Interaction Using Collaborative Teaching Strategies in Emergency Online Teaching
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1723Abstract
This article shows the importance of applying didactic strategies using web applications to promote learning through interaction in virtual learning environments (VLE). Thid study was to investigate the interaction from the use of didactic strategies as elements to promote knowledge among the subjects of the educational process in the period of emergency online education (EOE). It presents an experience report with the use of VLE Teams and web applications such as Mentimeter and Cmap Cloud, used in the pedagogical practice of the curricular components of the higher courses of the Federal Institute of Bahia (IFBA), Campus Santo Antônio de Jesus (SAJ) during the EOE. Based on a webgraphic research and from reports of experiences promoted with the EOE, the study results showed: the relevance of technical and pedagogical knowledge of the applications used in teaching strategies by the teacher, the importance of promoting interaction in synchronous and asynchronous moments and the benefits to the learning promoted by using Mentimeter and Cmap Cloud in conjunction with Teams.
Keywords:Emergency online teaching. Didactic strategies. Interaction
Downloads
References
ANASTASIOU, L.; ALVES, L. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville, SC: univille, 2003.
BARATO, J. N. Trabajo, conocimiento y formación profesional. Montevideo: OIT/CINTERFOR, 2016. Disponível em: http://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/trab_con_fp_jarbas_web_0.pdf. Acesso em: 28 jul. 2021.
BELLONI, M. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, 2008.
BORTOLAS, Natália Ordobás; VIEIRA, Milton Luiz H. Uma abordagem sobre os conceitos de interatividade e sua relação com o design. Arcos Design, V. 7 N. 1, julho 2013, p. 81-101, ISSN: 1984-5596. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/arcosdesign/article/download/9996/7874 Acesso em 17 jun. 2021.
COSTA, C. J. de S.; PARAGUAÇU, F.; MERCADO, L. P. L. Parâmetros para análise das ferramentas de aprendizagem colaborativa na internet.In: Anais do Virtual Educa 2006, Bilbao, Espanha, pp. 1-19.
COELHO, C. U F. HAGUENAUER, C. As tecnologias da informação e da comunicação e sua Influência na mudança do perfil e da postura do professor. In Colabor@ - Revista Digital da CVA - Ricesu, 2010. Acesso em 16 de julho de 2021.
HODGES, C. et al.The difference between emergency remote teaching and online learning. 2020. Disponível em https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning . Acesso em 23 jun. 2020.
HOLANDA, V. R. de; PINHEIRO, A. K. B. e PAGLIUCA, L. M. F. Aprendizagem na educação online: análise de conceito. Revista Brasileira de Enfermagem [online]. 2013, v. 66, n. 3 [Acessado 15 Junho 2021] , p. 406-411. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0034-71672013000300016>. Epub 22 Jul 2013. https://doi.org/10.1590/S0034-71672013000300016.
Instituto for Human Machine and Cognition - IHMC. WelcometoCmap Cloud. 2015. Disponível em <https://cmapcloud.ihmc.us/>. Acesso em 15 de jun. 2021.
KENSKI, V. M. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 4, n. 10, p. 47-56, jul. 2003. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/6419/6323 Acesso em: 17 jun. 2021. doi:http://dx.doi.org/10.7213/rde.v4i10.6419.
KERCKHOVE, D. A pele da cultura: investigando a nova realidade eletrônica. São Paulo:Annablume, 2009.
MARTINS, J.; MARBACK, G.; QUADROS, T. Educação a distância: contexto, tendências e tecnologia da informação, 2006. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/309726856_Educacao_a_Distancia_-_Contexto_Tendencias_e_Tecnologia_da_Informacao Acesso 16 de jun. 2021.
MARTINS, E. D.; MOURA, A. A.; BERNARDO, A. de A. O processo de construção do conhecimento e os desafios do ensino-aprendizagem. Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 410–423, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10731. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10731. Acesso em: 28 jul. 2021.
MICROSOFT. Microsoft Teams para a educação. 2021. Disponível em https://www.microsoft.com/pt-br/microsoft-teams/education Acesso em 15 jun. 2021.
MENTIMETER. Create interactive presentations and meetings, wherever you are.Disponível em https://www.mentimeter.com/ Acesso em 15 jun. 2021.
PIMENTEL, F. S. C. Interação on-line: um desafio da tutoria. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira) Centro de Educação, Programa de Pós Graduação em Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2010.
PRIMO, A. Interação mútua e interação reativa: uma proposta de estudo. Anais... XXI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, em Recife, 2000; Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/3068/2346 Acesso em 17 jun. 2021.
SILVA, M. Sala de aula interativa a educação presencial e í distância em sintonia com a era digital e com a cidadania. Anais... Congresso Brasileiro da Comunicação, 24., Campo Grande, 2001. Anais"¦ Campo Grande: Intercom.
SILVA, F. P. da. Ferramentas interativas em ambientes virtuais de aprendizagem e sua usabilidade pedagógica nos cursos de educação a distância da UFAL e IFAL. 2010. 81 f. Dissertação (Mestrado em Modelagem Computacional de Conhecimento) - Instituto de Computação, Programa de Pós Graduação em Modelagem Computacional de Conhecimento, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2010.
VALLE, L. do; BOHADANA, E. D. B. Interação e interatividade: por uma reantropolização da EaD online. Educação e sociedade, v. 33, n. 121, 2012, p 973-984. Centro de Estudos Educação e Sociedade. Campinas, Brasil. Disponível em <https://www.scielo.br/j/es/a/pmgj856WgYSyxY7sKRytdsj/?lang=pt#>. Acesso em 17 jun. 2021.
VIEIRA, A. D; PEREIRA, S. F.; MERCADO, L. P. A interatividade no processo de ensino e aprendizagem no contexto do ensino online emergencial. In: Escenarios y recursos para la enseñanza con tecnología: desafíos y retos. [s.l: s.n.]. p. 1129-1141 Disponível em: https://octaedro.com/wp-content/uploads/2022/02/9788419023858.pdf
VILLANI, A; FREITAS, D. Estrutura disciplinar, estratégias didáticas e estilo docente: categorias para interpretar a sala de aula. In: Reunião Anual da ANPEd, 2001, Caxambu. Disponivel em http://24reuniao.anped.org.br/tp.htm#gt4 Acesso em 4 jul. 2021.
ZANELLO, Cristiane. Mediação na docência online: a ênfase na formação de tutores a diminuir a distância transacional e reduzir evasão dos aprendentes, 2015. Disponível em http://www.abed.org.br/congresso2015/anais/pdf/BD_276.pdf Acesso em 16 jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.