Considerations about the Expanded Classroom and the Comodale: Fedathi Polygon in Action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2273

Keywords:

Teaching, Technologies, Comodale, Fedathi Sequence

Abstract

The evolution of technologies has redefined educational approaches, providing innovative opportunities to enhance teaching and learning. In fact, web conferences stand out, key tools in Distance Education, which relativizes the relationships, time and space of the educational reality. Comodale Teaching proposes the use of web conferences to carry out simultaneous classes, that is, that take place in parallel in the face-to-face and distance modality. This procedure offers students the flexibility to participate, without any prejudice, in academic activities in person or virtually. Based on these comments, the objective was to show Comodale MultiMeios, which uses the Fedathi Polygon and the precepts of Comodale Teaching to promote flexibility, interaction, and active participation of students. The study is classified as action research, in which participant observation was used as data collection. Thus, a postgraduate course was offered in the face-to-face modality, jointly carrying out simultaneous transmissions through a web conferencing platform inserted in Moodle MultiMeios. The teacher's commitment to valuing and encouraging the participation of all students was proven, whether they are in a virtual situation or in a face-to-face state. In addition, Comodale MultiMeios promoted the continuity of the discussions after the end of the synchronous class, through asynchronous means, such as the forum, enabling a continuous and parallel evaluation. It was concluded that this study contributes to new approaches in the educational field, expanding the possibilities and promoting an education compatible with the contemporary state of affairs.

 

Keywords: Teaching. Technologies. Comodale. Fedathi sequence. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, J. C. Raízes: concepções teóricas, pedagógicas e tecno- práticas de um Objeto Educacional Digital (OED) baseado na Sequência Fedathi. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020. Disponível em: http://blogs.multimeios.ufc.br/sitemmproducaocientifica/?smd_process_download=1&download_id=1296 - Acesso em: 19 fev. 2024.

BORGES NETO, H. O protagonismo do professor. Redenção: UNILAB – Laboratório de Pesquisa MultiMeios/UFC, 2020. 20 slides.

BORGES NETO, H. et al. Polígono Fedathi. Fortaleza: Laboratório de Pesquisa MultiMeios/UFC, 2022. 2 slides.

GÉRIN-LAJOIE, S. et al. 2022. Processus de recension systématique sur l'enseignement comodal en enseignement supérieur de 2008-2021. (Rapport de processus de recension systématique). Borealis, v. 5, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5683/SP3/KWVDEC - Acesso em: 11 mar. 2024.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOBEIL-PROULX, J. La perspective étudiante sur la formation comodale, ou hybride flexible. Revue internationale des technologies en pédagogie universitaire, v.16, n. 1, 2019, p. 56-67. Disponível em: https://doi.org/10.18162/ritpu-2019-v16n1-04 - Acesso em: 11 mar. 2024.

HAGUETTE, T. M. F. Metodologias qualitativas na sociologia. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

HOUSSAYE, J. Le Triangle Pédagogique. Théorie et Pratique de l’Education Scolaire (Vol. 1). Berne: Peter Lang, 1998.

LAKHAL, S. et al. Choisir le cours comodal: conditions pédagogiques, technologiques et organisationnelles favorables. Pédagogie collégiale, v. 34, n. 4, 2021, p. 36-42. Disponível em: https://eduq.info/xmlui/handle/11515/38135 - Acesso em: 04 mar. 2024.

LOMBARD, F. Du Triangle de Houssye au Tétraèdre des TIC: comment l'analyse des productions tic peurmet d'approcher une compréhension des interactions entre les savoirs d'expérience et de recherche. Paper presented at the Colloque REF03, Genève, 2003.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico: projetos de pesquisa, pesquisa bibliográfica, teses de doutorado, dissertações de mestrado, trabalhos de conclusão de curso. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

NEPPOMUCENO, L. M. S. Ensino híbrido no MM (UFC): experiências advindas do Laboratório de Pesquisa Multimeios. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.

OLIVEIRA, S. S. Mediação pedagógica e Sequência Fedathi: contributos para o desenvolvimento do raciocínio lógico matemático de crianças e adolescentes com Mielomeningocele no contexto hospitalar de reabilitação em Fortaleza/Ceará/Brasil. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022. Disponível em: http://blogs.multimeios.ufc.br/sitemmproducaocientifica/?smd_process_download=1&download_id=2833 - Acesso em: 27 fev. 2024.

PERICO, L. A. S. Ensino médio, língua portuguesa e portal educacional: percepções emergentes das narrativas de alunos inseridos em práticas de letramento digital. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2015. Disponível em: http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1035 - Acesso em: 11 mar. 2024.

SOARES, R. L. Por que AVE?: uma discussão sobre ensino e aprendizagem em

ambientes virtuais. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014. Disponível em: https://blogs.multimeios.ufc.br/sitemmproducaocientifica/files/2022/06/RaiannyLimaSoares_Por-que-AVE-uma-discussao-sobre-ensino-e-aprendizagem-em-AV.pdf - Acesso em: 02 set. 2024.

SOUSA, F. E. E. A pergunta como estratégia de mediação didática no ensino de matemática por meio da Sequência Fedathi. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015. Disponível em: http://blogs.multimeios.ufc.br/sitemmproducaocientifica/?smd_process_download=1&download_id=1264 - Acesso em: 19 fev. 2024.

UNIVERSITÉ LAVAL (Canadá). Enseignement comodal. 2024. Disponível em: https://www.enseigner.ulaval.ca/ressources-pedagogiques/enseignement-comodal - Acesso em: 19 fev. 2024.

Published

2024-10-07

How to Cite

Xavier, D. de O., Carmo, F. M. A. do, Borges Neto, H., & Barbosa, J. de C. (2024). Considerations about the Expanded Classroom and the Comodale: Fedathi Polygon in Action. EaD Em Foco, 14(1), e2273. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2273

Issue

Section

Estudos de Caso