Bernard Lahire's Microsociology and Research in Ead: through a Unique Reading of the Trajectories of Higher Distance Education in the State of Goiás
Por una Lectura Particular de las Trayectorias de Educacion Superior a Distancia en el Estado de Goiás
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2217Keywords:
Microsociology, Trajectories, University education, Research methodology, Distance educationAbstract
In view of the various themes that constitute the field of distance learning in the Brazilian educational scenario, a theoretical-conceptual gap can still be seen regarding the trajectories and experiences of students in this modality. In this sense, it is a crucial demand not only to improve the aspects inherent to technologies and teaching processes (didactics, methodologies and approaches), but also to support data that can guide the formulation of public policies aimed at this segment. Our objective, therefore, was to demonstrate the relevance and urgency of a unique understanding of the aspects that constitute the distance learning experience in individual trajectories and how Bernard Lahire's (2017) microsociological perspective can contribute to the constitution of a theoretical corpus that provides account of this reality. This inaugural aspect establishes, so to speak, the demand for a refined understanding of the processes that require the student to reconfigure domestic spaces, related to an “art of doing” and that have a decisive impact on improving the living conditions of the State of Goiás.
Keywords: Distance education. University education. Microsociology. Trajectories. Research Methodology.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior: Ensino a distância cresce 474% em uma década. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/ensino-a-distancia-cresce-474-em-uma-decada Acesso em 09/11/2023.
CASAGRANDE, A. L.; MAIESKI, A.; ALONSO, K. M. As contingências e condições objetivas da “eadização” do ensino superior presencial. Educação & Sociedade, 43, nov. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Cz8ghbJjvmPsKwh6zcs8VPj/# Acesso em 08/11/2023.
CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
CORTELAZZO, A. L.; ELISEI, C de C. A. Desempenho dos estudantes de cursos presenciais e a distância no Enade em 2015, 2016 e 2017. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. 30(14), 207-231, jan./mar., 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/grVFCbvx6XLqt6BXMg6M5WP/?lang=pt Acesso em 08/11/2023.
FEENBERG, A. A Polêmica Educação Online e o Futuro da Universidade. Springer Science+Business Media Dordrecht, dezembro de 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/322197682_A_polemica_educacao_online_de_Andrew_Feenberg/link/5a4ada6a0f7e9ba868affbb9/download Acesso em 09/11/2023.
LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 1997.
LAHIRE, B. Dossiê. Visser, R.; Junqueira, L. (Orgs.). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.
SCUDELER, M. A.; TASSONI, E.C.M. A educação a distância como estratégia de captação de alunos após a redução da oferta do Fies. Avaliação: Revista da Avaliação Superior (Campinas), 28, Julho, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/HB77JwX6yxHqGM4LR5mW9Db/#:~:text=Ano%20ap%C3%B3s%20ano%2C%20essa%20diferen%C3%A7a,de%20alunos%20nos%20cursos%20presenciais.&text=E%20essa%20tend%C3%AAncia%20deve%20ser,analisa%20o%20n%C3%BAmero%20de%20ingressantes Acesso em 08/11/2023.
PATTO, M. H. S. O ensino a distância e a falência da educação. Educ. Pesqui. 39 (2), 303-318. Abril, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/dddbR9B35pCZYM3nxJB47Pz/abstract/?lang=pt Acesso em 08/11/2023.
REIS, G. A; LOPES, C. EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS A DISTÂNCIA: IMPEDIMENTOS E SUPERAÇÕES. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador , v. 28, n. 55, p. 162-182, maio 2019 . Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432019000200162&lng=pt&nrm=iso Acesso em 06 nov. 2023. Epub 14-Out-2020. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2019.v28.n55.p162-182
SOUZA, J. A ralé brasileira: quem é e como vive. (colaboradores André Grillo et. al.) São Paulo: Editora Contracorrente, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 EaD em Foco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.