A Proposal for Continuing Education Course for Online Teachers
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.851Abstract
Although Distance Education is based on the physical distance between teacher and students, it replaces bidirectional with multidirectional logic and it requires rapid adaptation of students and teachers to use the technologies that are incorporated into this modality each day. In this case, it is highly necessary a professional able to mediate student and knowledge, in a differentiated and effective way: the online teacher. This paper presents an educational product developed during the professional master's degree course in Science. This is an Instructional Design resource in the form of an Activity Map for future elaboration of an Online Teaching Training Course. Using the methodological approach of action research, sixteen professors from Unigranrio University showed elements that contributed to develop the product as a form of intervention to improve work in DE. For data analysis and for the elaboration of the educational product proposed here, we have used content analysis from the perspective of Bardin (2011). Three online meetings were held with teachers in order to discuss and present proposals for the subject of continuing education, essential to the tutor's work. Through the product developed it was possible to visualize all the paths that should be followed by the online teacher, so that this professional can mediate, monitor and evaluate learning autonomously. The results showed that there are specific demands for the teacher's performance in distance education and the creation of continuing education courses for online teachers proved to be a relevant strategy to facilitate the understanding of the work performed by this professional.
Keywords: Online Teacher Training. Distance Education. Instructional Design.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Pioneira, 2011.
BARREIRO, R. M. C. Um breve panorama sobre o design instrucional. EaD em foco, v. 6, n. 2, ago. 2016. Disponível em: http://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/375/187. Acesso em: 12 jun. 2019.
doi:https://doi.org/10.18264/eadf.v6i2.375.
BERNADINHO, H. S. A tutoria na EaD: os papéis, as competências e a relevância do tutor. Revista Paidéi@, Unimes Virtual, v.2, n. 4, jul. 2011. Disponível em: http://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php? journal=paideia&page=article&op=view&path[]=166 Acesso em: 20 nov. 2018.
BRASIL. Portaria nº 2.253, de 18 de outubro de 2001. Dispõe sobre a introdução nas instituições de ensino superior do sistema federal de ensino, na organização pedagógica e curricular de seus cursos superiores reconhecidos, a oferta de disciplinas que, em seu todo ou em parte, utilizem método não presencial, com base no Art. 81 da Lei nº 9.394, de 1996. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/marg/portar/2001/portaria-2253-18-outubro-2001-412758-norma-me.html. Acesso em: 16 jan. 2019.
BRASIL. Portaria nº 4.059, de 10 de dezembro de 2004. Dispõe sobre a oferta de disciplinas integrantes do currículo que utilizem modalidade semipresencial, com base no Art. 81 da Lei nº 9.394, de 1.996. Disponível em http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/nova/acs_portaria4059.pdf. Acesso em: 16 de janeiro 2019.
BRASIL. Decreto nº 5.800, de 8 de junho de 2006. Dispõe sobre o Sistema Universidade Aberta do Brasil: UAB. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/23-11-2017-Decreto-n-5800-UAB.pdf. Acesso em: 16 jan. 2019.
BRASIL. Portaria nº 1.134, de 10 de outubro de 2016. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Disponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/1988/portaria-n-1134. Acesso em: 16 jan. 2019.
BRASIL. Portaria nº 1.428, de 28 de dezembro de 2018. Dispõe sobre a oferta, por instituições de educação superior - IES, de disciplinas na modalidade a distância em cursos de graduação presencial. Disponível em: http://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/2669/portaria-mec-n-1.428-2018 Acesso em: 16 jan. 2019.
CARR, W.; KEMMIS, S. Becoming critical: becoming critical knowing through action research. Londres: Falmer Press, 1986.
CHAQUIME, L. P.; FIGUEIREDO, A. P. S. O papel do designer instrucional na elaboração de cursos de educação a distância: exercitando conhecimentos e relatando a experiência. ESUD 2013: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DIST NCIA. Belém/PA, 10, 2012; São Luiz, Maranhão. Anais eletrônicos. Disponível em: http://www.aedi.ufpa.br/esud/trabalhos/poster/AT2/114065.pdf. Acesso em: 7 set. 2018.
ESQUINCALHA, A. C, et al Sistemas de tutoria em cursos de pós-graduação a distância: o caso do laboratório de novas tecnologias de ensino da Universidade Federal Fluminense. Niterói, 2009. Disponível em: http://reposital.cuaed.unam.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/2904/1/da%20Concei%C3%A7%C3%A3o,%20Agnaldo.pdf. Acesso em: 15 nov. 2018.
FILATRO, Andrea. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 34ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
GATTI, B. A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Brasileira de Formação de Professores, v. 1, n. 1, p. 90-102, maio 2009.
LÉVY, P. Cibercultura. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 2000.
MACHADO, L. D.; MACHADO, E. de C.. O papel da tutoria em ambientes EaD. 11º CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇíO A DIST NCIA. Salvador, 2004. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2004/por/htm/022-TC-A2.htm. Acesso em: 15 nov. 2018.
MORAN, J. M. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2013.
NOBRE, C.; MELO, K. Convergência das competências essenciais do mediador pedagógico da EaD. VIII CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DIST NCIA. Ouro Preto, 2011. Disponível em: http://pigead.lanteuff.org/course/view.php?id=124. Acesso em: 18 nov. 2017.
PEDROSA, S. M. P. de A.. A educação a distância na formação continuada do professor. Educ. Rev., Curitiba, n. 21, p. 1-15, jun. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602003000100006&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 5 nov. 2018.
SANTOS, E.O. dos; TRACTENBERG, L.; PEREIRA, M.. Competências para docência online: implicações para formação inicial e continuada de professores tutores do FGV online. CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇíO A DIST NCIA, Abed, Florianópolis, dez. 2005.
SANTOS, R. A formação de formadores na cibercultura e a atuação docente universitária. Educação em Foco, Juiz de Fora, v. 23, n. 1, p. 153-174, jan./abr. 2018.
SARTORI, A. S. Educação a distância: novas práticas pedagógicas e as tecnologias da informação e da comunicação. Linhas, v. 3, n. 2, 2007.
SILVA, I. M. M. Múltiplos papéis dos professores na Educação a Distância e práticas de letramento digital. CONGRESSO INTERNACIONAL ABED DE EDUCAÇíO A DIST NCIA, 15, Recife, 2009. Anais eletrônicos. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2009/CD/trabalhos/252009084314.pdf. Acesso em: 17 ago. 2018.
SILVA, O. S. da. Gestão de equipes de EaD. 13º CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇíO A DIST NCIA. Curitiba, setembro, 2007. Disponível em: http://pigead.lanteuff.org/course/view.php?id=121. Acesso em: 30 nov. 2019.
VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
ZARIFIAN, P. Objetivo competência: por uma nova lógica. São Paulo: Atlas, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.