Distance Education is not Remote Education: Identifying Actions of the State Department of Education of Paraná in 2020
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v11i2.1197Abstract
Since mid-March of that year, the services offered by social policies and also the private sectors around the world have undergone changes as measures to reduce contamination by the new Coronavirus. The high rate of contamination of the covid-19 virus revealed that extreme measures must be taken worldwide as a way of adapting to the new paradigm, which is felt daily, and would direct the new molds of how individuals relate began to be traced. The indefinite suspension of public and private regular school classes in response to the pandemic came into force in the State of Paraná on March 16, 2020. Although, in a comparative table, the rate of access to the 80% of the Brazilian population, especially between 9 and 17 years old, and the amount of daily access also rose from 21%, in the study referring to 2014, to 66% in the current one, with data collected in 2015, this increase seen in 2020 is still segregating. Distance learning strategies are important to reduce the negative effects of temporary distance, but what would be the evidence about the effects of gaps created without face-to-face interaction? In view of this, this essay proposes to register the first protocols of the State of Paraná, related to education, equivalence of the hours applied in this type of non-classroom teaching as a fulfillment of the school year, as required by the regulatory agencies.
Keywords: Pandemic. Distance education. School management. Protocols.
Downloads
References
APP. Manifesto por uma educação humanizadora em defesa da vida. Contra as políticas educacionais de produção de exclusão e desigualdades em tempo de pandemia de Convid-19. Disponível em: https://appsindicato.org.br/wpcontent/uploads/2020/06/Manifesto_Ead_APP_Sindicato-1.pdf Acesso em 04 Jul/2020.
BATTISTELLA, J. Z. Avaliação e qualidade educacional: a voz de diretores de escolas de ensino fundamental de um município do estado de São Paulo. 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/151980 Acesso em 03 Jul/2020.
BITTENCOURT, I. M.; MERCADO, L. P. L. Evasão nos cursos na modalidade de Educação a Distância: estudo de caso do Curso Piloto de Administração da UFAL/UAB. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. Rio de Janeiro, v. 22, n. 83, p. 465-504, abr./jun. 2014.
BRASIL, MEC. Parecer 05/2020 e CNE/CP nº 9/2020. Aprovado em 28/04/2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192 Acesso em 1 Jul/2020a.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm Acesso em 02 Mai/2021.
BRASIL, Ministério da Educação. Portal de Notícias: atualizada legislação que regulamenta Educação a Distância no país (26/05/2017). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/49321-mec-atualiza-legislacao-que-regulamenta-educacao-a-distancia-no-pais Acesso em 30 Jun/2020.
CEE. Conselho Estadual de Educação. Protocolo n.º 16.563.841-7 e anexos, Protocolos n.º 16.562.762-8 e n.º 16.562.979-5. Deliberação CEE/CP N.º 02/2020 aprovada em 25/05/2020. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2020-06/deliberacao_n02_2020_cee.pdf Acesso em 21 Ago/2021.
COUTINHO, D. Aprendizagem também é responsabilidade do diretor. Então, por que muitos ainda resistem a ter este foco? Revista Nova Escola. 2019. Disponível em https://gestaoescolar.org.br/conteudo/2305/aprendizagem-tambem-e-responsabilidade-do-diretor Acesso em 30 ago/2021.
CIEB. Centro de Inovação Para a Educação Brasileira: notas técnicas #17: estratégias de aprendizagem remota (EAR): características e diferenciação da educação a distância (EAD). São Paulo: CIEB, 2020. E-book em pdf. Acesso em Ago, 2021. Disponível em: https://cieb.net.br/wpcontent/uploads/2020/05/CIEB_NotaTecnica17_MAIO2020_FINAL_web.pdf
FERNANDES, A. M. Projecto SER MAIS Educação para a Sexualidade Online. 2006. p.230. Dissertação (Mestrado em Educação Multimédia) – Universidade do Porto, Porto, Portugal, 2006
FRANÇA, C. L.; MATTA, K. W.; ALVES, E. D. A. Psicologia e Educação a Distância: uma revisão bibliográfica. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 32, n. 1, p. 4-15, 2012. Em web: www.scielo.br/pdf/pcp/v32n1/v32n1a02.pdf Acesso em 30 ago/2021.
GADOTTI, M. Qualidade na educação: uma nova abordagem – São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2010.
GOVERNO DO PARANí, Decreto nº 4230 de 16/03/2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do Coronavírus – COVID-19. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=390948 Acesso em Jul, 2020a.
LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.
LOPES, N. F. M. A função do diretor do ensino fundamental e médio: uma visão histórica e atual. 2002. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/jspui/bitstream/REPOSIP/253452/1/Lopes_NatalinaFranciscaMezzari_M.pdf Acesso em 23 jun.2021
HODGES, C. et al. The Difference Between Emergency Remhing and Online Learning. Educause Review. March 2020. In web: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning Access: Feb/2021.
PARO, V. H. A utopia da gestão escolar democrática. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 60, p. 51-53, fev. 1987. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/1235/1239 Acesso em 20 Jun 2021.
PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: ítica, 2008.
PARO, V. H. Administração escolar: introdução crítica. 9ª ed. São Paulo: Cortez, 2000
PARO, V. H. José Querino Ribeiro e o paradoxo da Administração Escolar. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. v. 23, n. 3, p. 561-570, set/dez. 2007. Disponível em: https://www.vitorparo.com.br/wpcontent/uploads/2019/10/josequerinoribeiroeoparadoxodaadministracaoescolar.pdf Acesso em 15 Jun/2021.
PIOLLI, E. Identidade e trabalho do diretor de escola = reconhecimento e sofrimento. 2010. 214 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/251484/1/Piolli_Evaldo_D.pdf . Acesso em: Jul, 2020.
PRIOLLI, J. Quando o diretor se torna um gestor: a verdadeira missão do líder da escola é conciliar as demandas burocráticas e pedagógicas - para garantir que os alunos progridam. Revista Nova Escola - Gestão. 2008. Disponível em https://gestaoescolar.org.br/conteudo/808/quando-o-diretor-se-torna-um-gestor Acesso em: 10 jun/2021.
VERGARA, S. C. Métodos de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2005.
SAVIANI, D. Crise estrutural, conjuntura nacional, coronavírus e educação – o desmonte da educação nacional. Revista Exitus, Santarém/PA, v. 10 (1), 2020. p. 01-25, http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/download/1463/858/3143 Acesso em 28 abr/2021.
SAVIANI, D. As implicações da pandemia para a educação, segundo Dermeval Saviani. 2020b. Em web:https://vermelho.org.br/2020/07/30/as-implicacoes-da-pandemia-para-a-educacao-segundo-dermeval-saviani/ Acesso em 02 mai/2021.
SEED. Secretaria da Educação e do Esporte. Cartilha Gestão em Foco. Unidade 1 – Introdução í gestão pública: princípios e fundamentos. 2018.
SOUZA, A. S. et al. Precarização do trabalho docente: reflexões em tempos de pandemia e pós pandemia. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1-23, 2021. Em web: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4975/4231 Acesso em 24 jun/2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.