The Production of Knowledge on EaD Quality in the Education Resources Information Center (ERIC) Database

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1574

Abstract

This article is part of the result of the research "Policies for the Expansion of Distance Education (EaD) in Brazil: Regulation, Quality and Innovation in Question" (CNPq) which aims to analyze the current conceptions, dimensions and mechanisms of quality and innovation in the offer and expansion of distance education, considering its changes in trajectory, regulation, presence and action strategies of actors who work and deal with the modality. This study presents an excerpt of the research in which it seeks to analyze the concepts of quality present in works dealing with distance education contained in the Education Resources Information Center (ERIC) repository, between 2007 and 2019, through a qualitative data analysis approach, of the type bibliographical survey, complemented by documentary. The mapping showed that most of the studies surveyed presented a conception of quality aimed at accreditation, the market, the assessment and customer satisfaction from an economic perspective, as well as demonstrating the lack of studies on the quality of distance education within the scope of public policies that should involve the offer of the modality.

Keywords: Public policy. Distance education. Quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela da Costa Britto Pereira Lima, Universidade Federal de Goiás

Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Goiás – UFG -  Setor Leste Universitário.

Elka Cândida de Oliveira Machado, Universidade Federal de Goiás

Tribunal de Justiça do Estado de Goiás / UFG

References

CAMPOS, M. M;.; HADDAD, S. O direito humano í educação escolar pública de qualidade. In: HADDAD, S.; GRACIANO, M. (org.). A educação entre os direitos humanos. Campinas, SP: Autores Associados; Ação Educativa. 2006. p. 95.

CARVALHO, J. S. F. "Democratização do ensino" revisitado. Educação e Pesquisa. São Paulo, FE-USP, v. 30, n. 2, p. 327-334, mai./ago. 2004.

DEMIREL, E. Accreditation of Distance Learning. Universal Journal of Educational Research, 2016. Disponí­vel em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1116375.pdf. Acesso em: 22 maio 2019.

DAROJAT, O. How Are The Results Of Quality Assurance Programs Used To Inform Practices At A Distance Higher Education? Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE. Volume: 19 Number: 1 Article 6, January 2018. Disponí­vel em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1165889.pdf. Acesso em: 23 maio 2019.

DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cad. CEDES, Campinas, SP, v. 29, n. 78, p. 201-215, ago. 2009. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000200004&lng=en&nrm=iso/. Acesso em: 11 fev. 2019.

DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. de; SANTOS, C.de A. A qualidade da educação: conceitos e definições. Brasí­lia, DF: INEP, 2007. Disponí­vel em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/485287/A+qualidade+da+educa%C3%A7%C3%A3o+conceitos+e+defini%C3%A7%C3%B5es/8926ad76-ce32-4328-8a26-5139ccedddb4?version=1.3/ Acesso em: 20 abr. 2018.

FONSECA, M. A. R. Qualidade da educação superior e a distância no

Brasil: entre o revelado e o velado. 304 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2020. Disponí­vel em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/11236/3/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Maria%20Aparecida%20Rodrigues%20da%20Fonseca%20-%202020.pdf. Acesso

em: 28 abr. 2021.

GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasí­lia: UNESCO, 2019. Disponí­vel em: http://www.unesco.org/new/pt/brasilia/about-this-office/single-view/news/professores_do_brasil_novos_cenarios_de_formacao/. Acesso em: 1 ago. 2019.

HASAN, A.; LAASER, W. Higher Education Distance Learning in Portugal - State of the Art and Current Policy Issues. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 2010. Disponí­vel em:http://www.eurodl.org/materials/contrib/2010/Abrar_Laaser.pdf. Acesso em: 22 maio 2019.

LIMA, D. da C. B. P.; ALONSO, K. M. Qualidade e educação a distância: do referencial teórico í sua proposição. Ecos Revista Cientí­fica – Educação. São Paulo, v. 51, p. 2- 26. 2019. Disponí­vel em: https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=article&op=view&path%5B%5D=15250&path%5B%5D=8021. Acesso em: 8 abr. 2020.

MOROSINI, M. C. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação. Campinas/Sorocaba, v. 19, n. 2, p. 385-405, julho de 2014. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772014000200007&lng=en&nrm=iso/. Acesso em: 11 fev. 2020.

OSSIANNILSSON, E. et al; Quality models in online and open education around the globe: State of the art and recommendations. International Council for Open and Distance Education, 2015. Disponí­vel em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED557055.pdf. Acesso em: 22 maio 2019.

PITSOE, V. J.; LETSEKA, M. M. Quality Assurance in Virtual Learning Environments for Open Distance Learning. Virtual Learning, 2016, Dragan Cvetkovic, IntechOpen. Disponí­vel em: https://www.intechopen.com/books/virtual-learning/quality-assurance-in-virtual-learning-environments-for-open-distance-learning. Acesso em: 22 maio 2019.

REAL, G. C. M. Impactos da Avaliação na Educação Superior. Dourados, MS: Ed. UFGD, 2008.

SILVA, M. A. da. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. CAD. CEDES. Campinas, SP, v. 29, n. 78, p. 216-226, agosto de 2009. Disponí­vel em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000200005&lng=en&nrm=iso/. Acesso em: 11 fev. 2020.

STOCKTON, S.; MCNEELEY T. A Virtual World Case Study – Quality, Social Justice, And Accountability In A Simulation-based Educational Environment. Disponí­vel em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED568663.pdf. Acesso em: 02 mar. 2021.

TAIT, A. Distance and E-Learning, Social Justice, and Development: The Relevance of Capability Approaches to the Mission of Open Universities. Disponí­vel em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1017505.pdf. Acesso em: 02 mar. 2021.

VLACHOPOULOS, D. Assuring Quality in E-Learning Course Design: The Roadmap. International Review of Research in Open and Distributed Learning, Athabasca/Canadá, v. 17, n. 6, p. 183-215, 2016. Disponí­vel em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1122217.pdf/. Acesso em: 6 nov. 2018.

XIMENES, S. B. Padrão de qualidade do ensino: desafios institucionais e bases para a construção de uma teoria jurí­dica. 2014. 427 f. Tese (Doutorado em Direito do Estado) - Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

Disponí­vel em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/2/2134/tde-22052015-090529/pt-br.php/. Acesso em: 5 out. 2020.

Published

2021-10-26

How to Cite

Lima, D. da C. B. P. ., Fonseca, M. A. R. da, & Machado, E. C. de O. . (2021). The Production of Knowledge on EaD Quality in the Education Resources Information Center (ERIC) Database. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1574

Issue

Section

Estudos de Caso