Gamification as a Teaching Alternative in Learning Mathematical Concepts in The Early Years During the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1904

Abstract

The objective of this study is to investigate how contributions of alternative gamification made the learning of mathematical concepts by students of the initial studies of elementary school in a public school, during the pandemic period. The methodology of this work is based on qualitative methodology, with principles of research-intervention organized in three stages: the profile of the class and the needs; Planning and execution of gamification and gamified activity in the learning of mathematical concepts. The target audience consisted of a class of 25 students from the 3rd of the Initial Years. The results indicate that a gamified activity favored the learning of mathematical concepts as it enabled an active and engaged participation of students through a playful experience. It is also pointed out the possibility of providing feedback to the preparations, a constant evaluation of learning and as possible means of communication. The data also revealed that the gamified activity constitutes a challenging task, which resulted from various forms of mental operation and students in solving questions.

Keywords: Gamification. Mathematics. Teaching. Learning. Remote teaching.

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Author Biographies

Krishna Campos, Universidade Estadual de Londrina

Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Londrina e Análise e Desenvolvimento de Sistemas, pelo Instituto Federal do Paraná. Especialização em Desenvolvimento para Dispositivos Móveis no Centro Universitário Filadélfia.

Diene Eire de Méllo, Universidade Estadual de Londrina

Professora Associada da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Pedagogia com Mestrado em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (1997). Doutora em Educação pela UEM (2010). Pós doutora em Educação com foco em e-learning pela Universidade Aberta de Portugal (2015). É docente do Programa de pós-graduação em Educação (PPEDU-UEL), com ênfase em formação de professores, atuando principalmente nos seguintes temas de pesquisa: formação de professores, ensino, educação, tecnologias e aprendizagem e educação a distância. Coordenadora do NDE (Núcleo de Desenvovimento Estrututurante) do Curso de Pedagogia. Editora chefe da Revista Educação em Análise. Coordenadora do Grupo de Pesquisa DidaTic. Site do Grupo de Pesquisa: https://ueldidatic.wixsite.com/website. Coordenadora do NDE do Curso de Pedagogia. Membro representante do Curso de Pedagogia no FOPE-UEL (Fórum Permanente das licenciaturas). Coordenadora do Curso de Especialização em Docência na Educação Superior (CEMAD- UEL). Coordenadora do GT-11 - Comunicação e Educação- Anped Sul.

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Published

2022-09-23

How to Cite

Campos, K., Moraes, D. A. F. de, & Méllo, D. E. de . (2022). Gamification as a Teaching Alternative in Learning Mathematical Concepts in The Early Years During the Covid-19 Pandemic. EaD Em Foco, 12(2), e1904. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1904

Issue

Section

Estudos de Caso

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