The Production of Knowledge on EaD Quality in the Education Resources Information Center (ERIC) Database
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1574Abstract
This article is part of the result of the research "Policies for the Expansion of Distance Education (EaD) in Brazil: Regulation, Quality and Innovation in Question" (CNPq) which aims to analyze the current conceptions, dimensions and mechanisms of quality and innovation in the offer and expansion of distance education, considering its changes in trajectory, regulation, presence and action strategies of actors who work and deal with the modality. This study presents an excerpt of the research in which it seeks to analyze the concepts of quality present in works dealing with distance education contained in the Education Resources Information Center (ERIC) repository, between 2007 and 2019, through a qualitative data analysis approach, of the type bibliographical survey, complemented by documentary. The mapping showed that most of the studies surveyed presented a conception of quality aimed at accreditation, the market, the assessment and customer satisfaction from an economic perspective, as well as demonstrating the lack of studies on the quality of distance education within the scope of public policies that should involve the offer of the modality.
Keywords: Public policy. Distance education. Quality.
Downloads
References
CAMPOS, M. M;.; HADDAD, S. O direito humano í educação escolar pública de qualidade. In: HADDAD, S.; GRACIANO, M. (org.). A educação entre os direitos humanos. Campinas, SP: Autores Associados; Ação Educativa. 2006. p. 95.
CARVALHO, J. S. F. "Democratização do ensino" revisitado. Educação e Pesquisa. São Paulo, FE-USP, v. 30, n. 2, p. 327-334, mai./ago. 2004.
DEMIREL, E. Accreditation of Distance Learning. Universal Journal of Educational Research, 2016. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1116375.pdf. Acesso em: 22 maio 2019.
DAROJAT, O. How Are The Results Of Quality Assurance Programs Used To Inform Practices At A Distance Higher Education? Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE. Volume: 19 Number: 1 Article 6, January 2018. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1165889.pdf. Acesso em: 23 maio 2019.
DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. de. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cad. CEDES, Campinas, SP, v. 29, n. 78, p. 201-215, ago. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000200004&lng=en&nrm=iso/. Acesso em: 11 fev. 2019.
DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. de; SANTOS, C.de A. A qualidade da educação: conceitos e definições. Brasília, DF: INEP, 2007. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/485287/A+qualidade+da+educa%C3%A7%C3%A3o+conceitos+e+defini%C3%A7%C3%B5es/8926ad76-ce32-4328-8a26-5139ccedddb4?version=1.3/ Acesso em: 20 abr. 2018.
FONSECA, M. A. R. Qualidade da educação superior e a distância no
Brasil: entre o revelado e o velado. 304 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2020. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tede/11236/3/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Maria%20Aparecida%20Rodrigues%20da%20Fonseca%20-%202020.pdf. Acesso
em: 28 abr. 2021.
GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019. Disponível em: http://www.unesco.org/new/pt/brasilia/about-this-office/single-view/news/professores_do_brasil_novos_cenarios_de_formacao/. Acesso em: 1 ago. 2019.
HASAN, A.; LAASER, W. Higher Education Distance Learning in Portugal - State of the Art and Current Policy Issues. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 2010. Disponível em:http://www.eurodl.org/materials/contrib/2010/Abrar_Laaser.pdf. Acesso em: 22 maio 2019.
LIMA, D. da C. B. P.; ALONSO, K. M. Qualidade e educação a distância: do referencial teórico í sua proposição. Ecos Revista Científica – Educação. São Paulo, v. 51, p. 2- 26. 2019. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=eccos&page=article&op=view&path%5B%5D=15250&path%5B%5D=8021. Acesso em: 8 abr. 2020.
MOROSINI, M. C. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação. Campinas/Sorocaba, v. 19, n. 2, p. 385-405, julho de 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772014000200007&lng=en&nrm=iso/. Acesso em: 11 fev. 2020.
OSSIANNILSSON, E. et al; Quality models in online and open education around the globe: State of the art and recommendations. International Council for Open and Distance Education, 2015. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED557055.pdf. Acesso em: 22 maio 2019.
PITSOE, V. J.; LETSEKA, M. M. Quality Assurance in Virtual Learning Environments for Open Distance Learning. Virtual Learning, 2016, Dragan Cvetkovic, IntechOpen. Disponível em: https://www.intechopen.com/books/virtual-learning/quality-assurance-in-virtual-learning-environments-for-open-distance-learning. Acesso em: 22 maio 2019.
REAL, G. C. M. Impactos da Avaliação na Educação Superior. Dourados, MS: Ed. UFGD, 2008.
SILVA, M. A. da. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. CAD. CEDES. Campinas, SP, v. 29, n. 78, p. 216-226, agosto de 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622009000200005&lng=en&nrm=iso/. Acesso em: 11 fev. 2020.
STOCKTON, S.; MCNEELEY T. A Virtual World Case Study – Quality, Social Justice, And Accountability In A Simulation-based Educational Environment. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED568663.pdf. Acesso em: 02 mar. 2021.
TAIT, A. Distance and E-Learning, Social Justice, and Development: The Relevance of Capability Approaches to the Mission of Open Universities. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1017505.pdf. Acesso em: 02 mar. 2021.
VLACHOPOULOS, D. Assuring Quality in E-Learning Course Design: The Roadmap. International Review of Research in Open and Distributed Learning, Athabasca/Canadá, v. 17, n. 6, p. 183-215, 2016. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1122217.pdf/. Acesso em: 6 nov. 2018.
XIMENES, S. B. Padrão de qualidade do ensino: desafios institucionais e bases para a construção de uma teoria jurídica. 2014. 427 f. Tese (Doutorado em Direito do Estado) - Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/2/2134/tde-22052015-090529/pt-br.php/. Acesso em: 5 out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.