Education for the Digital Age: Challenges for Teachers in Using Digital Technologies in High School
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2288Keywords:
Basic education, Technological resources, Teaching practiceAbstract
Abstract. Digital Information and Communication Technologies (DICT) are important tools that have been evolving over time, in the educational environment they have become an important methodological resource, innovating the education system. Therefore, the objective of this study was to analyze the teaching practice in High School regarding the use of Digital Information and Communication Technologies as didactic-pedagogical resources in the classroom. Qualitative research was carried out, characterized as a case study, where data were collected through the application of a semi-structured questionnaire to six teachers from a public school, located in a municipality in the State of Maranhão, Brazil. Data analysis followed the principles of Content Analysis proposed by Bardin (2019). The results indicate that there is an effort on the part of teachers to try to make use of DICT in teaching practice even though they do not have enough digital skills and tools. In view of this, there is a need to implement public policies that promote activities that help teachers and their training in the use of digital technologies, in an innovative, appropriate, and mainly effective way for quality education.
Keywords: Basic education. Teaching practice. Technological resources.
Downloads
References
ALVES, D. C. L. A percepção dos professores sobre o uso das mídias e tecnologias na prática docente e suas contribuições no IFSULDEMINAS. 2019. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2019. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/191577. Acesso em: 10 fev. 2024.
AZEVEDO, G. X.; COSTA, G. M. C. (Org.). Tecnologias no Contexto Educacional. 1. ed. Goiânia - GO: Editora IGM, 2021. v. 1. 92p.
ALMEIDA, G. A.; PANIAGO, R. N.; LOPES SOBRINHO, O. P. Elaboração de estratégias didáticas no ensino-aprendizagem das figuras geométricas na Educação Infantil. ACTIO: Docência em Ciências, v. 8, p. 1-18, 2023. https://doi.org/10.3895/actio.v8n3.17075
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8ª ed. São Paulo, SP: Cortez, 2011.
BALBINO, V. S.; OLIVEIRA, I. C.; SILVA, R. C. D. As tecnologias digitais como instrumentos mediadores no processo de aprendizagem do aluno com autismo. Revista de Educação, Ciência e Cultura, v. 26, p. 1-18, 2021. https://doi.org/10.18316/recc.v26i3.8452
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, PT: Edições 70, 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CALDAS, R. T. et al. Desafios dos professores da rede pública de ensino para a implementação das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação. Revista Triângulo, v. 16, p. 78-94, 2023. https://doi.org/10.18554/rt.v16i2.6925
CENSO ESCOLAR. QEdu. 2021.
COSTA, S. R. S.; DUQUEVIZ, B. C.; PEDROZA, R. L. Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n. 3, p. 603-610, 2015. https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0193912
DAR, R. A.; JAN, T. Changing role of teacher educators in view of NEP 2020. Journal of Xi'an University of Architecture & Technology, v. 15, n. 1, p. 144-156, 2023. https://doi.org/10.31426/ijamsr.2021.4.11.4911566662345
ESTEBAN, M. P. S. Bases conceituais da pesquisa qualitativa. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Tradução de Miguel Cabrera. Porto Alegre: AMGH, p. 122-144, 2010.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2009.
KENSKI, V. M. A urgência de propostas inovadoras para a formação de professores para todos os níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, v. 15, n. 45, 2015. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.15.045.DS03
LOPES SOBRINHO, O. P.; PANIAGO, R. N.; PEREIRA, A. I. S. The Agronomists teachers in the context of the teaching practices in at a Federal Institute of Education. Acta Scientiarum. Education (On-line), v. 45, p. e62818, 2023. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v45i1.62818
LOPES SOBRINHO, O. P. et al. Práticas pedagógicas dos professores de geografia: estratégias didáticas com ênfase na educação em solos. Revista Ensino de Geografia (Recife), v. 3, p. 224-240, 2020. https://doi.org/10.38187/regeo2020.v3n1id242807
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MACHADO, S. C. Análise sobre o uso das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDICs) no processo educacional da geração internet. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 14, n. 2, p. 2, 2016. https://doi.org/10.22456/1679-1916.70645
QADDUMI, H. et al. Investigating Palestinian in-service teachers’ beliefs about the integration of information and communication technology (ICT) into teaching English. Education and Information Technologies, p. 1-21, 2023. https://doi.org/10.1007/s10639-023-11689-6
SALVA, S.; RAMOS, E. S.; RAMOS, N. V. Juventude e ensino médio: os processos de afastamento da escola. Educação (Santa Maria. On-line), v. 41, p. 171-181, 2016. https://doi.org/10.5902/1984644413957
SANCHO, J. M. Digital technologies and educational change. Second International Handbook of Educational Change, v. 23 p. 433-444, 2009.
SILVA, C. C. S. C.; TEIXEIRA, C. M. de S. O muso das tecnologias na educação: os desafios frente à pandemia da COVID-19. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 9, p. 70070-70079, 2020. https://doi.org/10.34117/bjdv6n9-452
SILVA, M. R. et al. A percepção dos alunos sobre o ensino remoto emergencial em um Instituto Federal de Educação. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica, v. 2, p. e14596, 2023. https://doi.org/10.15628/rbept.2023.14596
SILVA, E. G. M.; MORAES, D. A. F. de. Tecnologias digitais como ferramentas didáticas mediadoras das práticas educativas. Pesquisa e Ensino, v. 2, p. 1-19, 2021. https://doi.org/10.53282/pqe.v2i2.857
SILVA, I. de C. S. da; PRATES, T. da S.; RIBEIRO, L. F. S. As Novas Tecnologias e aprendizagem: desafios enfrentados pelo professor na sala de aula. Revista em Debate (UFSC), v. 16, p. 107-123, 2016. http://dx.doi.org/10.5007/1980-3532.2016n15p107
SOUSA, R. P.; MIOTA, F. M. C. S. C.; CARVALHO, A. B. G. (orgs). Tecnologias digitais na educação [on-line]. Campina Grande: EDUEPB, 2011. 276p.
TURGUT, Y. E.; ASLAN, A. Factors affecting ICT integration in TURKISH education: a systematic review. Education and Information Technologies, v. 26, n. 4, p. 4069-4092, 2021. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10441-2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.