Distance Education at the State University of Central-West – Unicentro: Public Policies and Actions of the Distance Education Center from 2005-2024

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2609

Keywords:

Public policy, Distance education, Distance education center

Abstract

This article explores the implementation of the Distance Education policy in Brazil, particularly at the State University of the Central-West, UNICENTRO, since the enactment of the Law of Guidelines and Bases of National Education, Law nº 9.394 of 1996 and also, the implementation of the modality in institution, seeking to understand how it has consolidated itself over time. The research identified the historical and regulatory milestones of the sport, analyzing it’s materialization in the state of Paraná and consequently the relationship with the institution. Furthermore, a mapping of postgraduate research on the topic was carried out, offering an overview of academic production in the area between 2005 and 2023. With methodologies qualitative, descriptive, and exploratory, the study used bibliographical and documentary sources. The results reveal that UNICENTRO significantly expanded it’s distance learning offerings over 20 years, overcoming initial resistance and demonstrating a clear commitment to quality and digital inclusion. Distance learning has consolidated as institutional policy, having the need for continuous attention to mitigating dropouts and improving course evaluation to ensure the sustainability and improvement of the modality.


Keywords: Public policies. Distance education. Distance Education Center.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia Maria Bonato, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Master's student in Education of the Postgraduate Program in Education-PPGE/UNICENTRO. Graduated in ECONOMIC SCIENCES from the State University of the Middle West (1999). Experience in the area of ​​Administration and Economics with an emphasis on Economic and Financial Management. I studied some pre-graduate courses in Mathematics. He started in the Distance Education area at UAB/UNICENTRO de Guarapuava-PR, in the courses of the PNAP National Public Administration Program in the Financial Administrative function and in the same PNAP program as a technician on the MOODLE Platform. In higher education as a full professor of Economics at UCP-Faculdades do Centro do Paraná in Pitanga and FACEOPAR in Laranjeiras do Sul. She currently works at NEAD in the NPA/Audiovisual-UNICENTRO-Irati area as an assistant for the production of educational videos. and moderator of web conferences for the Brasília platform. Educational researcher in the area of ​​Public Policies in Distance Learning and Innovation in Assistive Technologies.

References

ALVES, L. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. In: Associação Brasileira de Educação a Distância. RBAAD – Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Volume 10 – 11, 2011.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996b. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União [da República Federativa do Brasil], Brasília, DF, v. 134, n. 248, 23 dez. 1996. Seção I, p. 27834-27841.

BRASIL. Decreto nº 2.494, de 10 de fevereiro de 1998a. Regulamenta o art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 fev. 1998.

BRASIL. Decreto nº 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394/1996, que trata da educação a distância. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 20 dez. 2005.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Dispõe sobre a oferta de educação a distância. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 26 maio 2025.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 11, de 20 de junho de 2017. Dispõe sobre normas para credenciamento de instituições e oferta de cursos superiores a distância. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 21 jun. 2017.

BRASIL. Decreto nº 12.456, de 19 de maio de 2025. Institui a Política Nacional de Educação a Distância e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 20 maio 2025. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2025/Decreto/D12456.htm - Acesso em: 26 set. 2025.

BRASIL. Portaria nº 378, de 19 de maio de 2025. Dispõe sobre a regulamentação da oferta de cursos de graduação e pós-graduação lato sensu nas modalidades presencial, semipresencial e a distância. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 20 maio 2025. Disponível em: https://www.in.gov.br/ - Acesso em: 26 set. 2025.

BRASIL. Portaria nº 381, de 20 de maio de 2025. Estabelece regras de transição para a adequação das instituições de educação superior ao disposto no Decreto nº 12.456, de 19 de maio de 2025. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 21 maio 2025. Disponível em: https://www.in.gov.br/ - Acesso em: 26 set. 2025.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. Ed. UNESP, 1997.

BOURDIEU, P. Meditações pascalinas. 2.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CNE). Pareceres diversos sobre Educação a Distância. Disponíveis em: http://portal.mec.gov.br - Acesso em: 26 maio 2025.

KPINIS, B. Educação superior à distância no Brasil: tendências e perspectivas. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. M. M. Educação a distância: o estado da arte (Org.). São Paulo: Pearson, 2009.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5. ed. Campinas: Papirus, 2014. p. 167-169.

PARANÁ. Decreto Governamental nº 3.444, de 08 de agosto de 1997. Disponível em: https://leisestaduais.com.br/pr/decreto-n-3444-1997-parana-reconhecida-a-universidade-estadual-do-centro-oeste-unicentro - Acesso em: 27 maio 2025.

PARANÁ. Decreto nº 2841/2015 a. Institui, na Secretaria de Estado do Paraná da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior-SETI, o Sistema da Universidade Virtual do Paraná - SISTEMA UVPR, a partir das Instituições Estaduais de Ensino Superior. 23 de novembro de 2015. Edição 9581. Disponível em: https://www.uvpr.pr.gov.br/wp-content/uploads/2020/01/Decreto-2841-Sistema-Universidade-Virtual-do-Parana.pdf - Acesso em: 27 maio 2025.

PARANÁ. Resolução nº 335/2015b. Disponível em: https://www.legislacao.pr.gov.br/legislacao/pesquisarAto.do?action=exibir&codAto=156921&indice=1&totalRegistros=4&dt=19.7.2024.17.15.4.758 - Acesso em: 27 maio 2025.

SANTINELLO, J.; KNUPPEL, M. A. C. A trajetória da Universidade Estadual do Centro-Oeste/PR/BR com relação à educação a distância EaD institucional. In: BRITO, G. S. (Org.). Cadernos de educação a distância. Curitiba: UFPR, 2012. v. 1, p. 59-76.

SISTEMA UNIVERSIDADE ABERTA DO BRASIL (SISUAB). CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-a-distancia/universidade-aberta-do-brasil -Acesso em: 28 maio 2024.

UNIVERSIDADE VIRTUAL DO PARANÁ – UVPR. Plano Estratégico 2023-2027: inovação e expansão da educação digital. Curitiba: UVPR, 2023. Disponível em: https://uvpr.pr.gov.br - Acesso em: 27 maio 2025.

UNIVERSIDADE DO CENTRO-OESTE – UNICENTRO. Plano de Desenvolvimento Institucional. 2013-2017. Aprovado pela Resolução no 065-COU/UNICENTRO, de 25 de junho de 2013.

Published

2025-10-15

How to Cite

Bonato, P. M., & Schneckenberg, M. (2025). Distance Education at the State University of Central-West – Unicentro: Public Policies and Actions of the Distance Education Center from 2005-2024. EaD Em Foco, 15(1), e2609. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2609

Issue

Section

Estudos de Caso

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.