The Basic Education Teacher and the Digital Technologies in Emergency Remote Teaching
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1666Abstract
This article aims to analyze the perception of elementary school teachers about their practices and remote teaching, which was implemented in an emergency due to the Covid-19 pandemic. It is a survey, in which 46 teachers participated when answering a form with 17 closed questions and an open one about this experience, the digital technologies used, the difficulties in this implementation, the access to the internet, among others. The participants identified messaging applications (WhatsApp and Telegram) as the most used tools in class, being considered the easiest, and the posture of permanent learners was observed in them.
Keywords: Elementary school. Digital technologies. Emergency remote teaching. COVID-19 pandemic.
Downloads
References
ALFABETIZAÇíO EM REDE. Alfabetização em rede: uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia COVID-19 - relatório técnico (PARCIAL). Revista Brasileira de Alfabetização, n.13, 2020, p.185-201. Disponível em: https://doi.org/10.47249/rba2020465.
ALFARO, L. da T.; CLESAR, C. T. de S.; GIRAFFA, L. M. M. Os desafios e as possibilidades do ensino remoto na Educação Básica: um estudo de caso com professores de anos iniciais do município de Alegrete/RS. Dialogia. n. 36, p.7-21, 2020.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 4ª ed. Lisboa: Edições 70, 2010.
BEHAR, P. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. 6 de julho de 2020. Disponível: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/.
CARVALHO, M. R. V. Perfil do professor da educação básica. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2018. 67p. (Série Documental Relatos de Pesquisa, n. 41). Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/486324/Perfil+do+Professor+da+Educa%C3%A7%C3%A3o+B%C3%A1sica/6b636752-855f-4402-b7d7b9a43ccffd3e?version=1.13.
CETIC. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TICs Kids online Brasil 2018: principais resultados. 2019a. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_kids_online_brasil_2018_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 29 março. 2022.
CETIC. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. TICs Kids online, Portal de Dados, 2019b. Disponível em: http://data.cetic.br/cetic/explore?idPesquisa=TIC_KIDS. Acesso em: 29 março. 2022.
CORRÊA, I. A.; NUNES, S. G. da C.; DIAS-TRINDADE, S. Uma análise do nível de proficiência digital de professores do ensino médio de escolas públicas estaduais de Palmas – TO. Revista Observatório, v. 6, n. 1, p.1-24, 2020.
DIAS-TRINDADE, S.; CORREIA, J. D.; HENRIQUES, S. O ensino remoto emergencial na educação básica brasileira e portuguesa: a perspectiva dos docentes. Rev. Tempos Espaços Educ., v. 13, n. 32, e-14426, 2020.
GODOY, L. D. et al. The psychological impact of the COVID-19 pandemic in remote learning in higher education. Educ. Sci. 11, 437, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3390/educsci11090473
GONÇALVES, F. S. L; CUNHA, D. S. O ensino remoto emergencial e o ensino da matemática: percepção dos estudantes e professores de matemática durante a pandemia do novo coronavirus na cidade de Desterro-PB. EaD em Foco, v. 11, n.1, 2021. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1505
HINO, M. C. Desafios da educação na era da Tecnologia. Revista Trabalho & Educação, v. 28, n. 1, p.127-139, 2019.
HODGES et al. The difference between emergency remote teaching and online learning. 2020.
JASKIW, E. F. B.; LOPES, C. V. G. A pandemia, as TDIC e ensino remoto na educação básica: desafios para as mulheres que são mães e professoras. SCIAS Edu., Com., Tec., v. 2, n. 2, p.231-250, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.36704/sciaseducomtec.v2i2.5033.
JOYE, C. R.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Educação a distância ou atividade educacional remota emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, 9(7): 1-29, e521974299, 2020. Disponívelem: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4299.
MATTAR, J.; RAMOS, D. K. Metodologia da pesquisa em educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. São Paulo: Edições 70, 2021.
OLIVEIRA, S. da S.; SILVA, O. S. F.; SILVA, M. J. de O. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Interfaces Científicas, v.10, n. 1, p.25-40, 2020.
RAMÔA, H. N.; BARBOSA, L. R. S.; SILVEIRA, S. M. V. Não Somos Robôs: a Afetividade como Processo Pedagógico no Ensino Fundamental II Durante as Aulas Remotas. EaD em Foco, v. 10, n. 2, e1306, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1306.
SOUZA, K. R. et al. Trabalho remoto, saúde docente e greve virtual em cenário de pandemia. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, 2021, e00309141. Disponível em: 10.1590/1981-7746-sol00309.
TATAGIBA, J. S.; TATAGIBA, L. S. Educação em Tempos de Pandemia: Limites e Potencialidades Segundo a Percepção dos Estudantes de uma Escola Estadual do Rio de Janeiro. EaD em Foco, v. 11, n. 2, e1317, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1317.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.