Tutoring in the Context of Distance Education: Mediated Action in a Sociocultural Perspective
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2158Keywords:
Distance education, Mediated action, MediationAbstract
The study communicates emerging understandings about the meanings related to the role of tutor mediation in distance education, anchoring itself in a theoretical framework from a sociocultural perspective. It is a phenomenological-hermeneutic theoretical essay communicated through a brief narrative review. The understandings emerge from the analysis constituted in the data collection and information gathering about tutors in distance education legislation in Brazil, co-constructed with studies from the Brazilian scientific community and articulated with the theoretical significance of mediation in the sociocultural perspective. As a result, it is highlighted that tutor mediation in distance education might be understood as an action mediated by mediational means. In this, mediational means for the tutor's action involve artifacts/tools, such as writing, inquiring, and speech (audio), in addition to several modes of semiotic representation of the themes under study in ongoing activities.
Keywords: Distance education. Tutor. Mediation. Mediated action. UAB.
Downloads
References
BELLONI, M. L. Ensaio sobre a educação a distância no Brasil. Educação & sociedade, v. 23, p. 117-142, 2002.
BICUDO, M. A. V. The View of the World and of Knowledge Made Explicit by Phenomenology: A Turning Point in the Way of Understanding Reality. In: BICUDO, M. A. V. (ed.). Constitution and Production of Mathematics in the Cyberspace: A Phenomenological Approach. Suiça: Springer Nature, 2020, p. 17-34.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB nº 41/2002, aprovado em 2 de dezembro 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação a Distância na Educação de Jovens e Adultos e para a Educação Básica na etapa do Ensino Médio. Ministério da educação. Brasília, DF: Planalto, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES nº 197/2007, aprovado em 13 de setembro de 2007 - Instrumentos de avaliação para credenciamento de Instituições de Educação Superior para a oferta de cursos superiores na modalidade à distância, nos termos do art. 6o, inciso V, do Decreto no 5.773/2006. Brasília, DF: Planalto, 2007a.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria CAPES nº 183, de 21/10/2016 – Diretrizes para concessão e pagamento de bolsas do Sistema UAB. Brasília, DF: Planalto, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES nº 1, de 11 de março de 2016 - Estabelece Diretrizes e Normas Nacionais para a Oferta de Programas e Cursos de Educação Superior na Modalidade a Distância. Brasília, DF: Planalto, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação a Distância. Referenciais de Qualidade para a Educação Superior à Distância. Brasília, DF: Planalto, 2007b. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf -Acesso em: 20 ago. 2008.
BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB. Brasília, DF: Planalto, 2006.
BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil - UAB. Brasília, DF: Planalto, 2006.
BRASIL. Presidência da República. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 , que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Planalto, 2017.
BRASIL. Presidência da República. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Planalto, 1996.
CANUTO, P. R.; ALVES, M. L. B.; VALE, L. M. O tutor como parte substancial do processo de aprendizagem na educação à distância. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 10, p. 99947-99957, 2021.
DEGÁSPERI, A.; DEGÁSPERI, L. Tutor EaD: A Peça chave da aprendizagem. Revista Paidéi@-Revista Científica de Educação a Distância, v. 5, n. 8, 2013.
DUARTE, P. O ensaio como narrativa. Viso: Cadernos de estética aplicada, v. 9, n. 17, p. 188-199, 2016.
FAZIO, A. A. Ações mediadas do professor-tutor na EAD : processo de co-criação da linguagem de professores de Ciências. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) – Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande, p. 196, 2023.
FAZIO, A. A.; HECKLER, V.; GALIAZZI, M. C. Indagação Dialógica de Gordon Wells em Processos Formativos com Professores: Interlocuções com a Comunidade Científica Internacional. Revista Contexto & Educação, v. 37, n. 116, p. 57-75, 2022.
FAZIO, A. A; HECKLER, V.; GALIAZZI, M. C. Formação Continuada: Discussão e Reflexão sobre a Prática do Professor-Tutor. In: SANTOS, A. B.; MACHADO, J. P.; COLVERO, R. B. (org.). Pesquisa e Sociedade: desafios e possibilidades. 1. ed.– Pelotas: BasiBooks, 2020. p. 484-496.
GARCIA, M. F.; SILVA, D. Criação e validação da escala de avaliação da prática do professor tutor. Revista Paidéi@-Revista Científica de Educação a Distância, v. 8, n. 13, 2016.
GREEN, B. N.; JOHNSON, C. D.; ADAMS, A. Writing narrative literature reviews for peer-reviewed journals: secrets of the trade. Journal of chiropractic medicine, v. 5, n. 3, p. 101-117, 2006.
KARLSSON, Göran. Learning Science by Digital Technology. Students' understanding of computer animated learning material. 2010. Trabalho de Conclusão de Curso - Chalmers University of Technology & University of Gothenburg, Gothenburg, 2010.
