Teacher Education in Special Education via Distance Learning: Combining Quality with Inclusion, Innovation, and Accessibility

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2573

Keywords:

Distance learning , Inclusive education, Assistive technology, Teacher education in special education

Abstract

This article discusses the initial and continuing education of teachers in Special Education through Distance Learning in the state of Rio de Janeiro. Methodologically, the study followed the principles of qualitative research, analyzing documents produced in two programs offered by public institutions: an undergraduate degree in Special Education and a specialization program in Special Education and Technological Innovation. Data analysis revealed, among other points, that the pedagogical projects of both programs focus on the role of dialogical interaction and mediation in educational processes. This approach led to greater student participation in learning activities and lower dropout rates compared to other programs nationwide. The research also showed that the innovative methodology in Distance Learning, with synchronous and asynchronous activities, can be considered highly successful in preparing teachers in Special Education through this modality, combining quality, inclusion, and accessibility.

 

Keywords: Distance learning. Teacher education in special education. Inclusive education. Assistive technology. Accessibility.

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Author Biographies

Marcia Denise Plestsch, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professora Associada do Departamento Educação e Sociedade e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Coordenadora do Observatório de Educação Especial e Inclusão Educacional (ObEE) vinculado ao Centro de Inovação Tecnológica e Educação Inclusiva (CITEI). Coordenadora da Especialização em Educação Especial e Inovação Tecnológica (UFRRJ/CECIERJ). Cientista do Estado do Rio de Janeiro da FAPERJ e pesquisadora do CNPq- 1D.

Flávia Miller Naethe Motta, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Professora Associada aposentada do Departamento Educação e Sociedade e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Coordenadora Adjunta da Especialização em Educação Especial e Inovação Tecnológica (UFRRJ/CECIERJ).

Priscila de Souza Costa Couto, Fundação CECIERJ

Técnica em EaD na Fundação Cecierj. Professora na Rede Estadual do Rio de Janeiro. Doutoranda no Programa de pós-graduação em Educação - Processos Formativos e Desigualdades Sociais pela UERJ, na linha de Pesquisa Formação de Professores, História, Memória e Práticas Educativas. Coordenadora Administrativa da Especialização em Educação Especial e Inovação Tecnológica (UFRRJ/CECIERJ).

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Published

2025-07-04

How to Cite

Plestsch, M. D., Motta, F. M. N., & Couto, P. de S. C. (2025). Teacher Education in Special Education via Distance Learning: Combining Quality with Inclusion, Innovation, and Accessibility. EaD Em Foco, 15(2), e2573. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i2.2573