Learning Style of Students of a Degree Course in the Distance Mode Before the "New Normal"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1866

Abstract

The style of learning is closely related to the way in which each one interacts with the conditions of teaching and this character can be changed from person to person.In distance undergraduate courses, the study of the learning style receives evident visibility, because it transmits that the learning process is something cyclical and consecutive, where the person can be observed by acting, reflecting, conceptualizing and applying a particular subject or action proposed to it. Given the four learning styles according to Kolb, the accommodative style prevailed before the questionnaire applied to the 47 students of a degree course in Biological Sciences in the distance modality and that contemplated the sociodemographic profile, training and self-assessment in the course and learning style. The prevalent style corresponds with the immediate circumstances, acts and feels when learning, corresponding with the practical, experiential, creative being for greater change and/or improvement in the environment in which they experience. Thus, it is feasible to reflect on the concept of identifying the learning style of students, because teachers knowing their audience and verifying the receipt and learning of what is proposed tend to be effective in the process.

Keywords: Learning styles. Andragogy. Distance education.

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Author Biographies

Anayara Fernandes Chagas, Universidade Estadual do Ceará

Graduanda do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Estadual do Ceará/Universidade Aberta do Brasil - UECE/UAB.

Samuel David Capistrano Malveira, Universidade Estadual do Ceará

Graduando do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Estadual do  Ceará/Universidade Aberta do Brasil - UECE/UAB.

Mayara Setúbal Oliveira Araújo, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará, mestre e doutora em Ciências Veterinárias pela UECE. Atualmente é tutora a distância da Universidade Estadual do Ceará e professora de biologia do Colégio Professora Jemina Góis. Atuou na área de analise de processos ambientais como estagiária da Superintendência Estadual do Meio Ambiente - SEMACE e já foi professora do curso Pró-técnico da Prefeitura Municipal de Fortaleza. Atua principalmente nos temas: hipofisação; reprodução de peixes, diluidores; morfopatologias e ensino de biologia.

Lydia Dayanne Maia Pantoja, Universidade Estadual do Ceará

Biolóloga pela Universidade Estadual do Ceará, Mestre em Microbiologia Médica pela UFC e Doutora em Engenharia Civil (Saneamento Ambiental) pela UFC. Atua como Professora Adjunto da Universidade Estadual do Ceará. Docente do Mestrado Profissional em Ensino de Biologia em Rede Nacional - PROFBIO. Coordena a Pesquisa do Curso de Ciências Biológicas a distância - UECE/UAB. Coordenadora Pedagógica do Núcleo Pré-Universitário UECEVest. Tem experiência na área de Microbiologia, com ênfase em Microbiologia Ambiental e Aplicada, desenvolve trabalhos na área de pesquisa em educação a distância e formação de professores.

Germana Costa Paixão, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Medicina Veterinária pela Universidade Estadual do Ceará, Mestre em Patologia pela Universidade Federal do Ceará e Doutora em Microbiologia Médica/UFC. Professora Adjunta da Universidade Estadual do Ceará desde 2000 e Coordenadora do Curso de Ciências Biológicas a distância UECE/Universidade Aberta do Brasil (UAB) desde 2009. Docente do curso de Enfermagem do Centro Universitário Fametro/UNIFAMETRO. Leciona as disciplinas de Microbiologia, Parasitologia e Exames Laboratoriais. É lí­der do grupo de pesquisas certificado pelo CNPq "Tecnologias educacionais e educação a distância". Desenvolve pesquisas nas áreas de taxonomia de dermatófitos, fungos anemófilos, produção de material em Microbiologia e educação a distância.

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Published

2022-11-08

How to Cite

Chagas, A. F., Malveira, S. D. C., Araújo, M. S. O., Pantoja, L. D. M., & Paixão, G. C. (2022). Learning Style of Students of a Degree Course in the Distance Mode Before the "New Normal". EaD Em Foco, 12(2), e1866. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1866

Issue

Section

Estudos de Caso

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