Remote Learning: Student's Perceptions and Challenges
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1907Abstract
In 2020, the social distance imposed by the new coronavirus pandemic culminated in remote learning (RL) emergency as a strategy for study continuation despite the current health adversity. In this scenario, this article's objective is to report undergraduate health students' perceptions of RT in a Public Federal University in Rio de Janeiro and to understand the characteristics of this model from the student's view. Thus, content analysis of posts made on digital walls was performed on three disciplines carried out during the academic semesters of 2020/1 and 2020/2. As a result, students were exhausted and overloaded due to synchronous on-line lectures and many activities and tests. Additionally, the lack of teacher preparation, difficulty organizing study time and personal life, difficulty in digital access, the use of Digital Information and Communication Technology (DICT), and the teacher-student relationship were reported. Given the reports, it is noticed that the RT implemented was characterized by the transposition of face-to-face practices to the virtual environment, distancing itself mostly from on-line learning practices. On the other hand, we highlight that the student's report is essential for planning hybrid or entirely on-line courses so that DICT can be used to promote quality, accessible, interactive, and collaborative on-line education.
Keywords: Remote learning. Digital information and communication technology. Mental health.
Downloads
References
AMARAL, M. M.; VELOSO, M. M. S. A.; ROSSINI, T. S. S. A autoria coletiva no contexto da educação em tempos de cibercultura. In: SANTOS, E. O.; PIMENTEL, M.; SAMPAIO, F. F. (Org.). Informática na Educação: autoria, linguagens, multiletramentos e inclusão. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. 2019. (Série Informática na Educação CEIE-SBC, v.2) Disponível em: https://ieducacao.ceie-br.org/autoriacoletiva - Acesso em: 13 jul. 2022.
ARAÚJO, R. K. S. A interatividade como processo na avaliação da aprendizagem na educação online. Pernambuco: Editora UFPE, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/13242/1/Dissertação Renata Araújo.pdf -Acesso em: 13 de jul. 2022.
ARIAS, E. et al. ¿Cómo perciben los docentes la preparación digital de la Educación Superior en América Latina? Junho, 2020. Disponível em: <https://observatorio.tec.mx/edu-news/encuesta-preparacion-digital-docentes-universitarios-america-latina>. Acesso em: 13 jul. 2022.
ARRUDA, E. P. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, maio. 2020.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reta e Augusto Pinheiro. EDIÇÕES 70, LDA. Lisboa, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília, DF. 2020a. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376 - Acesso em: 13 de jul. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação (MEC).Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Brasília, DF. 2020b. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872 - Acesso em: 13 de jul. 2022.
BURKI, T.K. COVID-19: consequences for higher education. Lancet Oncol, v. 21, n. 6, p. 758, jun, 2020.
BYRNES, K. G. et al. Communication, collaboration and contagion: "Virtualisation" of anatomy during COVID-19. Clinical Anatomy, v. 34, n. 1, p. 82-89. 2020.
CAMÊLO, B. C. Burnout no ensino superior: um estudo no contexto da pandemia do COVID-19. 2021. 24 f. Monografia (Graduação em Administração). Instituto de Sociais Aplicadas, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2021.
COSTA, H. T. S. et al. O Uso das tecnologias digitais de informação e comunicação no ensino remoto. In: Anais do VII Congresso Nacional de Educação (Conedu). 2020. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA19_ID5354_01102020203527.pdf - Acesso em: 13 de jul. 2022.
CRAWFORD, J. et al. Covid-19: 20 countries"™ highereducation intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning & Teaching, v. 3, n. 1, 2020.
DALLACOSTA, F. M.; CASTRO, M. H. O. Síndrome de burnout em docentes e discentes universitários: reflexos da pandemia?. Revista Ciências Humanas, v. 14, n. 1. 2021.
DUAN, L.; ZHU, G. Psychological interventions for people affected by the COVID-19 epidemic. Lancet Psychiatry. v. 7, n. 4, p. 300-302, abr. 2020.
FAVERO M, et al. Ensino Superior em Saúde em tempos de Pandemia: reflexões emergentes. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 10, p. 79345-79353. 2020.
FERNANDES-SANTOS, C. et al. Competências digitais para o ensino remoto: autorreflexão do núcleo de estudos em educação e inovação. In: MACHADO, A. B.; ALMERAYA, J. M. C. Educação e competências digitais pós-pandemia: cenários e perspectivas em tempos de incertezas. 1 ed. Curitiba-PR: Editora Bagai. 2021.
LUCAS, M.; MOREIRA, A. DigCompEdu: Quadro Europeu de Competência Digital para Educadores. Aveiro: Universidade de Aveiro Editora. 96p. 2018. Disponível em: https://area.dge.mec.pt/download/DigCompEdu_2018.pdf - Acesso em: 13 de jul. 2022.
MOREIRA, J. A; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, v. 20, n. 26. 2020.
PIMENTEL, M.; CARVALHO, F. S. P. Princípios da Educação Online: para sua aula não ficar massiva nem maçante!. SBC Horizontes, maio. 2020. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/05/principios-educacao-online/ - Acesso em: 13 de jul. 2022.
POSSATO, A.; GUIMARíES, J.; MONTEIRO, P. Atualização em Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC), Como ocorre? In: Educação e Tecnologias: Experiências, Desafios e Perspectivas 3, p. 26-33. 2019.
RODRIGUES, A. Ensino remoto na Educação Superior: desafios e conquistas em tempos de pandemia. SBC Horizontes, Porto Alegre, jun. 2020. Disponível em: http://horizontes.sbc.org.br/index.php/2020/06/17/ensino-remoto-na-educacao-superior/
- Acesso em: 13 de jul. 2022.
SíNCHEZ, J. C. Impacto de la Pandemia por SARS - CoV2 sobre la Educación. Revista Electrónica Educare, v. 24, supl.1, jun/dez. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.