Changing the Focus of Assessment: Study of Possible Alternatives for School Evaluation
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i2.1713Abstract
This work sought to develop a method of relativizing the arithmetic average of grades to obtain the final result in the school evaluation, using a course in the distance education format for teachers of Basic Education in continuing education, reflecting on the evaluation practice in schools and the final grade obtained by arithmetic average of grades. The course sought to instrumentalize the teachers, offering alternatives for the analysis of the final result, discussing possible problems related to the arithmetic average of grades. The methodology used in this study, of a qualitative nature, involved the application of an online continuing teacher training course and subsequent analysis of testimonies related to the use of the evaluative methodology proposed therein, collected from the course platform itself and, years later, carrying out a new collection of testimonials with the same subjects, through the Google Forms platform. We noticed the acceptance of the participants regarding the proposed evaluative practice, including declaring the presential use of this methodology in schools and dissemination among colleagues.
Keywords: Continuing teacher Education. Instrucional design. Evaluation in school.
Downloads
References
ALMEIDA, M. C.; CARVALHO, E. A. C. (Org.). Edgar Morin, Educação e Complexidade: os sete saberes e outros ensaios. Tradução de Edgard de Assis Carvalho. 4ª. ed. São Paulo: Cortez, 2007. 104 p.
ARDOINO, J. Abordagem multirreferencial (plural) das situações educativas e formativas. In: BARBOSA, J. G. A. (Org.). Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: EdUFSCar, 1998. 204 p.
AXT, M. et al. Interação dialógica: uma proposta teórico-metodológica em ambientes virtuais de aprendizagem. RENOTE: revista novas tecnologias na educação. Porto Alegre, v. 4, n. 1, pp. 1-12, julho 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Referenciais de Qualidade para Educação Superior a Distância. Brasília: MEC, SEED, 2007. 31p. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em jul 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
p. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em nov 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Conselho Nacional da Educação. Base Nacional Comum Curricular / Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, CNE, 2018. 600 p. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em nov 2021.
CABRAL, D. R. B. Avaliação Escolar: ser quantitativa não impede a observação processual 2019. 60f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação, Gestão e Difusão em Biociências) – Instituto de Bioquímica Médica (IBqM), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de janeiro, RJ. 2019.
DEMO, P. Avaliação qualitativa. 9ª Edição, Campina, SP: Autores Associados, 2008. 109 p.
DEPRESBITERIS, L. Avaliação educacional em três atos. São Paulo: Editora SENAC, 2000. 102 p.
DOS ANJOS, M. B.; RÔÇAS, G.; PEREIRA, M. V.. Análise de livre interpretação como uma possibilidade de caminho metodológico. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 12, n. 3, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/340447018_Analise_de_livre_interpretacao_como_uma_possibilidade_de_caminho_metodologico. Acesso em jul 2022.
FILATRO, A. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança – um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1997. 127 p.
FUNDAÇíO CECIERJ. DIRETORIA DE EXTENSíO. Missão. Disponível em https://www.cecierj.edu.br/a-extensao/. Acesso em nov 2021.
HADJI, C. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001. 136 p.
HOFFMANN, J. Avaliar para promover: As setas do caminho. 14ª. ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2011. 160 p.
KINCHELOE, J. L. Redefinindo e Interpretando o Objeto de Estudo. In: KINCHELOE, J. L.; BERRY, K. S. Pesquisa em Educação: conceituando a bricolagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2007.
LOTT, A. C. O. et al.Persistência e Evasão na Educação a Distância: Examinando Fatores Explicativos. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, s. l., v. 17, n. 2, p. 149-171, 2018 apud VIEIRA, K. M. et al. Escala de Determinantes da Evasão no Ensino a Distância (EDED): Proposição e Validação. EaD em Foco, v. 10, n. 2, 2020.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 18ª. ed. São Paulo: Cortez, 2006. 272 p.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2013.
MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2010.
MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2013.
MOORE, M. G.; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. São Paulo: Thomson Learning, 2008.
MOORE, M. G. The Theory of Transactional Distance. pp. 32-46. In: MOORE, M. G.; DIEHL, W. C. (Editors). Handbook of Distance Education. 4ª Ed. Ed. Routledge. 2019. 607 p.
NÓVOA, A. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, v. 44, n. 3, Seção Temática: Resistências E (Re)existências Em Espaços Sociais De Formação Em Tempos De Neo-Conservadorismo. 2019. Disponível em https://www.scielo.br/j/edreal/i/2019.v44n3/. Acesso em jul 2022.
NÓVOA, A. O Passado e o Presente dos Professores. pp 13-34. In: NÓVOA, A. (Org.) Profissão professor. 2. ed. Porto Editora, 1999.
NOVAK, J. D. The theory underlying concept maps and how to construct them. Pensacola, 2008. Disponível em: http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf. Acesso em: 6 jan. 2009.
PALLOF, R. M.; PRATT, K. Construindo comunidades de aprendizagem no ciberespaço: estratégias eficientes para salas de aula on-line. Porto Alegre: Artmed, 2002. 248 p.
PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência í regulação das aprendizagens – Entre duas lógicas. Tradução Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artmed. 1999. 183 p.
SALES, P. A. O. Evasão em Cursos a Distância: motivos relacionados í s características do curso, do aluno e do contexto de estudo. 2009. 176f. Dissertação. Universidade de Brasília, Brasília apud VIEIRA, K. M. et al. Escala de Determinantes da Evasão no Ensino a Distância (EDED): Proposição e Validação. EaD em Foco, v. 10, n. 2, 2020.
RAMOS, W. M; BICALHO, R. N. M.; SOUSA, J. V. Evasão e persistência em cursos superiores í distância: o estado da arte da literatura internacional. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DIST NCIA, 9., 2014, Florianópolis. Anais [...]. Cuiabá: Associação Universidade em Rede; Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, p. 1-16. 2014 apud VIEIRA, K. M. et al. Escala de Determinantes da Evasão no Ensino a Distância (EDED): Proposição e Validação. EaD em Foco, v. 10, n. 2, 2020.
ROVAI, A. P. In search of higher persistence rates in distance education online programs. Internet and Higher Education, Virginia Beach, v. 6, n. 1, p. 1-16. 2003 apud VIEIRA, K. M. et al. Escala de Determinantes da Evasão no Ensino a Distância (EDED): Proposição e Validação. EaD em Foco, v. 10, n. 2, 2020.
SILVA, D. R.; MARTINS, S. L.; MACIEL, C. Identification and systematization of indicatives and data mining techniques for detecting evasion in distance education. In: Latin American Conference On Lear-Ning Technologies (LACLO), 20., 2017, La Plata. Anais [...]. [S. l]: IEEE, p. 1-8. 2017 apud VIEIRA, K. M. et al. Escala de Determinantes da Evasão no Ensino a Distância (EDED): Proposição e Validação. EaD em Foco, v. 10, n. 2, 2020.
VIEIRA, K. M. et al. Escala de Determinantes da Evasão no Ensino a Distância (EDED): Proposição e Validação. EaD em Foco, v. 10, n. 2, 2020.
WOLFFENBÜTTEL, A. Desvio padrão. Rev. Desafios do Desenvolvimento. Ano 3. Edição 23. 2006. Disponível em https://goo.gl/R8srpv. Acesso em fev 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.