Research-Training in Cyberculture: an Analysis of Scientific Productions on Digital Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2326

Keywords:

Cyberculture, Edméa Santos, Research-training in cyberculture, Systematic review, Digital technologies

Abstract

The intrinsic complexity of contemporary society, particularly with the accelerated processes of transformation permeating all spheres of everyday life, especially those driven by the widespread adoption of digital technologies, has raised the need for research that transcends the reductionisms and dichotomies inherent in traditional approaches. From this perspective, research-formation in the realm of cyberculture aims to amplify the voices of subjects through sensitive listening, with the goal of collaboratively constructing new knowledge and grasping multiple understandings through dialogical and interactive systems. It is within this methodological context that the present article, as part of a broader study encompassing a Systematic Literature Review (SLR), seeks to analyze how the examined productions approach technologies in their constructs. The corpus analyzed consists of six theses and twelve dissertations supervised or co-supervised by Edméa Oliveira dos Santos. The organization of the data was based on the principles of content analysis (Bardin, 2016). To deepen the analysis, four aspects were investigated: keywords, theoretical references and citations, the incidence of recording units, and the formation of researchers. The results reveal a considerable gap in studies that, focusing on formation and cyberculture, end up neglecting the theoretical understanding of technologies. This suggests, for the analyzed corpus, a possible lack of specific training on the topic by the researchers.  

 

Keywords: Cyberculture. Edméa Santos. Research-training in cyberculture. Systematic review. Digital technologies. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério Gusmão, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutorando e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd) da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Professor da Educação Básica na Rede Estadual da Bahia. Participa dos Grupos de Pesquisa: GELFORPE/CNPq/UESB (Grupo de estudos em Linguagem, Formação de Professores e Práticas Educativas), GPLITE/CNPq/UESB (Grupo de Pesquisa em Linguagens, Tecnologias e Educação).

Denise Aparecida Brito Barreto, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora plena do Departamento de Estudos Linguí­sticos e Literários - DELL e do Programa de Pós-graduação em Educação/PPGEd da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia/UESB (Vitória da Conquista/BA/Brasil). Coordenadora do Grupo de Estudos em Linguagem, Formação de Professores e Práticas Educativas - GELFORPE/CNPq/UESB.

Benedito Gonçalves Eugênio, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professor da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) e do Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGEn/UESB).

References

ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, n. 113, p. 51-64, jul. 2001.

ARRUDA, E. P.; MILL, D. Tecnologias digitais, formação de professores e de pesquisadores na pós-graduação: relações entre iniciativas brasileiras e internacionais. Educação - Santa Maria, v.46, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/41203/pdf Acesso em: 07 Dez. 2022.

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BATISTA, T. O que são palavras-chave e por que é tão importante escolher a certa. Rockcontent, 2019. Disponível em: https://rockcontent.com/br/blog/o-que-sao-palavras-chave/ . Acessado em: 28 dez. 2022.

BRANDAU, R.; MONTEIRO, R.; BRAILE, D. M. Importância do uso correto dos descritores nos artigos científicos. Brazilian Journal of Cardiovascular Surgery. 2005; 20(1):7-9.

CAPOBIANCO, L. A Revolução em Curso: Internet, Sociedade da Informação e Cibercultura. Estudos em Comunicação. n. 7, v. 2, maio 2010. p. 175-193. Disponível em: http://ec.ubi.pt/ec/07/vol2/capobianco.pdf Acessado em 16 nov. 2022.

CHAVES, V. H. C. A revolução Cibernética: a nova cultura. In: EBRAPEM - Encontro Brasileiro de estudantes de pós-graduação em educação matemática, XIX, Anais, Juiz de Fora. 2015. Disponível em: https://www.ufjf.br/ebrapem2015/files/2015/10/gd5_viviane_chaves1.pdf Acessado em: 15 Dez. 2022

ECO, U. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 2011.

GUSMÃO, R.; BARRETO, D. A. B.; EUGÊNIO, B. G.; Revisão Sistemática de Literatura: o Delineamento Metodológico da Pesquisa-Formação na Cibercultura. EaD em Foco, v. 12, n. 3, e1797, 2022. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v12i3.1797

HORIKAWA, A. Y. A formação de professores: perspectiva histórica e concepções. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente. Belo Horizonte, v. 7, n. 13, p. 11-30, ago./dez. 2015. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/119 Acesso em: 27 jul. 2022.

LEMOS, A. Cibercultura e Mobilidade. A Era da Conexão. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação e XXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (Uerj). 5 a 9 de setembro de 2005. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/140429770509861442583267950533057946044.pdf . Acessado 15 nov de 2022.

LEMOS, A. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.

LÉVY, P. Cibercultura. Trad. de Carlos Irineu da Costa. 3. Ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

LINS, G. S. Colaborações dos estudos de cibercultura para a ciência da informação. Brasília, 2013. Tese (Doutorado em Ciência da Informação). Universidade de Brasília, Brasília, 2013.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A . (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Nova Enciclopédia, Publicações Dom Quixote, 1992.

PÉREZ-ESCODA, A. As referências como critério de qualidade de um artigo. Revistacomunicar.com, 2020. Disponível em: https://www.revistacomunicar.com/wp/escola-de-autores/as-referencias-como-criterio-de-qualidade-de-um-artigo/ Acessado em: 08 Mar. 2022

SANTAELLA, L. Cibercultura: comunicação, cultura e educação. São Paulo: Paulus, 2003.

SANTOS, E. Educação online: cibercultura e pesquisa-formação na prática docente. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

SANTOS, E. Formação de professores e cibercultura: novas práticas curriculares na educação presencial e à distância. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, v. 11, n. 17, p. 113-122, jan./jun., 2002.

SANTOS, E. Pesquisa-formação na Cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.

Published

2025-02-11

How to Cite

Gusmão, R., Aparecida Brito Barreto, D., & Eugênio, B. G. (2025). Research-Training in Cyberculture: an Analysis of Scientific Productions on Digital Technologies. EaD Em Foco, 15(1), e2326. https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2326

Issue

Section

Revisões

Most read articles by the same author(s)