Interaction and Collaboration in Training Digital Pedagogical Mediator

Authors

  • Wanderlucy Czeszak Universidade Anhembi Morumbi https://orcid.org/0000-0002-9434-655X
  • Daniela Melaré Vieira Barros Universidade Aberta -Portugal
  • Elisa Tomoe Moriya Schlünzen UNESP
  • Daniela Jordão Garcia Perez Universidade Estadual Paulista

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.941

Abstract

Our research was developed in one of the classes of the online course, as a result of a partnership between the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), the Open University of Portugal (UAb) and the Paulista State University (UNESP), for the training of 1500 students. This study presents the experience of one of the authors in the training course of digital pedagogical mediators for distance education, emphasizing the importance of interaction and collaborative work in the construction of knowledge. Engeström's (1994) concept of expansive learning and SCHLÜNZEN's (2015) Constructive, Contextualized, and Meaningful (CCS) approach form the basis of this study. A qualitative methodological approach was adopted through content analysis by Bardin (2009), from which observations are made on the nature of interaction in proposed activities in the virtual learning environment (VLE) and in a group using the WhatsApp application. We can affirm that communication processes were fundamental to form the mediator teacher, an essential condition for promoting interaction and collaborative work.

Keywords: Collaboration. Interaction. Training of pedagogical mediators. Distance education.

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Author Biography

Wanderlucy Czeszak, Universidade Anhembi Morumbi

Possui graduação em Bacharelado e Licenciatura em Francês e Português pela Universidade de São Paulo (1988) e mestrado em Educação pela Universidade de São Paulo (1997). É doutora pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, na área de Educação e Tecnologias (2011). Professora de Leitura e Produção de Textos, Comunicação e Expressão presencial e on-line, Literaturas Brasileira e Portuguesa e Metodologia do Ensino desde 1991 em diversas universidades e uma das responsáveis pelas primeiras turmas de Oficinas de Formação de Professores na Universidade Anhembi Morumbi. Atualmente trabalha como professora no curso de pós-graduação Inovação em Tecnologias Educacionais, da Universidade Anhembi Morumbi, na disciplina Fundamentos de EaD. Trabalha também como consultora, conteudista e tutora de cursos de educação on-line, além de desenvolver projetos e pesquisas em Educação a Distância.

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Published

2020-04-01

How to Cite

Czeszak, W., Barros , D. M. V., Elisa Tomoe Moriya, & Perez, D. J. G. (2020). Interaction and Collaboration in Training Digital Pedagogical Mediator. EaD Em Foco, 10(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.941

Issue

Section

Original Articles