Interaction and Dialogicity in Distance Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2370Keywords:
Interaction, Dialogicity, Distance educationAbstract
This study aims to understand how interactions develop in distance learning teacher education programs at a Brazilian public university. The relevance of this study is based on the growing trend of Distance Education (DE) in Brazil, which has seen an increase in enrollments. However, in contrast to this growth, the low quality of interactional relationships has concerned researchers in the field. Therefore, researching interactions within the scope of DE becomes fundamental, as the centrality of teaching and learning processes in virtual environments largely depends on these relationships. This investigation adopts a qualitative approach, with data constructed from discussion forums of three curricular components offered in different distance learning teacher education programs. The study found that interactions, from the perspective of dialogicity, were developed based on a critical pedagogy that integrates problematizing issues intertwined with the realities of the subjects. It was also noted that the employed pedagogy requires intense involvement from the course team, which, through individualized support, enables the construction of knowledge as well as the review and expansion of the content covered, engaging students and enabling emancipatory education.
Keywords: Interaction. Dialogicity. Distance education.
Downloads
References
ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.). Avaliação e erro construtivo libertador: uma teoria - prática includente em avaliação. 2. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.
BERBEL, N. A. N. Metodologia da Problematização no Ensino Superior e sua contribuição para o plano da práxis. Semina: v.17, n. esp., p.7-17, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira ‐ INEP. Censo da Educação Superior. Brasília: 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br Acesso em: 25 jun. 2024.
CORRÊA, A. K. et al. Metodologia problematizadora e suas implicações para a atuação docente: relato de experiência. Educação em Revista, Mg, v. 27, n. 3, p. 61-77, 11 dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/YmxmpnCy99v59RgG7xfx7fp/# Acesso em: 28 jun. 2024.
CUNHA, M. I. O lugar da formação do professor universitário: a condição profissional em questão. In: CUNHA, M. I. Reflexões e práticas em pedagogia universitária Campinas: Papirus, 2007.
DEGÁSPERI, A.; DEGÁSPERI, L. Tutor EaD: a peça-chave da aprendizagem. Revista Paidéi@ – Revista Científica de Educação a Distância, v. 5, n. 8, 2013. Disponível em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/332 Acesso em: 20 jun.2024.
DUARTE, S. K. da S. (2010). O uso do fórum na EAD: contribuições pedagógicas. Revista Da Graduação, 3(2). Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/graduacao/article/view/7885 Acesso em: 10 jun.2024.
FAZIO, A. A.; HECKLER, V.; GALIAZZI, M. C. Tutoria no Contexto da EaD: Ação Mediada
em uma Perspectiva Sociocultural. EaD em Foco, v. 14, n. 2, e2158, 2024. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/2158 Acesso em: 08 mai.2024
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 59 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: UFRGS. p. 120, 2009.
GIARDINETTO, J. R. B. A pedagogia histórico-crítica subsidiando a reflexão da questão cultural na educação escolar. In: MENDONÇA, Sueli. Guadelupe de Lima.; MILLER, S. (Org.). Vigotski e a escola atual: fundamentos teóricos e implicações pedagógicas. 2. ed. Araraquara, SP: Junqueira e Marin; Marília: Cultura Acadêmica, 2010. p. 85-121.
KENSKI, V. M. (2006). Das salas de aula aos ambientes virtuais de aprendizagem. In Políticas educacionais, tecnologias e formação do educador: repercussões sobre a didática e as práticas de ensino. Recife: ENDIPE.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
MORAN, J.M. O que é educação a distância. 2002. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/dist.pdf Acesso em: 12 fev. 2016.
OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: Aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1995.
PRETI, O. Educação a distância: inícios e indícios de um percurso. Cuiabá: UFMT – Nead, 1996.
SILVA, R. A.; LEANDRO de PAIVA, M. C. A organização do ambiente virtual de aprendizagem na EaD: o ponto de vista dos estudantes. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), [S.L.] Campinas, v. 28, p. 1-26, 10 nov. 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/vWVZGJcbfwddBtpzLNHJxff/# Acesso em: 10 jul. 2024.
SILVA, R. A.; LEANDRO de PAIVA, M.C. Letramento Digital: Fórum Colaborativo na Educação a Distância. EaD Em Foco, v 10, 2020.
VIGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
VIGOTSKY, L. S; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Icone, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.