Digital Technologies in PrisonEnvironments: an SLR on the Interaction of Incarcerated Individuals with Educational Tools
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2333Keywords:
Education, Resocialization, Technology, PrisonAbstract
The Penal Execution Law (LEP) guarantees people deprived of liberty the right to education, while the National Common Curricular Base (BNCC) encourages the development of Digital Information and Communication Technologies (TDIC). This study conducts a Systematic Literature Review (SLR) over a ten-year period to investigate how these guidelines are applied in prison settings. The research presents innovative actions that, even under strict security standards, seek to train inmates in the use of technologies. The SLR followed strict inclusion and exclusion criteria, covering eight national and international studies, which revealed important findings on the challenges and possibilities for the use of educational technologies in prison contexts.
Keywords: Education. Prison. Technology. Resocialization.
Downloads
References
ARNTZ, M. et al. Digitalization and the Future of Work: Macroeconomic Consequences. Handbook of Labor, Human Resources and Population Economics. Centre for European Economic Research Discussion Paper No. 19-024, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3413653 - Acesso em: 10 set. 2024.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011, 229p.
BARROS, R.; MONTEIRO, A.; LEITE, C. Autoestima e motivação para aprender online: o caso de mulheres reclusas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 30, p. 837-857, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362022003003035 - Acesso em: 13 set. 2024.
BOYD, K. et al. Usability and behaviour analysis of prisoners using an interactive technology to manage daily living. In: 31st British Human Computer Interaction Conference. British Computer Society, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.14236/ewic/HCI2017.80. Acesso em: 13 set. 2024.
BRASIL. Lei nº 7.210, de 11 de julho de 1984. Institui a Lei de Execução Penal. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7210.htm - Acesso em: 5 fev. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ - Acesso em: 12 set. 2024.
BRASIL. Ministério da Justiça. Relatório de Informações Penitenciárias (RELIPEN). Brasília: Secretaria Nacional de Políticas Penais, 2023. Disponível em: https://tinyurl.com/2s3zu8js - Acesso em: 1 mar. 2024.
COLLINS, J.; LANGLOTZ, T.; REGENBRECHT, H. Virtual reality in education: A case study on exploring immersive learning for prisoners. In: 2020 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality Adjunct (ISMAR-Adjunct). IEEE, 2020. p. 110-115. Disponível em: https://doi.org/10.1109/ISMAR-Adjunct51615.2020.00042 - Acesso em: 26 jun. 2023.
DIAS-TRINDADE, S.; MOREIRA, J. A. Online learning environments enriched with audiovisual technologies and its impact on the construction of virtual communities in Higher Education in prison context. Journal of e-Learning and Knowledge Society, v. 16, n. 2, p. 09-16, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20368/1971-8829/1135039 - Acesso em: 28 dez. 2023.
FALBO, R. Mapeamento sistemático. Retrieved October, v. 7, 2018. Disponível em: https://tinyurl.com/4y7tkck3 - Acesso em: 22 dez. 2023.
FAGAN, A. D. R.; BARBOSA, D. N. F. Saúde, cidadania e reinserção social a partir da temática da educação ambiental mediada por jogos digitais no contexto das pessoas privadas de liberdade. Novo Hamburgo, 2021. 81 f. Dissertação (Diversidade Cultural e Inclusão Social) – Feevale, 2021. Disponível em: https://acesse.one/Xp5SH - Acesso em: 26 jun. 2023.
FARLEY, H. et al. Making the Connection: Allowing access to digital higher education in a correctional environment. 2015. Disponível em: https://hdl.handle.net/10092/104707 - Acesso em: 26 dez. 2023.
FARLEY, H.; MURPHY, A.; BEDFORD, T. Providing simulated online and mobile learning experiences in a prison education setting: Lessons learned from the PLEIADES pilot project. International Journal of Mobile and Blended Learning (IJMBL), v. 6, n. 1, p. 17-32, 2014. Disponível em: https://l1nq.com/ttgqR - Acesso em: 26 jun. 2023.
FRANÇA, A. B. M. O custo do preso provisório para o estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2018. Trabalho de conclusão de graduação (Economia) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto de Economia, 2018. Disponível em: https://pantheon.ufrj.br/handle/11422/4681- Acesso em: 28 dez. 2023.
GAGNÉ, R. M. Princípios essenciais da aprendizagem para o ensino. São Paulo: Editora Globo, 1980.
HILLEGAS, L. et al. Supporting the academic research needs of incarcerated students: Building JSTOR's offline solution for prison education. Knowledge Commons, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.17613/rz5b-3t37 - Acesso em: 13 set. 2024.
HOPKINS, S.; FARLEY, H. A prisoners' island: teaching Australian incarcerated students in the digital age. Journal of Prison Education and Reentry, v. 1, n. 1, p. 42-51, 2014. Disponível em: https://scholarscompass.vcu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1008&context=jper - Acesso em: 13 set. 2024.
