Digital Accessibility in Virtual Learning Environments: a Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1143

Abstract

Information and Communication Technologies are present in people's daily lives, causing changes in entertainment, professional personal contact, and learning. E-learning courses use these resources through Virtual Learning Environments. In this context, it is essential that this environment has accessibility resources so that people with disabilities can also follow the course. This article aims to 1) To identify the studies that are being carried out with the objective of providing digital accessibility in E-learning courses; 2) To compare the selected studies to verify possible common characteristics between the researches; 3) To present the results of the analysis done, showing the similarities and differences between the researches analyzed. A systematic review was carried out with articles, using as descriptors: "Virtual learning environment", "Accessibility" and "Disability", in which 14 articles were selected. The review found that most of the studies analyzed include people with visual impairments, use Moodle as a Virtual Learning Environment, and it was identified that the W3C and WCAG accessibility guidelines are considered in almost all articles studied. Developing proposals for accessible courses requires a multidisciplinary team, with accessibility planning from its conception. This avoids rework, costs, and expands the accessibility culture. Despite the presented studies, it is observed that accessibility in E-learning courses will still have a long way to go.

Keywords: E-learning. Moodle. Inclusion.

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Author Biographies

Ligia Petrolini de Oliveira, Universidade Federal do ABC

Concluiu graduação em Bacharelado em Ciências Biomédicas (2004) e graduação em Bacharelado e Licenciatura em Ciências Moleculares (2005) pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), onde obteve duas Iniciações Cientí­ficas na área de Biologia Molecular, estudando genes da cana-de-açúcar envolvidos no metabolismo de sacarose. Concluiu o Mestrado e o Doutorado em Oncologia no Centro Internacional de Pesquisa do AC Camargo Cancer Center (antiga Fundação Antonio Prudente - Hospital AC Camargo) com pesquisas sobre o câncer colorretal, todos como bolsista da FAPESP. Concluiu dois anos de pós doutorado na Universidade Federal do ABC (UFABC), vinculada ao programa de Pós-Graduação em Biossistemas, na área de Bioquí­mica e Biologia Celular, como bolsista da Capes. Atualmente é professora tutora do curso de Medicina da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS).

Victoria Alejandra Salazar Herrera, Faculdades Metropolitanas Unidas

Professora nos cursos de Engenharia de Controle e Automação e Engenharia Elétrica no Centro Universitário Faculdades Metropolitanas Unidas. Possui graduação em Engenharia Eletrônica e da computação - Universidad Mayor de San Andrés (2008) diploma validado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2013). Mestre em Energia (2011) - Universidade Federal do ABC. Especialização em Organização e administração pedagógica de aulas - Universidad Mayor de San Andrés (2015). Doutor em Energia (2016) Universidade Federal do ABC. Atuou como supervisora a distância no curso de Engenharia de Computação na Universidade Virtual do Estado de São Paulo, professora conteudista cursos de Pós-Graduação EaD Kroton Educacional, tutora no curso de especialização de Ensino de Quí­mica da UFABC, no Núcleo de Tecnologias Educacionais (NTE) da UFABC, no Programa Anual de Capacitação Continuada (PACC), no curso de Especialização em Ciência e Tecnologia (2010-2012 e atual), e Supervisionou os tutores do curso de Educação em Direitos Humanos. Atua principalmente nos seguintes temas: diagnóstico de falhas, processamento digital de sinais, máquinas elétricas, eletrônica digital, Desenvolvimento sustentável e Educação a distância. 

Siony da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Possui graduação em Ciências Biológicas Modalidade Médica pela Universidade de Mogi das Cruzes (1978), pós graduação em Análise de Sistemas pela Faculdade de Ciências Econômicas de São Paulo (1984) mestrado em Educação pela Universidade Bandeirante de São Paulo (2002) e Especialização em Educação em Saúde (2009), Especialização em Design Instrucional (2012), Especialização em Mí­dias na Educação (2016). 

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Published

2021-01-12

How to Cite

dos Santos, C. E. R., Oliveira, L. P. de ., Herrera, V. A. S. ., & da Silva, S. . (2021). Digital Accessibility in Virtual Learning Environments: a Systematic Review. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1143

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Revisões

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