Integration of Digital Information and Communication Technologies by Higher Education Teachers During the COVID-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1598

Abstract

Social distancing and quarantine, restrictive public health measures to contain the COVID-19 pandemic, have impacted educational systems. The realization of remote classes has caused many discussions among educators, especially about the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT). Thus, the aim is to know the integration process of DICT by higher education teachers during the COVID-19 pandemic and to discuss the challenges and possibilities perceived in the face of the need for remote teaching. Cross-sectional study, with an exploratory-descriptive approach. Of the 48 teachers who participated in the study, 29 (60.4%) reported having prior knowledge about DICT. The use of virtual learning environments and online classrooms intensified significantly after the start of the pandemic. The main perceived difficulties are the lack of motivation, compatible internet and knowledge. There is still a lack of public and institutional policies that guidelines the needs for a complete and efficient integration of DICT in higher education.

Keywords: Higher education. Teaching. Teachers. Information technology. COVID-19.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Augusta Vasconcelos Palácio, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Docente do Colegiado de Medicina da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), campus Paulo Afonso, Bahia. Doutora em Educação em Ciências e Saúde, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Lí­der do Grupo de Pesquisa Ensino e Cuidado em Saúde (GPECS/Univasf). Membro do Grupo de Pesquisa Clí­nica, Cuidado e Gestão em Saúde (GPCLIN/URCA).

Iukary Takenami, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Docente do Colegiado de Medicina da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), campus Paulo Afonso, Bahia. Doutora em Biotecnologia em Saúde e Medicina Investigativa (PgBSMI) pelo Instituto Gonçalo Moniz (IGM/Fiocruz). Membro do Grupo de Pesquisa Clí­nica Fiocruz em Tuberculose e vice-lí­der do Grupo de Pesquisa Ensino e Cuidado em Saúde (GPECS/Univasf).

Laí­s Barreto de Brito Gonçalves, Universidade Regional do Cariri

Mestranda em Enfermagem pelo Programa de Pós-Graduação em Enfermagem (PMAE), Universidade Regional do Cariri (URCA). Membro do Grupo de Pesquisa Clí­nica, Cuidado e Gestão em Saúde (GPCLIN/URCA).

Roberta Stofeles Cecon, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Docente do Colegiado de Medicina da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), campus Paulo Afonso, Bahia. Doutora em Ciência da Nutrição, pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Membro do Grupo de Pesquisa, Ensino e Cuidado em Saúde (GPECS/UNIVASF).

References

ANJOS, A. M.; SILVA, G. E. G. Tecnologias digitais da informação e da comunicação (TDIC) na educação. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso, Secretaria de Tecnologia Educacional, 2018.

Published

2022-04-29

How to Cite

Palácio, M. A. V., Takenami, I., Gonçalves, L. B. de B., & Cecon, R. S. (2022). Integration of Digital Information and Communication Technologies by Higher Education Teachers During the COVID-19 Pandemic. EaD Em Foco, 12(1), e1598. https://doi.org/10.18264/eadf.v12i1.1598

Issue

Section

Estudos de Caso

Most read articles by the same author(s)