Contexts and Issues in Distance Learning: a Case Study whith a Blind Student

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2239

Keywords:

University education, Visual disability, Inclusion, Distance education

Abstract

 This article consists in a case study that addresses issues relating to the inclusion of people with disabilities in distance education. Through an interview with a student with visual disability using this teaching modality, we sought to understand significant aspects of the relationship between distance education and inclusion. We realized that distance education has inclusive potential for this student, eliminating barriers presented on face-to-face education. The evolution of information and communication technologies is another factor that contributes to more accessible education. However, it is clear that general improvements are still needed for adequate inclusive education.

 

Keywords: University education. Distance education. Inclusion. Visual disability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRE, M. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAAEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, dez. 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432013000200009&lng=pt&nrm=iso - Acesso em: 21 nov. 23.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2022: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/notas_estatisticas_censo_escolar_2022.pdf - Acesso em: 29 nov. 23.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2022: divulgação dos resultados. Brasília, DF: Inep, 2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2022/apresentacao_censo_da_educacao_superior_2022.pdf - Acesso em: 13 jan. 23.

BURCI, T. V. L. et al Educação a distância: o uso das tecnologias como instrumento de inclusão educacional e social. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 14, n. 4, p. 46-51 out/dez, 2017. Disponível em: https://revistas.unoeste.br/index.php/ch/article/view/2217/2047 - Acesso em: 25 nov. 2023.

BURCI, T. V. L.; COSTA, M. L. F. Inclusão de pessoas com deficiência visual na educação a distância. Acta Scientiarum. Education, v. 40, n. 2, p. 1-10, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3033/303357561003/303357561003.pdf - Acesso em: 25 nov. 2023.

LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. [2. ed]. - [Reimpe.]. - Rio de Janeiro: E.P. U., 2018.

MOORE, Michael G. Teoria da distância transacional. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 1, 2002. Disponível em: https://www.abed.org.br/revistacientifica/Revista_PDF_Doc/2002_Teoria_Distancia_Transacional_Michael_Moore.pdf - Acesso em: 22 jan. 24

SASSAKI, R. K. As sete dimensões da acessibilidade. São Paulo-SP: Larvatus Prodeo, 300p., 2019 [a], 2019.

SILVA, Y.O; TOSCHI, M.S. Mediação na educação – Reflexões na modalidade a distância. Goiania: Educativa 2015.

SOARES, R de A; SILVA. G.A. Regulamentos da EaD no Brasil e o impacto da Portaria nº 343/2020 no Ensino Superior. Ead em Foco, Rio de Janeiro, v. 10, n.3, 2020. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1043/550 - Acesso em: 25 nov. 2023.

TAVARES, D. C. et al. A Política de Cooperação como Estratégia para a Inclusão de Pessoas com Deficiência Visual na Educação a Distância. EaD em Foco, v. 12, n. 2, 1784, 2022.

Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1784/778 -Acesso em: 22 jan. 24.

TORI, R. Educação sem distância. As tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Artesanato Educacional, 2017.

Published

2024-06-05

How to Cite

Nascimento, R. P. do, Marchiori , G. S., Lima, S. C. de, Rosario, M. L. V. V. do, Reis, C. S., & Gomes, A. C. (2024). Contexts and Issues in Distance Learning: a Case Study whith a Blind Student. EaD Em Foco, 14(1), e2239. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i1.2239

Issue

Section

Estudos de Caso