Assessing the Performance and Costs of Graduation of the Federal Institutions of Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.828Abstract
Federal higher education institutions (IFES) have been labeled as inefficient on undergraduate education activities. The focus of the criticisms frequently made by the media and by international agencies, such as the newspaper O Globo and the World Bank, is the high annual cost per student, high dropout rates,and a good part of their students belong to the upper classes. IFES role have been recognized regarding all the other activities of postgraduation, research and extension because they account, together with the state universities, for 83.8% of the total of postgraduate students of all IFES and they are responsible for a large amount of the countrys scientific literature. IFES are also recognized for the importance of their extension activities, such as providing health care to the population at their teaching hospitals, offering continuing education training to primary education teachers and by the importance and excellence of their technical education and schools. In the present study we show that the e criticisms regarding IFES undergraduate education of do not proceed. The annual expenditure per student is equivalent to the private institutions of higher education, IFES graduation rate is 24% superior compared to others and the majority of their graduates have a family income of less than 4,5 minimum wages, and only 12% belong to families with incomes above 10 minimum wages. In addition, based on the results of their students in Enade exams from 2015 to 2017, we show that courses quality average is higher than others private institutions of higher education.
Downloads
References
AMARAL, Nelson Cardoso. Evolução do custo do aluno das IFES: Eficiência? Avaliação, Campinas, v. 9, nº 2, p. 115-125, 2004;
BIELSCHOWSKY, C. Qualidade na educação superior a distância no Brasil: onde estamos, para onde vamos?. EaD em Foco, v. 8(1), 2018. doi: https://doi.org/10.18264/EaDf.v8i1.709.
BIELSCHOWSKY, C. Análise dos resultados do Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (Enade) para Educação a Distância do ciclo 2015 a 2017. EaD em Foco, v. 8(1), 2018. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v8i1.758.
BIELSCHOWSKY, C. E.; MASUDA, M. O. Diplomação na Educação Superior a Distância. EmRede, Revista da Educação a Distância, v. 5, nº 1, 2017.
CHAVES, Vera L. J.; AMARAL, N. C. A educação superior no Brasil: os desafios da expansão e do financiamento e comparações com outros países. Revista Educação em Questão (UFRN. Impresso), v. 51, p. 95, 2015.
CAPES: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Microdados de Discentes da Pós-Graduação stricto sensu do Brasil em 2017. Disponível em: https://dadosabertos.capes.gov.br/dataset?groups=avaliacao-da-pos-graduacao. Acesso em: 18 maio 2019.
CONTROLADORIA GERAL DA UNIíO. Portal da Transparência (s.d.). Disponível em: http://www.portaltransparencia.gov.br/download-de-dados/despesas-execucao.
DAVIDOVICH, Luis. Universidades públicas respondem por mais de 95% da produção científica do Brasil. Notícias da Academia Brasileira de Ciências, 15 de abril de 2019. Disponível em: http://www.abc.org.br/2019/04/15/universidades-publicas-respondem-por-mais-de-95-da-producao-cientifica-do-brasil/.
GUIA DO ESTUDANTE. Quanto custa fazer uma faculdade?, São Paulo, 2017. Disponível em: https://guiadoestudante.abril.com.br/universidades/quanto-custa-fazer-uma-faculdade/.
INEP: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Microdados do Censo de Educação Superior 2005-2017 e Microdados do Enade (s.d.). Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/microdados. Acesso em: 29 jan. 2018.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Metodologia de cálculo dos indicadores de fluxo da educação superior (s.d.). Disponível em: http://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/indicadores_educacionais/2017/metodologia_indicadores_trajetoria_curso.pdf.
MAGALHíES, Elizete A.; SILVEIRA, Suely F. R.; MAGALHíES, Elenice M. Gestão de custos nas instituições federais de ensino superior: uma análise das metodologias de apuração do custo por aluno. Anais do Encontro de Administração Pública e Governança. 2016. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/ENAPG262.pdf.
OLIVA, Patricio. Apuração do custo das universidades federais e sua relação com os respectivos quantitativos de alunos. Nota Técnica MEC/SE Nº 4/2018.
O GLOBO. Entenda quanto custa um aluno numa universidade federal brasileira. Disponível em: https://oglobo.globo.com/sociedade/entenda-quanto-custa-um-aluno-numa-universidade-federal-brasileira-23666877. Acesso em: 18 maio 2019.
SANTOS, Alexandre R.; BARBOSA, Flávia L. S.; MARTINS, Daniel F. V.; MOURA, Heber J. de. Orçamento, indicadores e gestão de desempenho das universidades federais brasileiras. Administração Pública e Gestão Social, v. 9(4), p. 276-285, out./dez., 2017.
TRIBUNAL DE CONTAS DA UNIíO: TCU. Orientações para o cálculo dos indicadores de gestão. Decisão plenária do TCU nº 408/02. 2002. Versão revisada em 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/indicadores.pdf. Acesso em 17 maio 2019.
TRIBUNAL DE CONTAS DA UNIíO: TCU. Orientações para o cálculo dos indicadores de gestão. Publicação posteriormente regulada pela Instrução Normativa TCU nº 63/10. Disponível em: www.tcu.gov.br/Consultas/Juris/.../judoc%5CIN%5C20130614%5CINT2010-063.doc. Acesso em: 17 maio 2019.
TRIBUNAL DE CONTAS DA UNIíO: TCU. Referencial para avaliação de governança em políticas públicas. 2014. Disponível em: https://portal.tcu.gov.br/governanca/home/. Acesso em: 17 maio 2019.
WORLD BANK (BANCO MUNDIAL). Um ajuste justo - análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. 21 de novembro de 2017. Disponível em: http://www.worldbank.org/pt/country/brazil/publication/brazil-expenditure-review-report.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.