Distance Education is not Remote Education: Identifying Actions of the State Department of Education of Paraná in 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1197

Abstract

Since mid-March of that year, the services offered by social policies and also the private sectors around the world have undergone changes as measures to reduce contamination by the new Coronavirus. The high rate of contamination of the covid-19 virus revealed that extreme measures must be taken worldwide as a way of adapting to the new paradigm, which is felt daily, and would direct the new molds of how individuals relate began to be traced. The indefinite suspension of public and private regular school classes in response to the pandemic came into force in the State of Paraná on March 16, 2020. Although, in a comparative table, the rate of access to the 80% of the Brazilian population, especially between 9 and 17 years old, and the amount of daily access also rose from 21%, in the study referring to 2014, to 66% in the current one, with data collected in 2015, this increase seen in 2020 is still segregating. Distance learning strategies are important to reduce the negative effects of temporary distance, but what would be the evidence about the effects of gaps created without face-to-face interaction? In view of this, this essay proposes to register the first protocols of the State of Paraná, related to education, equivalence of the hours applied in this type of non-classroom teaching as a fulfillment of the school year, as required by the regulatory agencies.

Keywords: Pandemic. Distance education. School management. Protocols.

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Author Biography

Daniel Buniotti, Universidade Estadual do Paraná

Bacharel em Sistemas de Informação pela Universidade Paranaense (2006) e bacharel em Administração pela UNESPAR (2011). Participou do Programa Especial para Formação Pedagógica de Bacharéis pela UEM (2010). É especialista em Gestão Escolar: Supervisão e Orientação pela UNIVALE (2012), especialista em Métodos e Técnica de Ensino e em Informática Aplicada à Educação, ambas pela UTFPR (2014 e 2018, respectivamente). Desde 2009 é professor de Informática lotado no Quadro Próprio do Magistério da Secretaria de Educação do Estado do Paraná. A partir de 2011 foi eleito diretor auxiliar do Colégio Estadual de Paranavaí­ onde atua até o presente momento nesta função, sendo responsável pelas finanças, prestação de contas, acompanhamento e planejamento pedagógico, desenvolvimento e implantação de diversos projetos pedagógicos. Em 2018 assumiu também a função de Coordenador de Curso dos cursos técnicos de informática e administração. 

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Published

2021-08-31

How to Cite

Buniotti, D., & Gomes, P. C. (2021). Distance Education is not Remote Education: Identifying Actions of the State Department of Education of Paraná in 2020. EaD Em Foco, 11(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1197