Accessible Technologies and Innovative Practices in the Continuing Education of Teachers in Special Education from an Inclusive Perspective

Authors

  • Fábio Garcia Instituto Benjamin Constant https://orcid.org/0000-0003-3785-4184
  • Alexandre Rodrigues de Assis Secretaria de Estado do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2577

Keywords:

Distance education, Special education, Accessibility., Teacher training

Abstract

Distance Education (DE) has become a viable alternative for the continuing education of teachers, particularly given the limited access to in-person programs. However, most DE opportunities are offered by private institutions, restricting free anda high-quality access—especially in the field of Special Education. This study analyzes the pedagogical strategies of a Lato Sensu postgraduate course in Special Education and Technological Innovation, aimed at training teachers for inclusive practices. The course integrates themes such as accessibility, human rights, and the use of diverse educational and assistive resources in real teaching contexts. Delivered in a distance learning format, the program comprises ten modules and includes a final project focused on creating accessible, low-complexity educational objects. Using a qualitative approach, the study adopts the Design-Based Research methodology to analyze and refine educational interventions in authentic settings. Data from two cohorts reveal promising results in terms of participant reach, retention, and engagement, attributed to the pedagogical strategies and accessibility features implemented through the Moodle platform. The findings suggest that the integration of DE, accessibility, and technological innovation can meaningfully enhance teacher training and support the advancement of inclusive education in Brazil.

 

Keywords: Distance education. Special education. Accessibility. Teacher training.

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Author Biographies

Fábio Garcia, Instituto Benjamin Constant

Professor do Instituto Benjamin Constant (IBC)

Doutorado em Educação Matemática Inclusiva - PEMAT - UFRJ

Mestrado em Novas tecnologias no Ensino de Ciências e Matemática - Cefet-RJ

Licenciatura em Matemática - UFRJ

Membro dos Grupos de Pesquisa: 

* Ensino de Matemática para alunos cegos e para alunos Surdos - Projeto Fundão - UFRJ

 

Alexandre Rodrigues de Assis, Secretaria de Estado do Estado do Rio de Janeiro

Professor da Educação Básica, SEEDUC/RJ. Tem experiência na área de Formação de Professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental e Ensino Superior. Graduado em Matemática pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Curso de Especialização para Professores de Matemática pelo Projeto Fundão, UFRJ, e em Novas Tecnologias no Ensino da Matemática, LANTE, UFF. Mestre e Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares da UFRRJ (PPGEduc/UFRRJ). Desenvolve pesquisas na área de Educação Matemática, Tecnologia Digital Aplicada à Educação, Acessibilidade Digital, Desenho Universal para Aprendizagem (DUA) e Tecnologia Assistiva (TA). Atuo na elaboração de Desenho Didático, potencialidades avaliativas e recursos para oportunizar interações no MOODLE. Interesse em temas como: semiótica, cognição corporificada, design de materiais pedagógicos e ambientes virtuais de aprendizagem. Diretor gerente e consultor executivo da Revista Ensaios e Pesquisas em Educação. Membro da equipe editorial do Boletim de Educação Especial e Inclusão Escolar, do Boletim GEPEM e Revista Diálogos em Educação Matemática. Integrante do Fórum de Editores de Periódicos da Área de Educação (FEPAE-SUDESTE). Coordenador adjunto do Grupo de trabalho Educação Matemática: Tecnologias digitais e Educação a Distância da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (GT 6 da SBEM). Pesquisador e integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas das Tecnologias da Informação e Comunicação em Educação Matemática (GEPETICEM)

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Published

2025-07-04

How to Cite

Fábio Garcia, & Assis, A. R. de. (2025). Accessible Technologies and Innovative Practices in the Continuing Education of Teachers in Special Education from an Inclusive Perspective. EaD Em Foco, 15(2), e2577. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2577