JULIÃO, E. F. Educação para jovens e adultos privados de liberdade: desafios para a política de reinserção social. Salto para o Futuro, boletim n. 6, Maio 2007. Disponível em: https://tinyurl.com/3w5uay7a - Acesso em: 10 dez. 2023.
JULIÃO, E. F. O impacto da educação e do trabalho como programas de reinserção social na política de execução penal do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 45, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n45/10.pdf - Acesso em: 10 nov. 2023.
KITCHENHAM, B. Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering (Technical Report No. EBSE-2007-01). Keele: Keele University, 2007.
NWOKOYE, C.; ETODIKE, C.; MBELEDOGU, N. Community-led video creation: Towards complementing reformative programmes for prison inmates. In: Proceedings of the Second African Conference for Human Computer Interaction: Thriving Communities. 2018. p. 1-4. Disponível em: https://doi.org/10.1145/3283458.3283474 - Acesso em: 13 set. 2024.
MAEYER, M. Na prisão existe a perspectiva da educação ao longo da vida? Alfabetização e Cidadania, Brasília, n. 19, p. 17-38, jul. 2006. Disponível em: http://livros01.livrosgratis.com.br/ue000205.pdf - Acesso em: 28 nov. 2023.
MANSUR, D. R.; ALTOÉ, R. O. Ferramenta tecnológica para realização de revisão de literatura em pesquisas científicas: importação e tratamento de dados. Revista Eletrônica Sala de Aula em Foco, v. 10, n. 1, p. 8-28, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.36524/saladeaula.v10i1.1206 - Acesso em: 24 nov. 2023.
SEO, H. et al. Informal technology education for women transitioning from incarceration. ACM Transactions on Computing Education (TOCE), v. 21, n. 2, p. 1-16, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1145/3425711 - Acesso em: 13 set. 2024.
MONTEIRO, A.; LEITE, C.; BARROS, R. Eu ganhei mais o gosto de estudar: o e-learning como um meio de aprendizagem ao longo da vida de reclusas de um estabelecimento prisional português. Educação & Sociedade, v. 39, p. 129-150, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101-7330216156650 - Acesso em: 26 jun. 2023.
MOREIRA, J. A. Educação digital em rede no ensino superior em estabelecimentos prisionais em Portugal: o Campus Virtual EDUCONLINE@ PRIS. Video Journal of Social and Human Research, p. 24-33, 2022. Disponível em: http://doi.org/10.18817/vjshr.v1i1.13 - Acesso em: 26 jun. 2023.
MOREIRA, J. A.; MONTEIRO, A.; MACHADO, A. Adult higher education in a Portuguese prison. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, v. 8, n. 1, p. 37-53, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.25656/01:13994 - Acesso em: 13 set. 2024.
PANCIERI, J. et al. Robotics in the resocialization of youngsters and teenagers in socio-educational measures. 2019 Latin American Robotics Symposium (LARS), 2019 Brazilian Symposium on Robotics (SBR) and 2019 Workshop on Robotics in Education (WRE), Rio Grande, Brazil, 2019, pp. 429-434. Disponível em: https://doi.org/10.1109/LARS-SBR-WRE48964.2019.00082 - Acesso em: 26 jun. 2023.
PAPERT, S. Mindstorms: Computers, children, and powerful ideas. Basic Books, 1980.
RANGEL, G. A.; HOLZ, W. L. C. O trabalho e a educação como base de ressocialização do reeducando: experiência da unidade de tratamento penal barra da grota (Araguaína Tocantins). Facit Business and Technology Journal, v. 1, n. 8, 2018. Disponível em: https://jnt1.websiteseguro.com/index.php/JNT/article/download/343/309 - Acesso em: 11 jan. 2024.
ROCHA, V. F. T. et al. A inserção do egresso prisional no mercado de trabalho cearense. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 7, n. 4, p. 185-207, 2013. Disponível em: https://periodicos.uff.br/pca/article/view/11152-Acesso em: 27 dez. 2023.
SANTOS, S. M. A. V. et al. Tecnologias educacionais e ensino à distância em ambientes prisionais. Caderno Pedagógico, v. 21, n. 5, p. e4180-e4180, 2024. Disponível em: https://l1nq.com/tBAjR - Acesso em: 13 set. 2024.
SAPORI, L. F.; SANTOS, R. F.; DER MAAS, L. W. Fatores sociais determinantes da reincidência criminal no Brasil: o caso de Minas Gerais. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 32, n. 94, 2017. DOI 10.17666/329409/2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.17666/329409/2017- Acesso em: 10 nov. 2023.
SIQUEIRA, F. V.; OLIVEIRA, M. G. Recompilando o futuro: O pensamento computacional como parte do processo de educação de pessoas privadas de liberdade. Vitória, 2019. 119 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal do Espírito Santo, 2019. Disponível em: https://acesse.one/oyUR6 - Acesso em: 26 jun. 2023.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 42 ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.