From Immersion in the Field to Distance Work: an Experience Report of the Discipline of Inclusive Special Education Semi-Presential in the Pandemic Period
Abstract
The main objective of this article is to present an experience report of an educational proposal and how the pandemic caused by SARSCOV2 (Coronavirus), brought changes in the structure of the Inclusive Special Education discipline in the first semester of 2020. This discipline is part of the degree in Pedagogy and Geography through the CEDERJ Consortium. The undergraduate course offered by the CEDERJ Consortium is carried out in a semi-face-to-face modality, with two distance and two face-to-face assessments and uses the Moodle platform as a Virtual Learning Environment. Due to the social isolation, it was necessary to make changes in the organizational structure and the discipline became totally remote, with no face-to-face evaluations or attendance with the face-to-face mediator. The service through the Moodle platform was expanded and intensified, as well as the way of approaching the evaluations. This qualitative case study reports the courses of the discipline in the period of isolation referring to the period 2020.1, presenting the structural changes in the pedagogical practices and actions of the face-to-face mediators and the distance in this period.
Keywords: Pandemic. Distance education. Adaptations.
Downloads
References
BRASIL, 1996, [LDB] Lei n. 9394, de 20 de dez. de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 de jul. 2020.
BRASIL, 2015, [LBI] Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília, DF: Presidência da República, Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 20 se jul. 2020.
ANDRADE, C. C. dos S. et al. Estratégias Pedagógicas Tutoriais Para Acompanhamento de Alunos com Deficiência Visual do CEDERJ. III SIES - Seminário sobre Inclusão no Ensino, Superior: O estudante surdocego; Universidade Estadual de Londrina, 27 e 28 de Novembro de 2012. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/sies/pages/arquivos/014%20-%20NAC.pdf. Acesso em: 28 de jul. 2020.
ANDRADE, C. C. dos S.; FERNANDES, E. M. Estudo de caso de tutoria de apoio a aluno com deficiência visual no ensino superior na modalidade de educação í distância. V CBEE: Congresso Brasileiro de Educação Especial; VII Encontro Nacional dos Pesquisadores da Educação Especial, 2012, ISSN 1984-2279.
CARVALHO, R. E. Educação Inclusiva: com os pingos nos "is". Ed. 8. Porto Alegre: Mediação. 2011.
CORRÊA, M. A. M. Educação Especial. v.1, 5 impressão, Rio de Janeiro: Fundação CECIERJ, 2010, 208 p. Disponível em: https://canal.cecierj.edu.br/anexos/recurso_interno/4597/download/a1af164aed3aff470abbd469102d4a12. Acesso em: 20 de jul. 2020.
FERNANDES, E. M. Metodologia Científica, 1 ed., Rio de Janeiro, Ed. Unirio- Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2007.
LEMOS, S. de S.; PASQUETTO, R. G. Funções dos Tutores Presenciais na Educação a Distância. EaD em Foco, 2019; 9(1): e. 690. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/690/344. Acesso em: 10 de set. 2020.
NETO, A. V. Anotações sobre as relações entre teoria e prática; Educação em foco, Juiz de Fora, v. 20, n. 1, p. 113-140, mar. 2015 / jun. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/19627. Acesso em: 09 de set. de 2020.
OLIVEIRA, F. A.; SANTOS, A. M. S. Construção do Conhecimento na Educação a Distância: Descortinando as Potencialidades da EaD no Brasil. EAD em FOCO. V10 e799, 2020. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/799/504. Acesso em: 15 de jul. 2020.
PEREIRA, G. A.; SILVA, F. C. A. da; SOARES; v. m. p.; Ambientes virtuais de aprendizagem: o uso das tecnologias da informação e comunicação na prática pedagógica; Revista Itinerarius Reflectionis – UFG, Vol. 10, Nº 2, julho-dezembro 2014; Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/28880/pdf. Acesso em: 08 de set. de 2020.
PROJETO POLíTICO PEDAGÓGICO; Educação Especial inclusiva, CEDERJ, Rio de Janeiro, 2020.
ROSITO, M. M. B.; Formação de Professores Pesquisadores: Uma Experiência de Desenvolvimento da Autonomia e Emancipação dos Sujeitos. Educação em Foco, V. 24, n. 1, p. 41-64, Jan/abr 2019 Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/edufoco/article/view/26028. Acesso em: 23 de jul. 2020.
SANTOS, A.; VASCONCELOS, C. A.; A contribuição das TIC no processo de ensino e aprendizagem e sua importância na educação a distância 6º Simpósio Hipertexto e Tecnologias na Educação; 2º Colóquio Internacional de Educação com tecnologia; Aprendizagem aberta e invertida, Universidade Federal de Pernambuco, 2015. Disponível em http://www.nehte.com.br/simposio/anais/Anais-Hipertexto-2015/A%20contribui%C3%A7%C3%A3o%20das%20TIC.pdf. Acesso em: 02 de set. 2020.
VIEIRA, K. M. et al., Escala de Determinantes da Evasão no Ensino a Distância (EDED):proposição e validação. EaD Em Foco, 10(2). Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1035. Acesso em: 20 de set. 2020.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos; trad. Daniel Grassi. 2.ed. -Porto Alegre: Bookman, 2001.
ZANETTE, M. S., Pesquisa qualitativa no contexto da Educação no Brasil, Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 65, p. 149-166, jul./set. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/er/n65/0104-4060-er-65-00149.pdf. Acesso em: 20 de set. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.