Reformulation of Distance Education in Pandemic Times: the experience of the Special and Inclusive Education course of the CECIERJ Foundation

Authors

Abstract

This article aimed to analyze the necessary changes in the extension course of Special and Inclusive Education experienced by the students and team, in the modality of e-learning, of the Foundation Center of Sciences and Education of the State of Rio de Janeiro, through new referrals, particularly in times of pandemic, through practices that rescue the relevance of the continuous training process, permeated by synchronous and asynchronous activities. As a methodology, this research was conducted by the qualitative method, through collaborative research. The data collection instrument used was a semi-structured online questionnaire developed in Google Forms and the data were processed through Content Analysis, using Bardin's categorization method. The results showed that in pandemic times of mandatory social distancing, a virtual approximation becomes the right choice for the educational process in distance. Stimulating contact between all those involved is essential to increase confidence and further motivate learning. In this sense, reflecting on a dynamic online education, without ties to structured and predictable models is predominant for the quality of the courses and especially for the adequacy to the profile and needs of the students, considering that the individual's formation is directly associated with the affective and social stimuli to which they are submitted.

Keywords: Distance education. Continuing education. Inclusion. Pandemic. Redesign.

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Author Biographies

Alexandre Botelho José, Fundação CECIERJ - Extensão

Mestrado em Ciências das Religiões, FUV-ES. Supervisor de Ensino da Secretaria Municipal de Piraí­-RJ (SME), professor da Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC) e Mediador do Curso de Educação Especial e Inclusiva da Fundação CECIERJ.

Adriana da Silva Maria Pereira, Fundação CECIERJ - Extensão

Especialização em Planejamento, Implementação e Gestão da EAD, UFF-RJ. Professora da Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro (SEEDUC), Professora Itinerante da Educação Especial da Prefeitura de Nova Iguaçu e Mediadora do Curso de Educação Especial e Inclusiva da Fundação CECIERJ.

Ana Paula Miranda da Silva, Fundação CECIERJ - Extensão

Especialização em Educação Inclusiva, Especial e Polí­ticas de Inclusão, UCAM-RJ.  Professora da Rede Municipal de Resende/RJ e Mediadora do Curso de Educação Especial e Inclusiva da Fundação CECIERJ.

Helena Maria Velloso Silveira, Fundação CECIERJ - Extensão

Graduada em Psicologia, FAHUPE-RJ. Professora com Licenciatura em Psicologia, Psicóloga Clí­nica e Mediadora do Curso de Educação Especial e Inclusiva da Fundação CECIERJ.

Ellem de Souza Coimbra, Fundação CECIERJ - Extensão

Doutorado em Humanidades e Artes, URN–Rosário, Santa Fé, Argentina. Professora da Rede Municipal de São Gonçalo, Coordenadora da Pós Graduação em Atendimento Educacional Especializado e Psicopedagogia (UNIVERSO), Professora da Pós-Graduação em Psicopedagogia (FAMATH), Psicopedagoga na LEMA, Perita Judicial da AJG/TJRJ, Mediadora do Curso de Auxiliar Pedagógico do IFSULDEMINAS e Mediadora do Curso de Educação Especial e Inclusiva da Fundação CECIERJ.

Flávia Barbosa da Silva Dutra, UERJ / Fundação CECIERJ - Extensão

Pós Doutorado em Educação Especial UFRJ-RJ. Professora do Departamento de Educação Inclusiva e Continuada da Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e Coordenadora Acadêmica do Curso de Educação Especial e Inclusiva da Fundação CECIERJ.

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Published

2021-03-10

How to Cite

Botelho José, A., da Silva Maria Pereira, A., Paula Miranda da Silva, A., Maria Velloso Silveira, H., de Souza Coimbra, E., & Barbosa da Silva Dutra, F. (2021). Reformulation of Distance Education in Pandemic Times: the experience of the Special and Inclusive Education course of the CECIERJ Foundation. EaD Em Foco, 11(2). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1253

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