Territory and Deterritorialization: EaD at the State University of Western Paraná

Authors

  • Julia Cristina Granetto Moreira UNILA
  • Beatriz Helena Dal Molin Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.775

Abstract

The intention of this research is to present the Distance Education Center of the State University of the West of Paraná, located in the city of Cascavel - Paraná, discussing the route for its implementation. The scenario will be contextualized and how the local deployment process for the creation of NEaDUNI was and is being considered and occurring. The discussion is based on theories and ways of conceiving and thinking about teaching and learning, as well as new and other experiments and challenges, in the form of teaching, learning and deterritorialization of established territories. For the theoretical basis we used several authors, such as Deleuze and Guattari, Gallo, Dal Molin, Motter, Dans and Vitkowski, as well as national documents of Distance Education and the said University.

Keywords: Distance Education. State University of Western Paraná. Territory. Deterritorialization.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julia Cristina Granetto Moreira, UNILA

Doutora do Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Cascavel: PR: Brasil). Professora de Lí­ngua Espanhola na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). jugranetto@gmail.com .

Beatriz Helena Dal Molin, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)

Possui graduação em Letras- Francês (1977), mestrado em Linguí­stica na área de Análise do Discurso pela Universidade Federal de Santa Catarina (1994). Fez doutorado em Engenharia de Produção na área de Mí­dia e Conhecimento, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003). Defendeu a tese denominada: Do tear á tela: uma tessitura de linguagens e sentidos para o processo de Aprendência Atualmente é professor titular da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologia e Aprendência, comunicação, semiótica e conhecimento e leitura e hipertexto. Professora do Programa de Mestrado e Doutorado em Letras/ Linguagem e Sociedade da Universidade Estadual do Oeste do Paraná/UNIOESTE.

References

ASSMANN, H. Reencantar a Educação: rumo í sociedade aprendente. 9ª ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Referências de Qualidade para a educação superior a distância. Brasí­lia, 2007.

CATAPAN, Araci Hack. Tertium: o novo modo do ser, do saber e do apreender: Construindo uma taxionomia para mediação pedagógica em tecnologia de Comunicação Digital. Tese (Doutorado em Mí­dia e Conhecimento) - Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2001.

DAL MOLIN, B. Mapa referencial para construção de material didático para o Programa e-Tec Brasil [et al.]. Florianópolis: UFSC, 2008.

DAL MOLIN, B.; MOTTER, R. M. B. Educação a Distância para os sentenciados das unidades penais do Paraná e-sipris: rizoma, não decalque. ESUD: X Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. Belém, 2013.

DANS, E. Todo va a Cambiar: Tecnologí­a y evolución: adaptarse o desaparecer. Barcelona: Centro Libros PAPF, S.L.U., 2010.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, G. O abecedário de Gilles Deleuze. Entrevista com G. Deleuze. Editoração: Brasil, Ministério da Educação, TV Escola. Paris: Montparnasse. 2001. 459 min. Disponí­vel em: http://stoa.usp.br/prodsubjeduc/files/262/1015/Abecedario+G.+Deleuze.pdf.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 1. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. vol. 5. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1997.

GUATTARI, F.; RONILK, S. (2010). Micropolí­tica: cartografias do desejo. 10ª ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

GALLO, S. Em torno de uma educação menor. Educação Realidade, Porto Alegre, v. 27, nº 2, p. 169-178, jul./dez. 2002. Disponí­vel em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/download/25926/1519.

GALLO, S. Deleuze & a Educação. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GALLO, S. Conhecimento, transversalidade e currí­culo. Caxambu, 2001.

VITKOWSKI, J. R. Experimentação dos professores na EaD: formas, ritmos, linhas, rizoma. Tese de doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2014.

Published

2019-06-28

How to Cite

Granetto Moreira, J. C., & Dal Molin, B. H. (2019). Territory and Deterritorialization: EaD at the State University of Western Paraná. EaD Em Foco, 9(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.775

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)