Digital Collective Writing: Concepts, Characteristics and Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1559

Abstract

Digital Collective Writing is a practice that has expanded significantly in different levels of education and professional environments. This study presents the concepts that define this type of writing, identify main characteristics and point out some technological possibilities that support this form of text. Regarding the concept, several authors who deal with the theme and related terms were considered. The characteristics identified showed the specificities of Digital Collective Writing and, finally, the technological resources presented the range of possibilities available to users interested in this practice.

Keywords: Digital collective writing. Technological resources. Text production

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Andrea Assumpção Maria, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Sandra Andrea Assumpção Maria é Doutora em Informática na Educação pelo PPGIE/UFRGS. Possui Mestrado em Educação pela UFRGS e Especialização em Educação a Distância pelo SENAC. Realiza Assessoria Pedagógica e Capacitação Tecnológica para empresas e instituições de ensino. Atua na área da Informática na Educação e Educação a Distância, a partir da utilização de tecnologias digitais no contexto dos processos de ensino e de aprendizagem.

Alexandra Lorandi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Realizou estágio Pós-Doutoral em Informática na Educação/UFRGS. Dedica-se a estudos sobre tecnologia digital aplicada à educação, objetos de aprendizagem, educação a distância e formação de professores. É integrante do Núcleo de Tecnologia Digital aplicada à Educação (NUTED/UFRGS) e colaboradora da Secretaria de Educação a Distância/UFRGS

Patricia Alejandra Behar, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora Titular da Faculdade de Educação e dos Cursos de Pós Graduação em Educação (PPGEdu) e em Informática na Educação (PPGIE) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Visitor Professor pelo Programa Fulbright no Teachers College da Columbia University (2018-2019). Possui bolsa de Produtividade em Pesquisa (DT/Cnpq), ní­vel I.

References

ARGYLE, M. Cooperation. The basis of sociability. Londres: Routhledge, 1991.

BEHAR P. A. et al. Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BENSON, A. Collaborative authoring and the virtual problem of context in writing courses (Unpublished doctoral dissertation). Universityof North Carolina, Greensboro, NC, 2012. Disponí­vel em: (https://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/Benson_uncg_0154D_10980.pdf).

BERDUGO, M. I. T.; HERRERA, O. E. A.; VALDIRI, V. V. El desarrollo de la escritura académica enel ambiente virtual Lingweb: realidades y desafios. In: Revista Lenguaje, v.38, n.2, 2010. Colombia. Disponí­vel em: (http://revistalenguaje.univalle.edu.co/index.php/Lenguaje/article/view/373).

BOFF, E.; OLIVESKI, A. Personalização de agentes pedagógicos animados. In: Revista Novas Tecnologias na Educação. CINTED, UFRGS, Vol 10, nº 3, dezembro 2012.

CALVO, R. et al. Peter. Collaborative Writing Support Tools on the Cloud. IEEE Transactions on Learning Technologies. v. 4, pp 88-97, 2011. Disponí­velem: (https://www.sydney.edu.au/engineering/latte/docs/10-WriteCloud-web.pdf).

CAMPOS, F. et al. Cooperação e aprendizagem on-line. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

CASTILHO, W. F. et al. Escrita coletiva: Cabeças distantes, conhecimentosarticulados. 2007. Disponí­vel em: (http://www.abed.org.br/congresso2007/tc/55200765836PM.pdf).

COSTA, A. A. L. et al. Recomendação personalizada de conteúdo para suporte í aprendizagem informal no contexto da saúde. In: RENOTE – Revista de Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre: v.12, n.1, jul. 2015. Disponí­vel em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/49840.

ELLWEIN, S. A. F.; KFOURI, S. F. As Possibilidades e Contribuições do Hipertexto no Ensino e Aprendizagem. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 17, n. 2, p. 120-125, 2016.

HORNBÆK, K.; OULASVIRTA, A. What Is Interaction?. In: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 2017.

LOWRY, P. B; CURTIS, A.; LOWRY, M. R. Building a Taxonomy and Nomenclature of Collaborative Writing to Improve Interdisciplinary Research and Practice. J. Business Comm., vol. 41, pp. 66-99, 2004.

PIAGET, J. Estudos sociológicos. São Paulo: Companhia Editora Forense, 1973.

PRIMO, A.; RECUERO, R. da C. A terceira geração da hipertextualidade: cooperação e conflito na escrita coletiva de hipertextos com links multidirecionais. Lí­bero (FACASPER), v. IX, p. 83-93, 2006. Disponí­vel em: (http://www.ufrgs.br/limc/PDFs/links_multi.pdf).

RESNICK, P., VARIAN, H. Recommender Systems. Communications Of TheAcm, 40(3), 56-8, 1997.

SíNCHEZ, A. B. Escritura Colaborativa En Lí­nea. Unestudio preliminar orientado al analisisdelproceso de co-autorí­a. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, ISSN 1138-2783, Vol. 12, Nº 2, 2009, págs. 33-55. Disponí­vel em: (http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/900).

SANZ, C. V.; ZANGARA, A. La escritura colaborativa como una e-actividad.In: XVIII Congreso Argentino de Ciencias de laComputación. Workshop Tecnologí­a informática aplicada eneducación (WTIAE). Argentina, 2012. Disponí­vel em: (http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/23661).

SCHÄFER, P. B.; LACERDA, R.; FAGUNDES, L. da C. Escrita colaborativa na cultura digital: ferramentas e possibilidades de construção do conhecimento em rede. Revista Novas Tecnologias na Educação, UFRGS, v. 7, n. 1, p. 1-8, jul., 2009. Acessoem: 20 dezembro 2015.

SMITH, T. Novel Ideas for Writing Instruction. In: Tech & Learning. Abril, 2018. Disponí­vel em: (https://www.techlearning.com/magazine/april-2018).

VIVACQUA, A. S.; GARCIA, A. C. B. Ontologia de Colaboração. In: Sistemas Colaborativos. Ed. CAMPUS, 2011. Disponí­vel em: (http://sistemascolaborativos.uniriotec.br/wp-content/uploads/sites/18/2019/06/SC-cap3-ontologia.pdf).

Published

2021-09-16

How to Cite

Maria, S. A. A. ., Lorandi, A., & Behar, P. A. (2021). Digital Collective Writing: Concepts, Characteristics and Technologies . EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1559

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)