Territory and Deterritorialization: EaD at the State University of Western Paraná
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.775Abstract
The intention of this research is to present the Distance Education Center of the State University of the West of Paraná, located in the city of Cascavel - Paraná, discussing the route for its implementation. The scenario will be contextualized and how the local deployment process for the creation of NEaDUNI was and is being considered and occurring. The discussion is based on theories and ways of conceiving and thinking about teaching and learning, as well as new and other experiments and challenges, in the form of teaching, learning and deterritorialization of established territories. For the theoretical basis we used several authors, such as Deleuze and Guattari, Gallo, Dal Molin, Motter, Dans and Vitkowski, as well as national documents of Distance Education and the said University.
Keywords: Distance Education. State University of Western Paraná. Territory. Deterritorialization.
Downloads
References
ASSMANN, H. Reencantar a Educação: rumo í sociedade aprendente. 9ª ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
BRASIL. Ministério da Educação. Referências de Qualidade para a educação superior a distância. Brasília, 2007.
CATAPAN, Araci Hack. Tertium: o novo modo do ser, do saber e do apreender: Construindo uma taxionomia para mediação pedagógica em tecnologia de Comunicação Digital. Tese (Doutorado em Mídia e Conhecimento) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2001.
DAL MOLIN, B. Mapa referencial para construção de material didático para o Programa e-Tec Brasil [et al.]. Florianópolis: UFSC, 2008.
DAL MOLIN, B.; MOTTER, R. M. B. Educação a Distância para os sentenciados das unidades penais do Paraná e-sipris: rizoma, não decalque. ESUD: X Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. Belém, 2013.
DANS, E. Todo va a Cambiar: Tecnología y evolución: adaptarse o desaparecer. Barcelona: Centro Libros PAPF, S.L.U., 2010.
DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
DELEUZE, G. O abecedário de Gilles Deleuze. Entrevista com G. Deleuze. Editoração: Brasil, Ministério da Educação, TV Escola. Paris: Montparnasse. 2001. 459 min. Disponível em: http://stoa.usp.br/prodsubjeduc/files/262/1015/Abecedario+G.+Deleuze.pdf.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 1. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. vol. 5. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997.
GUATTARI, F.; RONILK, S. (2010). Micropolítica: cartografias do desejo. 10ª ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
GALLO, S. Em torno de uma educação menor. Educação Realidade, Porto Alegre, v. 27, nº 2, p. 169-178, jul./dez. 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/download/25926/1519.
GALLO, S. Deleuze & a Educação. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
GALLO, S. Conhecimento, transversalidade e currículo. Caxambu, 2001.
VITKOWSKI, J. R. Experimentação dos professores na EaD: formas, ritmos, linhas, rizoma. Tese de doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.