Bernard Lahire's Microsociology and Research in Ead: through a Unique Reading of the Trajectories of Higher Distance Education in the State of Goiás

Por una Lectura Particular de las Trayectorias de Educacion Superior a Distancia en el Estado de Goiás

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2217

Keywords:

Microsociology, Trajectories, University education, Research methodology, Distance education

Abstract

 In view of the various themes that constitute the field of distance learning in the Brazilian educational scenario, a theoretical-conceptual gap can still be seen regarding the trajectories and experiences of students in this modality. In this sense, it is a crucial demand not only to improve the aspects inherent to technologies and teaching processes (didactics, methodologies and approaches), but also to support data that can guide the formulation of public policies aimed at this segment. Our objective, therefore, was to demonstrate the relevance and urgency of a unique understanding of the aspects that constitute the distance learning experience in individual trajectories and how Bernard Lahire's (2017) microsociological perspective can contribute to the constitution of a theoretical corpus that provides account of this reality. This inaugural aspect establishes, so to speak, the demand for a refined understanding of the processes that require the student to reconfigure domestic spaces, related to an “art of doing” and that have a decisive impact on improving the living conditions of the State of Goiás.

 

Keywords: Distance education. University education. Microsociology. Trajectories. Research Methodology. 

Downloads

Author Biographies

Valéria Soares de Lima, Universidade Estadual de Goiás

Doutora em Educação – Universidade Federal do Mato Grosso do Sul – UFMS.
Professora e Coordenadora do Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede (CEAR),
Universidade Estadual de Goiás (UEG).

Eude de Sousa Campos, Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Educação – PUC – Goiás
Professor e Coordenador Acadêmico do Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede (CEAR),
Universidade Estadual de Goiás (UEG).

Valter Gomes Campos, Universidade Estadual de Goiás

Doutor em Educação – Universidade Federal de Goiás – UFG.
Professor vinculado ao Centro de Ensino e Aprendizagem em Rede (CEAR), Universidade
Estadual de Goiás (UEG).

References

BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior: Ensino a distância cresce 474% em uma década. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/ensino-a-distancia-cresce-474-em-uma-decada Acesso em 09/11/2023.

CASAGRANDE, A. L.; MAIESKI, A.; ALONSO, K. M. As contingências e condições objetivas da “eadização” do ensino superior presencial. Educação & Sociedade, 43, nov. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Cz8ghbJjvmPsKwh6zcs8VPj/# Acesso em 08/11/2023.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

CORTELAZZO, A. L.; ELISEI, C de C. A. Desempenho dos estudantes de cursos presenciais e a distância no Enade em 2015, 2016 e 2017. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. 30(14), 207-231, jan./mar., 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/grVFCbvx6XLqt6BXMg6M5WP/?lang=pt Acesso em 08/11/2023.

FEENBERG, A. A Polêmica Educação Online e o Futuro da Universidade. Springer Science+Business Media Dordrecht, dezembro de 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/322197682_A_polemica_educacao_online_de_Andrew_Feenberg/link/5a4ada6a0f7e9ba868affbb9/download Acesso em 09/11/2023.

LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática, 1997.

LAHIRE, B. Dossiê. Visser, R.; Junqueira, L. (Orgs.). Belo Horizonte: Editora UFMG, 2017.

SCUDELER, M. A.; TASSONI, E.C.M. A educação a distância como estratégia de captação de alunos após a redução da oferta do Fies. Avaliação: Revista da Avaliação Superior (Campinas), 28, Julho, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/HB77JwX6yxHqGM4LR5mW9Db/#:~:text=Ano%20ap%C3%B3s%20ano%2C%20essa%20diferen%C3%A7a,de%20alunos%20nos%20cursos%20presenciais.&text=E%20essa%20tend%C3%AAncia%20deve%20ser,analisa%20o%20n%C3%BAmero%20de%20ingressantes Acesso em 08/11/2023.

PATTO, M. H. S. O ensino a distância e a falência da educação. Educ. Pesqui. 39 (2), 303-318. Abril, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/dddbR9B35pCZYM3nxJB47Pz/abstract/?lang=pt Acesso em 08/11/2023.

REIS, G. A; LOPES, C. EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS A DISTÂNCIA: IMPEDIMENTOS E SUPERAÇÕES. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador , v. 28, n. 55, p. 162-182, maio 2019 . Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-70432019000200162&lng=pt&nrm=iso Acesso em 06 nov. 2023. Epub 14-Out-2020. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2019.v28.n55.p162-182

SOUZA, J. A ralé brasileira: quem é e como vive. (colaboradores André Grillo et. al.) São Paulo: Editora Contracorrente, 2018.

Published

2025-04-07

How to Cite

Quiroga, F. L., Lima, V. S. de, Campos, E. de S., & Campos, V. G. (2025). Bernard Lahire’s Microsociology and Research in Ead: through a Unique Reading of the Trajectories of Higher Distance Education in the State of Goiás: Por una Lectura Particular de las Trayectorias de Educacion Superior a Distancia en el Estado de Goiás . EaD Em Foco, 15(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v15i1.2217

Issue

Section

Original Articles

Most read articles by the same author(s)