The Cartographic Culture of Children

Informal Learning and Multiliteracies in Cartography through Digital Screens

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2433

Keywords:

Cartographic culture, Informal learning, Children’s cartographic authorships, Multiliteracies in cartography, Digital screens

Abstract

This article investigates how children develop a cartographic culture through informal interactions with digital screens, exploring spontaneous practices in non-formal environments. The study draws on the analysis of previous research and children’s artifacts, such as maps created in apps, games, and influenced by cartoons and everyday experiences. The investigation highlights the concept of Multiliteracies in Cartography, which involves interpreting multiple signs and languages through digital interfaces, expanding the understanding of maps beyond formal education. A qualitative methodology was applied, focusing on the content analysis of maps produced by children, identifying how interactive media shape spatial perception and cultural practices. The research concludes that these digital environments not only complement traditional learning but also foster new forms of spatial agency, suggesting the importance of recognizing and integrating these practices into education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

COELHO, P. D. B. M. Iniciação cartográfica na educação infantil: o desenho "Dora, a aventureira" como ferramenta pedagógica. TTC Especialização em Teorias e Práticas da Geografia Escolar - Colégio Pedro II, Rio de Janeiro, 2021.

CORRÊA, R. L. Denis Cosgrove – A paisagem e as imagens. Espaço e cultura, UERJ, RJ, N.29, p.7-21, jan./jun., 2011. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/espacoecultura/article/view/3528 - Acesso em: 15 jun. 2024.

ERAUT, M. Informal learning in the workplace. Studies in Continuing Education, v. 26, n. 2, p. 247-273, 2004.

Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ681307 - Acesso em: 10 jun. 2024.

FIOCRUZ. Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Nacional de Saúde da Mulher, da Criança e do Adolescente Fernandes Figueira (IFF/Fiocruz). O uso das telas e o desenvolvimento infantil. Publicado em 03 jan. 2022. Disponível em: https://www.iff.fiocruz.br/index.php/pt/?catid=8&id=35:uso-das-telas&view=article - Acesso em: 14 fev. 2024.

GARTNER, G. Preface. In: The World of Maps. Ormeling, F.; Rystedt, B. (Orgs). Nternational Cartographic Association, 2014. Disponível em: https://icaci.org/files/documents/wom/IMY_WoM_en.pdf - Acesso em: 09 mar. 2023.

GIRARDI, G. Mapas alternativos e educação geográfica. PerCursos, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 39-51, 2012. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/percursos/article/view/2759 - Acesso em: 22 jul. 2023.

GOMES, P. C. C. Quadros geográficos: uma forma de ver, uma forma de pensar. 1ª Ed. – Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2017.

JACKSON, P. Maps of meaning: an introduction to cultural geography. London: Unwin Hyman, 1989.

MARANDINO, M. Educação em museus: a mediação em foco. São Paulo: Geenf, 2008.

LOPES, J. J. M.; COSTA, B. M. F. Mapas vivenciais e espacialização da vida. Porto das Letras, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 321–335, 2023. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/portodasletras/article/view/15710 - Acesso em: 01 jun. 2024.

KRAMER, S. O Papel Social da Pré-Escola. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas. Impresso), v. 58, p. 77-81, 1986. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1321 - Acesso em: 20 jun. 2024.

LOBATO, R. B. Multiletramentos na Cartografia. Tese de doutorado em Geografia – Programa de Pós-Graduação em Geografia - UFRJ, Rio de Janeiro, 2020.

LOBATO, R. B. Cartografia: sua linguagem, narrativas e prática social. Revista Triângulo, Uberaba - MG, v. 17, n. 1, p. 137–156, 2024a. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/7403 - Acesso em: 15 abr. 2024.

LOBATO, R. B. Mapa e desenho infantil: uma forma de pensar, narrar e apresentar a espacialização da vida pelas lógicas e autorias das crianças. In: PEREIRA, Luiz Miguel; COSTA, Vinícius de Luna Chagas (Orgs.). Cartografias nas infâncias: vivências e registros do espaço geográfico com bebês e crianças. São Carlos: Pedro & João Editores, 2024b.

LOBATO, R. B.; COELHO, P. D. B. M. O sentido de mapa nos desenhos infantis. KHÓRA REVISTA TRANSDICIPLINAR, v. 5, p. 50-60, 2018.

LOBATO, R. B.; COELHO, P. D. B. M.; PARRINE, D. S. A. Mapas infantis e desenhos animados. In: Rodrigo Batista Lobato, Jean Lucas da Silva Brum. (Org.). Cartografia: mapas, linguagem e narrativa. 1ed.Universidade Veiga de Almeida: Universidade Veiga de Almeida, 2019.

LOBATO, R. B.; LOPES, J. J. M. Protagonismo Infantil e Cultura Cartográfica: as crianças e a pandemia. Revista Tecnologias na Educação, v. 13, p. 1-13, 2021. Disponível em: https://tecedu.pro.br/wpcontent/uploads/2021/11/Art9-Ano13-vol36-Novembro-2021.pdf - Acesso em: 25 abr. 2024.

LOBATO, R. B.; MENEZES, P. M. L. Mapeamentos alternativos para usar na educação básica: O simbolismo dos mapas nos encartes imobiliários. GEOPUC (RIO DE JANEIRO), v. 14, p. 193-207, 2021. isponível em: https://geopuc.geo.puc-rio.br/media/v14n27a9.pdf. Acesso em: 02 mar. 2024.

LOPES, J. J. M.; MELLO, M. B. Cartografia com crianças: lógicas e autorias infantis. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, v. 7, n. 13, p. 67-78, jan./jun., 2017. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/486. Acesso em: 07 mai. 2024.

NOBRE, J. N. P. et al. Fatores determinantes no tempo de tela de crianças na primeira infância. Ciência & Saúde Coletiva, v. 26, n. 3, p. 1127–1136, mar. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/GmStpKgyqGTtLwgCdQx8NMR/ - Acesso em: 19 mar. 2024.

PANOFSKY, E. Significado nas artes visuais: São Paulo, 1976.

REDE INTERNACIONAL DE PESQUISAS IMAGENS, GEOGRAFIAS E EDUCAÇÃO. VII Colóquio Internacional “A Educação pelas Imagens e suas Geografias em 2023”. Disponível em: https://www.geoimagens.net/coloquios-internacionais - Acesso em: 01 fev. 2024.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

RUDELOFF, M. The influence of informal learning opportunities on adolescents’ financial literacy. Empirical Research in Vocational Education and Training, v. 11, n. 11, 2019. Disponível em: https://ervetjournal.springeropen.com/articles/10.1186/s40461-019-0086-y - Acesso em: 20 abr. 2024.

SANDES, M. F.; GUEDES, T. R.; MENESES, K. C. B. Avaliação do uso de telas digitais por crianças e adolescentes em tempos de pandemia: Evaluation of the use of digital screens by children and adolescents in pandemic times. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 8, n. 9, p. 64081–64113, 2022. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/52476 - Acesso em: 15 abr. 2024.

SEEMANN, J. Menino é azul e água no mapa também: cartografia, cores, convenções e cultura. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, 10(19), 23–44, 2020. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/909 - Acesso em: 15 mar. 2024.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento na Idade Escolar. In: Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Vigotstki, L. Luria, A. Leontiev, A.N. 11ª. Edição. São Paulo: Ícone, 2010.

Published

2025-10-07

How to Cite

Lobato, R. (2025). The Cartographic Culture of Children: Informal Learning and Multiliteracies in Cartography through Digital Screens. EaD Em Foco, 15(1), e2433. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2433

Issue

Section

Estudos de Caso