Pedagogical Architecture for New Digital Learning Objects aimed at Affective Computing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1736

Keywords:

Feeling of belonging, Cyberspace, Cognitive ergonomics

Abstract

This research intends to discuss a pedagogical issue that has been rapidly gaining prominence in the recent years, mostly due to an emerging phenomenon caused by coronavirus pandemics: the urgent demand for a Learning Management System (LMS) capable of potentializing students’ belonging feeling. Methodological foundation for this research was divided into three approaches, assuring data triangulation: bibliographic, qualitative, and exploratory-retroductive, that is, to answer a hypothesis for applicability purposes. How it would be possible to promote affective relations by means of a virtual learning environment? Taking this hypothesis into account, the evidence demonstrated that a few aspects should be considered in the design of a Digital Learning Object (DLO) for students to experience affective relations and feelings of belonging. Such criteria include the quality of internet access, the LMS’s pedagogical architecture, and the neurocognitive experience offered by the DLO. Therefore, the objective of this research was to ideate a DLO, having as a motto the pain of students from a Higher Education Institution (HEI). The aim was to propose a situationally thought DLO to potentialize the use of the LMS itself, and to instigate the feeling of belonging to a (virtual) place between teacher and student, i.e., to potentialize affective relations even in a cyberspace environment. Lastly, a DLO prototype was presented, namely ‘Conecta Mais’ (translated as ‘Connects More’), with the aim of stimulating co-participatory learning between students, teachers, and the community. This OAD is under development, in its pilot application phase at a Higher Education Institution in the State of Parana, in Brazil. 

 

Keywords: DLO. Feeling of belonging. Cognitive ergonomics. Cyberspace. ICT.

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Author Biographies

Gustavo Luiz Gava, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professor-tutor na modalidade EaD pela Universidade Positivo. Doutorando na modalidade "doutorado sanduí­che" pela Universidade do Porto/Portugal 2015-2016 (Bolsista CAPES) sob orientação da Profª Dra. Sofia Miguens Travis. Estágio de doutorado - alocado como pesquisador - realizado no MLAG (Mind, Linguage and Action Group), Departamento de Filosofia da Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Doutorando e Mestre em Filosofia da Mente com ênfase em Ciência Cognitiva (Bolsista PUCPR). <span>Autor, tendo, no momento, como uma de suas principais obras, O Último Desejo de Freud: requiem à teoria do inconsciente, pela Juruá Editora (segunda edição revisada 2014). Obra classificada entre os 10 melhores livros do ano no 53º Prêmio Jabuti de 2011 pela Câmara Brasileira do Livro (CBL). Sétimo lugar na categoria Psicologia e Psicanálise. Pela mesma editora possui a obra; A Mente Holí­stica: fenômenos globais no cérebro segundo Jerry Fodor, 2014. Autor da Coleção O Pequeno Filósofo Filosofia para Crianças. Tendo como primeiro lançamento da coleção a obra E Se não Existisse?, pela Editora Inverso, 2013. Organizador com Fábio Antonio Gabriel e coautor da obra Ensaios Filosóficos: Antropologia, Neurociência, Linguagem e Educação, pela Editora Multifoco, 2012. Segundo lugar no Prêmio anual (2013) da ABRAFP (Associação Brasileira de Filosofia e Psicanálise) de Literatura. Guest Editor da Science and Education Publishing - American Journal of Education Research 2014-2015 (Special Issue on Philosophy of education: contemporary perspectives)

Mariana Haviaras, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutora em Tecnologia e Sociedade, mestra e graduada em Pedagogia. Especialista em Tutoria para EAD, Especialista em Design Instrucional para EAD Virtual, Especialista em Formação de Docentes e Orientadores Acadêmicos para EAD. Coordenadora EaD do Polo de Curitiba na Universidade Presbiteriana Mackenzie.

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Published

2023-05-29

How to Cite

Gava, G. L., & Haviaras, M. (2023). Pedagogical Architecture for New Digital Learning Objects aimed at Affective Computing. EaD Em Foco, 13(1), E1736. https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.1736

Issue

Section

Original Articles