We Are not Robots: the Affectivity as a Pedagogical Process in Secondary Elementary School during Remote Classes

Authors

Abstract

The technological phenomenon, especially the innovation of the internet, has put the traditional teaching-learning process in check, since the school has become just one of the ways of conveying knowledge. Today, especially after the Covid-19 pandemic, the need to adapt to remote learning is imperative. In this article, we intend to reflect on the affectivity as a pedagogical process, addressing the consequences of the impact of online classes on the teacher-student relationship. As methodology, we use semi-structured interviews to analyze the report of three teachers who work in the final years of elementary school in public schools in Rio de Janeiro. As a result, we found that the difficulties in relation to students' access to technology and also their insufficient digital literacy hinder the proximity between teachers and students in remote classes and, consequently, the pedagogical process imbued with affectivity.

Keywords: Technology. Pedagogical process. Student-teacher relationship. Remote learning. Affectivity

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Author Biographies

Hosana do Nascimento Ramôa, Universidade Federal Fluminense

Doutoranda e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal Fluminense. Bacharel e Licenciada em História pela UFF. Bolsista CAPES. Integrante do Laboratório de Ensino de História, do Grupo de Pesquisa Currí­culo, Docência e Cultura (CDC) e do Núcleo de Estudos em Educação Democrática (NEED) da Faculdade de Educação da UFF. Professora orientadora de Trabalhos de Conclusão de Curso na Licenciatura em Pedagogia (EAD) na Unirio.

Liz Regina Silveira Barbosa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Formada em Geografia pela Faculdade de Formação de Professores da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Especialização em Gestão Ambiental pela Universidade Católica de Petrópolis (UCP). Professora da rede privada de ensino de São Gonçalo.

Suzane Morais da Veiga Silveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda em Literatura Brasileira pelo Programa de Pós-Graduação em Letras Vern´áculas da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com pesquisa sobre a autora Gilka Machado. Pesquisadora associada ao NIELM (Núcleo Interdisciplinar de Estudos da Mulher na Literatura). Bolsista CNPq. Professora da rede municipal de ensino do Rio de Janeiro.

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Published

2021-03-17

How to Cite

Ramôa, H. do N. ., Barbosa, L. R. S. ., & Silveira, S. M. da V. (2021). We Are not Robots: the Affectivity as a Pedagogical Process in Secondary Elementary School during Remote Classes. EaD Em Foco, 11(2). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1306