KHOO, Elaine GL. Developing an online learning community: A strategy for improving lecturer and student learning experiences. 2010. Tese (doutorado) - University of Waikato, Hamilton, 2009.
MACHADO, L. D.; MACHADO, E. C. O papel da tutoria em ambientes de EAD. In: Congresso Internacional de Educação a Distância. Anais. 2004. p. 1-11.
MARTINS, A. P. Tutoria na Educação a Distância: Um Estudo Sobre a Função Pedagógica do Tutor. Dissertação (Pós-graduação) – Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina. Santa Catarina, p. 64, 2019.
MELLO, M. A. O conceito de mediação na teoria histórico-cultural e as práticas pedagógicas. APRENDER-Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, n. 23, p. 72-89, 2020.
MUUKKONEN-VAN DER MEER, Hanni et al. Perspectives on knowledge creating inquiry in higher education. 2011. Trabalho de Conclusão de Curso - University of Helsinki, Finland, 2011.
PALERMO, R. R. O. Os saberes e as práticas docentes do professor tutor no ensino superior na modalidade a distância. Tese (Doutorado em Educação: História, Política e Sociedade) – Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, p. 221, 2018.
REIS, S. R.; BATTINI, O. O trabalho do tutor na EaD: função, atribuições e relações entre o professor e o aluno. EmRede-Revista de Educação a Distância, v. 5, n. 3, p. 560-570, 2018.
SÁ, I. Educação a distância: processo contínuo de inclusão social. Fortaleza: CEC, p. 47, 1998.
SANTANA, O. A. Tutoria e o sujeito tutor na Universidade Aberta do Brasil: mediações, formação e narrativas. In: SANTANA, O.A.; PADILHA, M.A.S. (ORG.) Tutor EAD e o processo de tutoria da Universidade Aberta do Brasil. São Paulo: Blucher, 2017. p. 21-41.
SATHLER, L. Referenciais de qualidade para a Educação superior a distância: Desafios de uma caminhada regulatória. Colabor@-A Revista Digital da CVA-RICESU, v. 5, n. 17, 2009.
VELOSO, B.; MILL, D. Tutoria no sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB): uma análise dos tutores presenciais e virtuais. Revista de Educação Pública, v. 29, p. 1-17, 2020.
VYGOTSKY, L. S. Thinking and Speech. In: RIEBER, R. W.; CARTON, A. S. (eds.). The Collected Works of L. S. Vygotsky (Vol. 1): Problems of General Psychology. New York: Plenum Press, 1987, p. 39-285.
VYGOTSKY, L. S. Thought and Language. 3 ed. Cambridge: MIT press, 1986.
WELLS, G. Action, talk, and text: Learning and teaching through inquiry. Nova Iorque: 1 ed. Teachers College Press, 2001.
WELLS, G. Dialogic inquiry: Towards a socio-cultural practice and theory of education. 1 ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.
WELLS, G. Inquiry as an Orientation for Learning, Teaching and Teacher Education. In: WELLS, G.; CLAXTON, G. (ed.). Learning for Life in the 21st Century: Sociocultural Perspectives on the Future of Education. Oxford: Blackwell Publishers Ltd, 2002, p. 197-210.
WELLS, G. The meaning makers: Learning to talk and talking to learn. 1 ed. Bristol: Multilingual Matters, 2009.
WERTSCH J. V. The Primacy of Meadiated Action in Sociocultural Studies. Mind, Culture, and Activity, v.1, n. 4, 1994.
WERTSCH, J.V. Computer Mediation, PBL, and dialogicality. Distance Education, v.23, n.1, 2002.
WERTSCH J. V. Voices of the Mind: A sociocultural approach to mediated action. EUA: Harvard College, 1993.
WERTSCH J. V. Mind as Action. New York: Oxford University Press. 1998.
WERTSCH J. V. Vygotsky and the Social Fomartion of Mind. EUA: Harvard College, 1985.
WERTSCH, J. V. Psychology: L. S. Vygotsky’s ‘New’ Theory of Mind. The American Scholar, vol. 57, n. 1, 1988, p. 81–89. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/41211493 - Acesso em: fev. 2023.
WERTSCH, J.V.; RÍO, P.D.; ÁLVAREZ, A. Estudios socioculturales: historia, acción y mediación. In: WERTSCH, J.V.; RÍO, P.D.; ÁLVAREZ, A. (org.). La mente sociocultural: aproximaciones teóricas y aplicadas. Madri: Fundación Infancia y Aprendizaje, 2006, p. 9-34.
WESTBERRY, N. C. An activity theory analysis of social epistemologies within tertiary-level eLearning environments. 2009. Tese (doutorado) - University of Waikato, Hamilton, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.