Accessible Technologies and Innovative Practices in the Continuing Education of Teachers in Special Education from an Inclusive Perspective
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2577Keywords:
Distance education, Special education, Accessibility., Teacher trainingAbstract
Distance Education (DE) has become a viable alternative for the continuing education of teachers, particularly given the limited access to in-person programs. However, most DE opportunities are offered by private institutions, restricting free anda high-quality access—especially in the field of Special Education. This study analyzes the pedagogical strategies of a Lato Sensu postgraduate course in Special Education and Technological Innovation, aimed at training teachers for inclusive practices. The course integrates themes such as accessibility, human rights, and the use of diverse educational and assistive resources in real teaching contexts. Delivered in a distance learning format, the program comprises ten modules and includes a final project focused on creating accessible, low-complexity educational objects. Using a qualitative approach, the study adopts the Design-Based Research methodology to analyze and refine educational interventions in authentic settings. Data from two cohorts reveal promising results in terms of participant reach, retention, and engagement, attributed to the pedagogical strategies and accessibility features implemented through the Moodle platform. The findings suggest that the integration of DE, accessibility, and technological innovation can meaningfully enhance teacher training and support the advancement of inclusive education in Brazil.
Keywords: Distance education. Special education. Accessibility. Teacher training.
Downloads
References
BAIRRAL, M. A. Tecnologia da Informação e Comunicação na Formação e Educação Matemática. 2. ed. Seropédica, RJ: EDUR, 2012. 101p. (Série InovaCom TIc, v.1)
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação superior 2024: resumo técnico [recurso eletrônico]. Brasília: Inep, 2024. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2023/resumo_tecnico_do_censo_da_educacao_superior_2023.pdf - Acesso em: Abr. 2025.
BUZATO, M. K. Inclusão digital como invenção do quotidiano: um estudo de caso. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 38, p. 325-342, 2008.
CARVALHO, F.; PIMENTEL, M. Atividades autorais online: aprendendo com criatividade. SBC Horizontes, 2020.
COBB, P. et al. Design experiments in educational research. Educational Researcher, [S.l.], v. 32, n. 1, p. 9–13, 2003. Disponível em: http://www.jstor.org/stable/3699928 - Acesso em: 01 maio 2025.
JENKINS, H. Cultura da convergência. Aleph, 2015.
LÉVY, P. Cibercultura. Editora 34, São Paulo, 2010. Disponível em: https://mundonativodigital.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/03/cibercultura-pierre-levy.pdf - Acesso em: 01 maio 2025.
MARTINS, B. A.; CHACON, M. C. M. Autoeficácia docente e Educação Especial: Revisão da produção de conhecimento nacional e internacional com ênfase na formação de professores. Revista educação Especial. v. 32, 2019.Santa Maria. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X35883
MORAN, J. M. Inovação na educação presencial, a distância e híbrida. Campinas: Papirus, 2015.
OLIVEIRA, A. R.; SANTOS, M. A. Plataforma Moodle: reflexões entre teorias e práticas. Cuadernos de Educación, v. 1, n. 2, p. 45–60, 2020. Disponível em: https://ojs.cuadernoseducacion.com/ojs/index.php/ced/article/download/5601/4117/15469. Acesso em: 01 maio 2025.
ROSTAS, M. H. S. G.; ROSTAS, G. R. O ambiente virtual de aprendizagem (Moodle) como ferramenta auxiliar no processo ensino-aprendizagem: uma questão de comunicação. In: SOTO, Clotilde Perez (org.). Comunicação e educação: a linguagem em movimento. São Paulo: Annablume, 2009. Disponível em: https://books.scielo.org/id/px29p/pdf/soto-9788579830174-08.pdf. Acesso em: 31 mar. 2025.
SASSAKI, R. K. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, Ano XII, mar./abr. 2009, 10-16. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/211/o/SASSAKI_-_Acessibilidade.pdf?1473203319 . Acesso em: Fev. 2025.
SATORETTO, M.; BERSCH, R. Tecnologia Assistiva no Contexto Educacional Inclusivo. In: Educação em pauta 2024: Desafios da Educação Especial na Perspectiva Inclusiva no Brasil. Dutra, P. C. (Org). 340p. Brasília: OEI, 2024.
SILVA, A. Processos de ensino aprendizagem- na era digital. O Professor, Portugal, n.93. Alfragide: Caminho, mai.-ago., 2006.
SILVA, M. Sala de aula interativa: educação, comunicação, mídia clássica. São Paulo: Edições Loyola, 2010.
SOUZA, M. T., SILVA, M. D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein (São Paulo), v. 8, n. 1, p. 102-106, jan. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-45082010RW1134
WARSCHAUER, M. Tecnologia e inclusão social - A exclusão digital em debate. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2006. 289p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.