Virtual Museums: the People's Museum in the Construction of Historical and Geographical Knowledge by Children in Times of the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1667

Abstract

The main objective of this work is to discuss how virtual museums, especially the Museum of the Person's, can be used by teachers, in times of the Covid-19 Pandemic, in didactic actions in the subjects of History and Geography in the 4th year of Elementary School. This is a purposeful study, resulting from bibliographic and exploratory research, with a qualitative-interpretative approach, for which the social and cultural transformations and permanences (History) and the cultural diversity of Brazilian regions (Geography) were established as clippings of contents, proposed by the BNCC for the 4th year of Elementary School, which can be worked by the teacher, through the collections of stories of the Museu da Pessoa, incorporating investigative procedures in the area of "‹"‹History and Geography. It was found that the life stories and images of people from different regions of Brazil, which constitute the Museum of the Person collection, can be used by teachers to work on this knowledge in a contextualized way with their reality with children. Therefore, the Museum of the Person's can contribute to the didactic actions of the teacher, in times of the Covid-19 Pandemic, in view of the construction of knowledge and the development of historical and geographical thinking by children in the 4th year of Elementary School.

Keywords: Virtual museums. Museum of the person. Historical and geographic knowledge. Didactic actions. Kid.

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Author Biographies

Waldemir Rodrigues Costa Junior, Universidade Federal do Amazonas

Doutorando pelo Programa de Pós-graduação em Educação na Amazônia- Educanorte (em rede) pela Universidade Federal do Pará- UFPA/ Polo Manaus/ Universidade Federal do Amazonas-UFAM. Possui Bacharelado (2008), Licenciatura (2012) e Mestrado em Geografia (2011) pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM. Atualmente é Professor Assistente do Departamento de Métodos e Técnicas - DMT da Faculdade de Educação - FACED/UFAM. Pesquisador do Grupo de Pesquisa CEFORT - Comunicação, Tecnologia e Conhecimento para a Educação Presencial e a Distância (CNPq). Tem experiência no ensino e pesquisa com ênfase em História e Geografia na formação inicial de professores no Curso de Licenciatura Plena em Pedagogia - FACED/UFAM, atuando principalmente nos seguintes temas: Mundo vivido e percebido; Espaço, Cultura e Lugar; Metodologias do Ensino, Currí­culo e Práticas pedagógicas em História e Geografia nos anos iniciais do Ensino Fundamental; Natureza e Sociedade na Educação Infantil; Aprendizagem e Construção do conhecimento histórico e geográfico; Tecnologias no ensino de História e Geografia; Museus virtuais e mediações didáticas.

Zeina Rebouças Corrêa Thomé, Universidade Federal do Amazonas

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (1985), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993) e doutorado em Engenharia de Produção - Mí­dia e Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001). Realizou Estágio de Pós-doutorado no Programa de Pós-graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento da Universidade Federal de Santa Catarina, dedicando-se ao desenvolvimento de software e de material didático para suporte às ações Stricto Sensu na modalidade de Educação a Distância (2013-2015). É Professora Titular aposentada da Universidade Federal do Amazonas. Lí­der do Grupo de Pesquisa CEFORT - Comunicação, Tecnologia e Conhecimento para a Educação Presencial e a Distância (CNPq). Professora orientadora do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) desde 2005. Professora orientadora do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPG-ECIM) desde 2014. Coordenadora do Laboratório de Ambientes Hipermí­dia de Aprendizagem e Núcleo de Concepção e Produção das Mediações Didáticas e Tecnológicas do Centro de Formação Continuada, Desenvolvimento de Tecnologia e Prestação de Serviços para as Redes Públicas de Ensino - FACED/CEFORT, voltados para o desenvolvimento das ações de Formação Continuada de Professores, objetivadas pelos Materiais Impressos/Fascí­culo, Ví­deos Educativos e Ambiente Virtual de Ensino Aprendizagem. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Comunicação, Educação e Tecnologia, atuando principalmente nos seguintes temas: conhecimento, ensino, aprendizagem, informática e tecnologia aplicada.

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Published

2022-02-22

How to Cite

Costa Junior, W. R., & Thomé, Z. R. C. (2022). Virtual Museums: the People’s Museum in the Construction of Historical and Geographical Knowledge by Children in Times of the Covid-19 Pandemic. EaD Em Foco, 12(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1667

Issue

Section

Estudos de Caso