Interaction and Collaboration in Training Digital Pedagogical Mediator
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.941Abstract
Our research was developed in one of the classes of the online course, as a result of a partnership between the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), the Open University of Portugal (UAb) and the Paulista State University (UNESP), for the training of 1500 students. This study presents the experience of one of the authors in the training course of digital pedagogical mediators for distance education, emphasizing the importance of interaction and collaborative work in the construction of knowledge. Engeström's (1994) concept of expansive learning and SCHLÜNZEN's (2015) Constructive, Contextualized, and Meaningful (CCS) approach form the basis of this study. A qualitative methodological approach was adopted through content analysis by Bardin (2009), from which observations are made on the nature of interaction in proposed activities in the virtual learning environment (VLE) and in a group using the WhatsApp application. We can affirm that communication processes were fundamental to form the mediator teacher, an essential condition for promoting interaction and collaborative work.
Keywords: Collaboration. Interaction. Training of pedagogical mediators. Distance education.
Downloads
References
ARAMBURUZABALA, P.; GARCíA, R. El aprendizaje-servicio en la formación de maestros. Revista del Congrés Internacional de Docència Universití ria i Innovació (CIDUI), v. 1, n. 1, 2012. Disponível em https://www.cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/view/232 Acesso em 10 mai. 2019.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, LDA, 2009.
BATES, A.W. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. São Paulo: Artesanato Educacional, 2016.
CORTELAZZO, I. B. de C. Prática pedagógica, aprendizagem e avaliação em educação a distância. Curitiba: Intersaberes, 2013.
CZESZAK, W; MATTAR, J. Autoavaliação e colaboração na formação online: revisão de literatura e estudo de caso, 2018 (artigo aguardando publicação).
DAMIANI, M. F. Entendo o trabalho colaborativo em educação e revelando seus benefícios. Educar, n. 31, p. 213–230, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n31/n31a13.pdf Acesso em 07 abr. 2019.
DIAS, P. Comunidades de educação e inovação na sociedade digital. Educação, Formação & Tecnologias-ISSN 1646-933X, v. 5, n. 2, p. 4-10, 2012. Disponível em http://www.eft.educom.pt/index.php/eft/article/view/314 Acesso em 10 mai. 2019.
DIAS, P. Inovação pedagógica para a sustentabilidade da educação aberta e em rede. Educação, Formação & Tecnologias-ISSN 1646-933X, v. 6, n. 2, p. 4-14, 2013. Disponível em http://www.eft.educom.pt/index.php/eft/article/view/399 Acesso em 10 mai. 2019.
ENGESTRÖM, Y. Teachers as collaborative thinkers: activity-theoretical study of an innovative teacher team. In: Carlgren, I; Handal, G.; Vaage, S. Teachers"™ minds and actions: research on teachers` thinking and practice. London: Falmer Press, 1994.
MOORE, M. G. Teoria da distância transacional. Revista brasileira de aprendizagem aberta e a distância, v. 1, 2002.
Okada, A. Engaging Learning Communities in Producing, Adapting, Sharing and Disseminating Open Educational Resources, 19th International Conference on Learning, The International Journal of Learning, 2012.
Okada, A. Competências-chave para coaprendizagem na era digital: Fundamentos, Métodos e Aplicações. Lisboa: Ed. Facto, 2014.
SCHLÜNZEN, E. T. M. Abordagem Construcionista, Contextualizada e Significativa: Formação, Extensão e Pesquisa em uma Perspectiva Inclusiva. Tese (Livre Docência). Universidade Estadual Paulista. 200 fl., 2015.
SCHLÜNZEN, E. T. M.; SCHLÜNZEN JUNIOR, K.; SANTOS, D. A. N. Enfoque construccionista, contextualizado y significativo: entornos educativos inclusivos en la era digital. In: J. Quintana; Ó. Y. Aparicio. (Org.). Temas emergentes en Educación. 1ed.Bogotá: Ediciones Universidad Central, 2017, v. 1, p. 69-86.
SCHNITMAN, I.M. A mediação pedagógica e o sucesso de uma experiência educacional on-line. Revista ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v.12, n. esp., p.287-314, mar. 2011.
SILVA, M. Sala de aula interativa. São Paulo: Loyola, 2010.
SMITH, F. Leitura Significativa. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 1999.
TORI, R. Educação sem Distância. São Paulo: Editora Senac, 2010.
VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. 7a. edição. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.