Games and Geometry in High School: a Systematic Mapping

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2366

Keywords:

Game based learning, Geometry, High school

Abstract

The knowledge and skills developed through graphic geometry are essential for problem-solving and crucial in the training of professionals in various fields. For geometry teaching to be effective, it is fundamental to use didactic resources that facilitate the understanding of the content. In this context, we highlight the use of games as a strategy capable of promoting learning through play. This article presents a systematic mapping with the aim of understanding the state of the art of research that relates Game-Based Learning with Geometry Teaching in High School. The research results revealed gaps and directions to support future research, including the main geometry content explored in games, the different types of games used, and the predominant methods of data collection in activities with games.

 

Keywords: Game based learning. Geometry. High school.

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Author Biographies

Daniel Nipo, Universidade Federal de Pernambuco

NIPO, D. T. é Brasileiro, graduado em Design de Jogos Digitais pela Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP, Especialista em Docência no Ensino Superior pela Universidade Maurício de Nassau - UNINASSAU,  Graduado em Lic. em Expressão Gráfica pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE,  Mestre e Doutorando no Programa de Pós Graduação em Ensino das Ciências - PPGEC pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE. É servidor de carreira da Prefeitura da Cidade do Recife na Secretaria de Meio Ambiente e Sustentabilidade, onde atua como coordenador pedagógico na área de tecnologias e jogos educacionais, compondo a equipe do Setor de Educação Ambiental. 

Andiara Lopes, Universidade Federal de Pernambuco

LOPES, A. V. F. é brasileira, professora do Departamento de Expressão Gráfica, do Programa de Pós-graduação em Educação Matemática e Tecnológica (EDUMATEC) e Pesquisadora do LABGRAF - Laboratório de Estudos em Tecnologias de Representação Gráfica, na Universidade Federal de Pernambuco. Desenvolve pesquisas voltadas para o ensino da geometria gráfica com uso de tecnologias.

Deleon Silva, Universidade Federal de Pernambuco

SILVA, D. B. R. É brasileiro, graduado em Licenciatura em Expressão Gráfica pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, técnico em Edificações pela escola técnica SENAI Água Fria, técnico em Programação de Jogos Digitais pela faculdade Estácio de Sá, técnico em Computação Gráfica pelo Instituto Federal de Pernambuco - IFPE Campus Olinda. Atua como autônomo, participando de projetos de produção digital na área de prototipagem.

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Published

2024-12-17

How to Cite

Nipo, D., Lopes, A., & Silva, D. (2024). Games and Geometry in High School: a Systematic Mapping. EaD Em Foco, 14(1), e2366. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2366

Issue

Section

Estudos de Caso

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