Digital Collective Writing: Concepts, Characteristics and Technologies
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1559Abstract
Digital Collective Writing is a practice that has expanded significantly in different levels of education and professional environments. This study presents the concepts that define this type of writing, identify main characteristics and point out some technological possibilities that support this form of text. Regarding the concept, several authors who deal with the theme and related terms were considered. The characteristics identified showed the specificities of Digital Collective Writing and, finally, the technological resources presented the range of possibilities available to users interested in this practice.
Keywords: Digital collective writing. Technological resources. Text production
Downloads
References
ARGYLE, M. Cooperation. The basis of sociability. Londres: Routhledge, 1991.
BEHAR P. A. et al. Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BENSON, A. Collaborative authoring and the virtual problem of context in writing courses (Unpublished doctoral dissertation). Universityof North Carolina, Greensboro, NC, 2012. Disponível em: (https://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/Benson_uncg_0154D_10980.pdf).
BERDUGO, M. I. T.; HERRERA, O. E. A.; VALDIRI, V. V. El desarrollo de la escritura académica enel ambiente virtual Lingweb: realidades y desafios. In: Revista Lenguaje, v.38, n.2, 2010. Colombia. Disponível em: (http://revistalenguaje.univalle.edu.co/index.php/Lenguaje/article/view/373).
BOFF, E.; OLIVESKI, A. Personalização de agentes pedagógicos animados. In: Revista Novas Tecnologias na Educação. CINTED, UFRGS, Vol 10, nº 3, dezembro 2012.
CALVO, R. et al. Peter. Collaborative Writing Support Tools on the Cloud. IEEE Transactions on Learning Technologies. v. 4, pp 88-97, 2011. Disponívelem: (https://www.sydney.edu.au/engineering/latte/docs/10-WriteCloud-web.pdf).
CAMPOS, F. et al. Cooperação e aprendizagem on-line. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
CASTILHO, W. F. et al. Escrita coletiva: Cabeças distantes, conhecimentosarticulados. 2007. Disponível em: (http://www.abed.org.br/congresso2007/tc/55200765836PM.pdf).
COSTA, A. A. L. et al. Recomendação personalizada de conteúdo para suporte í aprendizagem informal no contexto da saúde. In: RENOTE – Revista de Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre: v.12, n.1, jul. 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/49840.
ELLWEIN, S. A. F.; KFOURI, S. F. As Possibilidades e Contribuições do Hipertexto no Ensino e Aprendizagem. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 17, n. 2, p. 120-125, 2016.
HORNBÆK, K.; OULASVIRTA, A. What Is Interaction?. In: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 2017.
LOWRY, P. B; CURTIS, A.; LOWRY, M. R. Building a Taxonomy and Nomenclature of Collaborative Writing to Improve Interdisciplinary Research and Practice. J. Business Comm., vol. 41, pp. 66-99, 2004.
PIAGET, J. Estudos sociológicos. São Paulo: Companhia Editora Forense, 1973.
PRIMO, A.; RECUERO, R. da C. A terceira geração da hipertextualidade: cooperação e conflito na escrita coletiva de hipertextos com links multidirecionais. Líbero (FACASPER), v. IX, p. 83-93, 2006. Disponível em: (http://www.ufrgs.br/limc/PDFs/links_multi.pdf).
RESNICK, P., VARIAN, H. Recommender Systems. Communications Of TheAcm, 40(3), 56-8, 1997.
SíNCHEZ, A. B. Escritura Colaborativa En Línea. Unestudio preliminar orientado al analisisdelproceso de co-autoría. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, ISSN 1138-2783, Vol. 12, Nº 2, 2009, págs. 33-55. Disponível em: (http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/900).
SANZ, C. V.; ZANGARA, A. La escritura colaborativa como una e-actividad.In: XVIII Congreso Argentino de Ciencias de laComputación. Workshop Tecnología informática aplicada eneducación (WTIAE). Argentina, 2012. Disponível em: (http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/23661).
SCHÄFER, P. B.; LACERDA, R.; FAGUNDES, L. da C. Escrita colaborativa na cultura digital: ferramentas e possibilidades de construção do conhecimento em rede. Revista Novas Tecnologias na Educação, UFRGS, v. 7, n. 1, p. 1-8, jul., 2009. Acessoem: 20 dezembro 2015.
SMITH, T. Novel Ideas for Writing Instruction. In: Tech & Learning. Abril, 2018. Disponível em: (https://www.techlearning.com/magazine/april-2018).
VIVACQUA, A. S.; GARCIA, A. C. B. Ontologia de Colaboração. In: Sistemas Colaborativos. Ed. CAMPUS, 2011. Disponível em: (http://sistemascolaborativos.uniriotec.br/wp-content/uploads/sites/18/2019/06/SC-cap3-ontologia.pdf).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.