Online Teaching: Perceptions of Students Stricto Sensu in Pandemic Time

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1602

Abstract

The global pandemic of COVID-19 imposed new challenges to the
teachers and students with the change of face-to-face education to virtual
education, or synchronous virtual classrooms. The main objective of this research
was to verify how these changes have affected, specifically, the stricto sensu
postgraduate degree at the State University of the West of Paraná/ Brazil. For
this, the descriptive methodology and a qualitative-quantitative approach,
proposed to comprehend the major changes in teaching practices and teaching-
learning methods. The results showed that, in students perceptions, the good
teacher is the one who value the professionals and relational skills, who instigates
discussion and research, involving the students in this process, through
interdisciplinary activities related with actuality, and in resolving doubts, as in
the teacher's adaptation to the synchronous virtual classrooms. The conclusion
was that, in students comprehensions, there is quality in education at classes and
at interdisciplinary research of university courses and, this paradigmatic
changes, request committed, flexible and comprehensive professional, with
scientific, pedagogical and didactic competence also through technologies.


Keywords: Education. University education. Synchronous virtual Classrooms.
Pandemic.

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Author Biographies

Maria Vitoria Fontolan, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestre em Desenvolvimento Rural Sustentável pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Graduada em Direito pelo Centro Universitário UNIVEL.  Integra o Grupo Interdisciplinar e Interinstitucional de Pesquisa e Extensão em Desenvolvimento Sustentável (GIIPEDES), a Rede Internacional de Pesquisa Resiliência Climática (RIPERC) e a Rede Brasileira de Pesquisa em Soberania e Segurança Alimentar e Nutricional - RBPSSAN. Atualmente é editora da International Journal of Environmental Resilience Research and Science - UNIOESTE. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9680193280427940 cleardot.gif

Katiucia de Oliveira Peres, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Possui graduação em Psicologia pela UNIJUI - Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2009), com habilitações em licenciatura em Psicologia, Formação de Psicologo e Bacharelado em Psicologia. Especialista em Psicopedagogia (FIJ) e Educação às Necessidades Especiais (ESAP). Cursou Impactos da Violência na Saúde (FIOCRUZ). Mestre em Educação- História da Educação; pela UNIOESTE- Universidade Estadual do Oeste do Paraná (turma 2016/2017) com estudo sobre A Violência Infantil e seus reflexos no processo de aprendizagem na Comarca de Marechal Cândido Rondon- PR. Doutoranda em Desenvolvimento Rural Sustentável: pela UNIOESTE- Universidade Estadual do Oeste do Paraná (turma 2020). Atualmente desenvolve estudos direcionados
a violência, exclusão social, problemas de aprendizagem e distúrbios de relacionamento. Coordenadora do Curso de Psicologia da Faculdade de Ensino Superior de Marechal Cândido Rondon- ISEPE Rondon, Docente na Faculdade Isepe Rondon, nos Cursos de Pedagogia, Psicologia, Ciências Contábeis e Direito, desde o ano de 2018. Foi Docente na FALURB- Faculdade Luterana Rui Barbosa, nos cursos de Ciências Contábeis e Administração e no Curso de Pós-Graduação, ministrando a disciplina de Gestão de Conhecimento e Coachingl. Atendimento Clinico Infantil e Adolescente na VIVERE- Clinicas Integradas e possui experiência em Psicologia Social junto ao Centro de Referencia Especializado de Assistência Social - CREAS- do municí­pio de Marechal Cândido Rondon, nos anos
de 2011 até 2016. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7118406093635889 Orcid: http://orcid.org/0000-0003-0318-3757

Simone Cesario Soares, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Stricto Senso em Desenvolvimento Rural Sustentável, pela UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Graduada em Filosofia - habilitação (bacharelado e licenciatura) pela UNIOESTE - Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Licenciada em Arte, pelo Centro Universitário Claretiano. Pedagoga pelo Centro Universitário FACVEST. Especialista em Lí­ngua Espanhola, pela Faculdade de Ciências Aplicadas de Cascavel, UNIPAN. Especialista em Gestão Escolar, pela Universidade da Cidade de São Paulo. Especialista em Arte Educação, pela UNIVALE - Faculdades Integradas do Vale do ívai. Especialização em- A Moderna Educação: Metodologias, Tendências e Foco no Aluno da PUC/RS. Professora efetiva da Rede Estadual
de Educação do Estado do Paraná – SEED nas disciplinas de Filosofia e Arte Ensino Fundamental e Médio na rede Estadual de Educação do Paraná, com ví­nculo efetivo. Lattes: http://lattes.cnpq.br/2595149246400810 Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4219-5729

Alvori Ahlert, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Pós-Doutor em Educação, Doutor em Teologia (írea: Religião e Educação), Mestre em Educação nas Ciências (írea Filosofia). Professor Associado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná- -UNIOESTE, no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural Sustentável – PPG-DRS. Pesquisador da Linha de Pesquisa Formação de Professores, do Grupo de Extensão e Pesquisa em Educação Fí­sica Escolar – GEPEFE http://dgp.cnpq.br/dgp/espelholinha/7034975025881353115865; do Grupo Interdisciplinar e Interinstitucional de Pesquisa e Extensão em Desenvolvimento Sustentável – GIIPEDES (Unioeste) http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/9343620055632343; e do Grupo de Pesquisa de Economia da Religião, do Centro de Estudos Socioeconômicos (UEM) http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/0606333425732569. ORCID: http://orcid.org/0000-0001-9984-6409 Lattes iD:  http://lattes.cnpq.br/6070773522751798

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Published

2022-04-01

How to Cite

Fontolan, M. V., Peres, K. de O. ., Soares, S. C., & Ahlert, A. (2022). Online Teaching: Perceptions of Students Stricto Sensu in Pandemic Time. EaD Em Foco, 12(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1602

Issue

Section

Estudos de Caso