO, S. M., PETRY, R. R.; Objetos Virtuais de Aprendizagem no Geogebra: Estudo de Possibilidades para o Ensino de Parábolas, Jornada de Iniciação Científica E Tecnológica, 2022.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa, Atlas, 2022.

GLOBAL MOBILE STATISTICS 2023: DATAREPORTAL. Mobile subscribers; handset market share; mobile operators» mobiThinking [S.l.] 2023. https://datareportal.com/global-digital-overview, Acesso em: 28 de junho de 2023.

GUISSO, L.; GESSER, M. Docência e Processos de Escolarização: Desafios nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, Psicol., Ciênc. Prof, 2019.

LECHETA, R. R. Aprenda a Criar Aplicações para Dispositivos Móveis com o Android SDK, Novatec, 2010.

MANZANO, J. A. N. G. Introdução à linguagem Lua, Novatec, 2018.

NETO, J. F. B.; DA FONSECA, F. S. Jogos educativos em dispositivos móveis como auxílio ao ensino da matemática. Renote, v. 11, n. 1, 2013.

PALEG, D. Mastering Sublime Text: A Concise Guide to Help You Master the Sublime Text Skills, from Basic Setup Through the Art of Theme Customization to the Proficiency of Plugin Development, ‎ Packt Publishing, 2013.

PEREIRA, L. C. O.; DA SILVA, M. L., Android para desenvolvedores. Brasport, 2009.

SOUZA, R. B. O. Uso das Tecnologias na Educação, Revista Pátio, 2015.

THUROW, A. C. et al. A importância da Atividade Lúdica para a Prática Docente: a Construção do Conhecimento das Crianças. Revista Educação Pública, (21), 39, 2021.

Published

2023-08-21

How to Cite

Santos, C., Calatrone, L., Alves, A., & Santos, A. T. O. (2023). Exploring Playful Learning: Development of Interactive Game using Block Calculator. EaD Em Foco, 13(1), e2023. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2023

Issue

Section

Original Articles